V70 2.4D advies

Plaats reactie
Basil
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 22.02.2012 - 21:04

Ben gisteren naar volgende wagen gaan kijken, V70 2.4D,manueel, bwj 07/2008, 126.000km, Volvo select auto.

Ik heb met de auto een proefrit gemaakt en dat beviel me zeker,na 4jaar nog geen kraakje te bespeuren,wagen reed heel soepel, wat me verder opviel:

.Het schakelen gaat zeer soepel,bijna te soepel, je hoeft weinig kracht te zetten om de wagen in versnelling te krijgen.Is dit normaal bij dit model,ik heb destijds een proefrit gemaakt met een D3 en dat leek me iets stroever te gaan,wagen was ook nog wel nieuw.

.De aircocompressor is stuk maar hiervoor zou een nieuwe worden geplaatst,lijkt me goed aangezien er bij dit model wel regelmatig stuk gaan blijkbaar, dan is die mogelijke herstellingskost ook uitgesloten.

.Volgens de historie zou er in 2010 een reparatie geweest zijn waarbij het kleppendeksel volledig afgenomen is geweest,ik vermoed dat het een reparatie is geweest van de wervelklep,zie andere topic. Lijkt me in ieder geval wel goed dat deze reparatie reeds gedaan is.
De embraiage zou ook vernieuwd geweest zijn.

.126.000km lijkt me niet echt veel voor een dergelijk blok.Zijn er nog bepaalde kosten waar ik rekening moet houden tussen de 126K en 200K, buiten het reguliere onderhoud?
Ik zou in totaal de wagen minimaal tot 200K willen rijden.

Volvo select garantie : ik ga ervan uit dat de auto voldoende nagekeken is door volvo,deze zou op 100 punten nagekeken zijn,ben je nooit zeker van natuurlijk.De 12m Volvo select garantie die ik op de wagen krijg zou in elke officiële Volvo garage gelden.Dit is wel een groot pluspunt, aangezien de wagen bij een dealer op zo'n 120km van mijn woonplaats te koop staat .

Zijn er nog zaken waar ik specifiek voor dit model op moet letten voor ik de wagen zou aankopen?
Gebruikersavatar
BigSur
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:21

laat de multiriem toch maar eens goed nakijken (als deze al niet vervangen geweest is), mijne is afgesprongen op 65.000 km.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Post eens wat foto's...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Voor een nog betrekkelijk jonge (4 jaar) wagen, is er mijn inziens toch al veel (herstelling) mee gebeurd.
Basil
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 22.02.2012 - 21:04

BigSur schreef:laat de multiriem toch maar eens goed nakijken (als deze al niet vervangen geweest is), mijne is afgesprongen op 65.000 km.
Zal ik zeker doen,eventueel toch al preventief vervangen?De wagen zalnormaal nog door de Volvo-dealer uitvoerig nagekeken worden.

Foto's zal ik posten van zodra ik er heb :)

@dentoerist : ik weet niet of ik dit als een probleem moet zien,uiteindelijk zijn er nog gevallen bekend waarvan de aircocompressor het binnen de 4 jaar begeeft.Voor wat betreft de andere herstelling heb ik een detail opgevraagd van de uitgevoerde werken,het zou een werk geweest zijn aan de cilinderkop zo'n twee jaar geleden,daarna geen problemen meer.
Persoonlijk zie ik de reeds uitgevoerde herstellingen als positief,je leest hier op het forum ook berichten over een wervelklep die na 65.000km dient vervangen te worden dus ik denk niet dat dit een uitzonderlijk geval is.Overigens heb dan ook nog een jaar select garantie na aankoop.

De wagen reed bijzonder goed,trok goed op,was stil en de uitvoering is exakt degene die ik zoek :

.2.4D 163pk
.Momentum
.zwarte metallic
.zwart lederen interieur
.bluetooth
.elektrische kofferklep
.geen dakrails,vind ik veel mooier dan mét, en het verwijderen ervan zou bij dit model niet mogelijk zijn aangezien de dakplaat anders is.

Wie heeft nog ervaring met het schakelgedrag,is dit bij de 2.4 motor steeds soepel en licht?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een aantal dingetjes zijn aan de beurt rond deze km stand.

- bij 160000 is de distributieriem, met preventief de waterpomp aan de beurt.
- remschijven voor heb ik niets over gelezen.......komt meestal rond deze stand.
- schokdempers achter nog goed, eventueel nivomats?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Basil
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 22.02.2012 - 21:04

De distributieriem zou pas op 180.000km vervangen moeten worden volgens de volvo dealer en ook volgens de specificatie's, misschien is het wel slim om dit nog binnen de garantieperiode te doen.
De dealer zei nog dat ze bijna nooit de waterpomp mee vervangen aangezien ze er nog maar twee keer een probleem mee hebben gehad, denk toch dat ik dat dan in één keer zou laten doen voor de zekerheid.

Remschijven : denk dat deze geen 30.000km meer meegaan,dus die kost moet ik voorzien.Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit een €600 voor 4 zou zijn,inclusief blokken, door de volvo dealer geplaatst.

.Schokdempers zou ik moeten nakijken,maar geen nivomats denk ik.
Ik zou hem in ieder geval iets sportiever willen leggen met verlagingsveren (heico of eibach) en eventueel in één keer sportievere (bilstein) dempers plaatsen,de originele zullen hun beste tijd wel gehad hebben denk ik.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Remmen gaan bij het nieuwe model inderdaad veel sneller dan de V70-2. Meestal worden de schijven net na de ton al eens rondom vervangen. Er rijdt menig V70-2 met meer dan 2 ton op de teller met nog de origonele schijven rond.
Distributieriem is inderdaad 180K. Er is een terugroep aktie voor de multiriemspanner. Deze wordt kosteloos vervangen. De riem wordt dan gelijk meegenomen.

Op zich is 200K prima zonder kosten haalbaar, maar je weet natuurlijk nooit wat er allemaal stuk aan gaat. Ik heb bij mijn eigen auto (2008 2.4D, 120.000 km) het idee dat hij wat minder goed in elkaar steekt in vergelijking met het vorige model. Ik bedoel niet kwa afwerking en rijden, dat is een forse stap vooruit, maar wel wat storingsmeldingen betreft. Heb er al verschillende gehad. \Welliswaar allemaal tijdelijk, maar ergens geeft je dat wel het gevoel dat het vroeg of laat ook echt stuk gaat.

Kwa rijden heb ik er geen seconde spijt van, wat kosten betreft moet ik het nog afwachten. De tijd zal het leren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Persoonlijk vind ik dat er al heel wat herstellingen aan de wagen zijn uitgevoerd. Anderzijds blijft het een Volvo Select, wat toch enige zekerheid over de kwaliteit en garantie geeft.
Zelf rijd ik nu bijna 4 maanden met een vergelijkbare V70 met Geartronic met 108k km. Het is een heerlijke auto die je zowel rustig kan laten cruisen of sportief de sporen kan geven. Enige minpuntjes vind ik het verbruik dat na mijn S60 wat hoog ligt (7,3/100 km) en de sensoren van de elektronica die erg gevoelig zijn afgesteld (te veel/te weinig olie, gordels, antislip etc).
Desondanks een geweldige machine die ik zo lang mogelijk wens te houden.
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Basil
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 22.02.2012 - 21:04

Ondertussen heb ik de wagen aangeschaft, vooral de volledige onderhoudhistorie+ alle facturen en een 'gereviseerd motorblok hebben me over de streep getrokken.De wagen heeft ooit een probleem gehad met het olienivo,hierdoor is er erg veel aan de motor vervangen geweest+ tegelijk ook nieuwe riemen geplaatst.
Tegelijk zijn ook alle modificatie's mbt de wervelkleppen en update's uitgevoerd.
Op de wagen heb ik nog een jaar select garantie dus dat bied ook een zekerheid.
Zoals je zegt is de D5 een beetje dorstig,maar ik vind 7,3/100km eigenlijk nog wel meevallen voor het plezier, de sound én de power die je ervoor terug krijgt.

Ik post binnenkort wel enkele foto's van m'n beauty
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Basil schreef:Zoals je zegt is de D5 een beetje dorstig,maar ik vind 7,3/100km eigenlijk nog wel meevallen voor het plezier, de sound én de power die je ervoor terug krijgt
Ik dacht dat het om een 2.4D 163pk ging.. De mijne is er althans zo eentje
Inderdaad bakken power met een mooi achtergrondgeluid, alhoewel ik nu reeds twijfel over een behandeling met BSR... Nooit power genoeg he ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Basil
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 22.02.2012 - 21:04

Ja klopt is een 2.4D, 163 maar eigenlijk is dat de 'oude' D5.
Ik ben ook aan het overwegen om hem misschien een krachtkuur te geven.
In België is men vol lof over BR-performance , hij zou dan naar een 220pk / 460nm gaan, niet slecht lijkt me.Vooral de gasrespons en het inkomen van de turbo kan iets beter bij de 2.4D.
Aangezien mijn wagen voorzien is van de vernieuwde wervelklep en softwareupdates zou ik het er wel op wagen denk ik.
Tot dusver heb ik nog geen echt serieuze klachten gehoord na het chippen van deze motor, wel een aantal mensen die het overwegen maar toch niet echt durven vooral mbt de dpf-filter en verhoogd oliepeil.

We denken er nog eens over na.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

De 2.4D 163PK 6-bak heeft helemaal niks te zien met de "oude" D5. De vorige D5 163 PK 5-bak (en 2.4D 130PK 5-bak) zijn euro 3 motoren en hebben meerdere hardwarematige verschillen.

De 2.4D met 163PK software is enorm soepel maar het tegenovergestelde van pittig, da's waar.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Zie ook je PM.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”