ik heb mijn 440 nu ruim een week
en is me bak in elkaar gedraaid
een goeie 2e hands kost iets van E150
is deze makelijk zelf te vervangen?
en wie kan me vertellen hoe het precies moet?
mvg arjen
edit:
ik heb een 440 van eind '93
de gewone 1.8 versie met kat.
m55 bak.
Dat is wel te doen maar het is niet de eenvoudigste klus. Uitlaat is een lastig ding met los en vast maken en belangrijk is dat je je motorsubframe zover mogelijk laat zaken om ruimte voor de bak te maken. voor de rest bakolieaftappen, startmotor eraf, :roll: aandrijfassen los, bak los schakelstang los bedrading bij de bak afkoppelen en dan voorzichtig opzij bewegen er is wel weinig ruimte om hem er tussen uit te halen.
Let bij je nieuwe bak er wel op dat je hulplager heel is.
Succes
bedankt voor het advies,
het is gelukt ik heb er een sloop bak voor weten te vinden van een 480 met maar 90d op de teller.
De bak is met succes gedemonteerd en met succes is de nieuwe bak ook weer gemonteerd.
nu zit ik echter mt een probleem.
alle versnellingen werken behalve de achteruit versnelling.
Deze werkt op de bak zelf wel,
dus nou denk ik dat het in de afstelling zit.
wie kan mij precies vertellen hoe dit in zijn werk gaat?
met vriendelijke groeten en bedankt voor de hulp zo ver.
jah ben ik al flink mee in de weer geweest maar als ik um op zijn best afstel werken alle versnellingen maar niet de achteruit,
probeer ik ook de achteruit werkend te maken...:
dan komt de 1 op de plek van de achteruit 3 op de plek van 1 de 2e heel moeilijk te schakelen 4 wel 3 ook op de plek van 3 en de 5 werkt gewoon,
ik ben 2,5 uur bezig geweest en zo'n beetje alle standen gehad.
bij de enige stand die in de buurt komt werken alle versnellingen behalve de achteruit, dan gaat ie gewoon simpel weg niet in de versnelling zeg maar.
Echter op de bak zelf werkt de achteruit wel, dus stang los
met de hand in de achteruit zetten,
en dan starten en koppeling op laten komen werkt wel.
ik mag in alle blijdschap vertellen dat het gelukt is,
ik ben onder de auto gaan liggen en een maat van me probeerde de achteruit versnelling in te schakelen,
toen zag ik bij het schakelmechanisme dat de achteruit werd geblokeerd,
omdat: jawel ik het boutje er verkeerd om in had gedaan,
zeg maar de weg van de minste weerstand.
De kop van de bout is veel dunner als het einde waar je de moer op draait,
omdat ik de bout er van onderaf had in gestoken en de moer er op had gedraaid kwam de moer tegen de onderkant van de bak als je probeerde de hendel in de achteruit te zetten.
Nu ik de bout om het gedraaid en het spulletje voorzien heb van een likje vet schakeld ie beter als toen ik um kocht,
ook (ont)koppelt de koppeling stukken beter.
ik hoop nog veel plezier te hebben van mijn volvootje met de verse nieuwe bak er in.
Het volgende op de agenda is: (als de bak goed blijft lopen en er verder geen problemen voordoen).
-kleppen stellen (deze hoor ik tikken/rammelen)
-olie verversen + filter
-nokkenasriem vervangen
en nog wat klein onderhoud plegen.
iemand mischien nog wat aandachtspunten?
of tips oid.
ik heb namelijk afgezien van die bak die ik verwisselt heb,
geen ervaring met sleutelen aan auto's.
Netjes gedaan!
Een vraagje echter... Doet je snelheidsmeter het wel? Een 480 heeft een electronische snelheidsmeter, en een 440 een mechanische.
(je hebt namelijk bijvoorbeeld een M57E of een M57M bak).
Mocht je snelheidsmeter werken dan kan je nu ook overwegen een infocenter te plaatsen!
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
jah gek genoeg zat er gewoon een gat in de bak om die kabel in te steken,
mischien kunnen die lui van de sloop niet zo goed schrijven en stond er 460
maar het is een gewone m55 bak (renault)
Je moet op het kleine plaatje wat op de bak zit wel kunnen zien wat voor bak het daadwerkelijk is. Als er M55E staat is het (vrijwel altijd) een 480 bak. De E staat dan voor electronische aansturing.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
vandaag in de volvo aan het rijden geweest
schakelt en koppelt weer lekker,
ik heb de koelvloeistof bij gevult in het tankje,
na ik er een slang af had gehaald bij de demontage,
maar ik vind dat ie nu snel warm word tijdens het rijden,
en zodra je stil staa slaat de ven aan.
Hoi koelvloeistof nivo in de gaten.
Verder kan ik der niets van zeggen. Mag niet zakken, nu wel nadat je wat los hebt gehad maar alle lucht moer er na 30 minuten warme motor toch uit zijn.
Controleer eens je ontluchtingsdopjes op de slangen (als die er al zitten), even open maken en weer sluiten om lucht eruit te laten.
Na het rijden even dop van reservoir los maken (VOORZICHTIG HEET EN DRUK!!!) en even laten rondpompen, vaak wil het nivo dan wel eens ineens zakken.
Je moet eens met een warme motor (15 minuten rijden zal voldoende zijn) voelen aan de radiateur, deze moet van boven tot onder warm zijn, en in ieder geval boven warmer.
Is deze koud dan klopt er iets niet. Ik zou zeggen de pomp is dan niet in orde of de thermostaat.
Sloeg koelfan eerst niet aan dan?
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
ik heb de ontluchtingsnippel al gevonden,
ontlucht en bij gevult.
ik heb hiervoor een citroën bx gehad
en bij die wagen duurde het behoorlijk lang voor ie op temperatuur was,
en bij mijn volvo is ie in 5 minuten rijden op temperatuur
en zodra ik een paar seconden stil sta slaat de ven aan,
ik vind het vrij snel eigenlijk of is dat normaal?
temperatuur meter staat tussen het rode en het midden in.