Ondanks het feit dat er al vele topics aan gewijd zijn, toch hier de vraag voor het volgende.
Mijn 440 heeft de laatste dagen last gehad van een afslaande warme motor. Na twee uur rijden even een korte stop van 10 minuten, dan gaat het mis bij het wegrijden. Terwijl ik op het verkeer wacht om de weg op te draaien, begint de motor onregelmatig te lopen rond het stationaire toerental. Even later slaat de motor af. Dit gebeurde later ook bij het afremmen in de stad, als ik de koppeling intrap om bijvoorbeeld terug te schakelen van 2 naar 1.
Het vreemde is dat ik dit probleem een half jaar geleden ook heb gehad, toen is het drie keer op een dag gebeurd en is het probleem weggebleven tot deze week. Afgelopen dagen dik 2100km gereden, waarmee de kilometerstand de 64.000 is gepasseerd.
Een veelgehoorde oorzaak lijken de te korte koolborstels van de dynamo te zijn, zoals ik in andere topics lees. Voordat ik deze nu laat vervangen, zijn er andere meer voor de hand liggende oorzaken? Kan iemand mij vertellen of de lengte van de koolborstels samenhangt met het kilometrage?
Overigens beschik ik niet over gereedschap, maar hier in Zweden kan ik heel eenvoudig een gebruikte/gereviseerde dynamo kopen.
Afslaan warme motor
-
- 7th Gear member
Ik weet niet wat het met de koolborstels van doen heeft?
Als het acculampje gewoon uitgaat is daar niks mis mee.
Benzinefilter verstopt of het koolstoffilter vervuild,kan dus van alles zijn.
Even uitlezen eerst?
Als het acculampje gewoon uitgaat is daar niks mis mee.
Benzinefilter verstopt of het koolstoffilter vervuild,kan dus van alles zijn.
Even uitlezen eerst?
-
- 7th Gear member
Een B18Uof B18F
-
- 7th Gear member
Is het een mono of multipoint?
- Iroll
- 6th Gear member
Meestal is het de stappenmotor die niet lekker meer draait. Die zit in het gasklephuis verwerkt aan het eind van de luchtfilterslang.
Kan ook aan de koudstartsensor liggen. Die zit schuin boven de meest rechtse bougie. Er zit een stekker op met 2 draden. Meet de weerstand daarvan eens koud en met warme motor. koud ong. 2500Ω en warm moet die veel lager aangeven.
Kan ook aan de koudstartsensor liggen. Die zit schuin boven de meest rechtse bougie. Er zit een stekker op met 2 draden. Meet de weerstand daarvan eens koud en met warme motor. koud ong. 2500Ω en warm moet die veel lager aangeven.
-
- 1st Gear member
Tijd voor een update. De Volvo heeft de kerstvakantie bij de Volvo-dealer doorgebracht, niet voor niets. Uiteindelijk is er een vacuumslang vervangen, veel uitleg heb ik er verder niet bij gekregen.
De nodige kronen afgerekend en de auto rijdt weer perfect! Inmiddels 64.500 km op de teller, trouwens.
De nodige kronen afgerekend en de auto rijdt weer perfect! Inmiddels 64.500 km op de teller, trouwens.