Afslaan warme motor

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Pluseight
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.06.2012 - 17:33
Locatie: Sverige

Ondanks het feit dat er al vele topics aan gewijd zijn, toch hier de vraag voor het volgende.

Mijn 440 heeft de laatste dagen last gehad van een afslaande warme motor. Na twee uur rijden even een korte stop van 10 minuten, dan gaat het mis bij het wegrijden. Terwijl ik op het verkeer wacht om de weg op te draaien, begint de motor onregelmatig te lopen rond het stationaire toerental. Even later slaat de motor af. Dit gebeurde later ook bij het afremmen in de stad, als ik de koppeling intrap om bijvoorbeeld terug te schakelen van 2 naar 1.

Het vreemde is dat ik dit probleem een half jaar geleden ook heb gehad, toen is het drie keer op een dag gebeurd en is het probleem weggebleven tot deze week. Afgelopen dagen dik 2100km gereden, waarmee de kilometerstand de 64.000 is gepasseerd.

Een veelgehoorde oorzaak lijken de te korte koolborstels van de dynamo te zijn, zoals ik in andere topics lees. Voordat ik deze nu laat vervangen, zijn er andere meer voor de hand liggende oorzaken? Kan iemand mij vertellen of de lengte van de koolborstels samenhangt met het kilometrage?
Overigens beschik ik niet over gereedschap, maar hier in Zweden kan ik heel eenvoudig een gebruikte/gereviseerde dynamo kopen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik weet niet wat het met de koolborstels van doen heeft?
Als het acculampje gewoon uitgaat is daar niks mis mee.
Benzinefilter verstopt of het koolstoffilter vervuild,kan dus van alles zijn.
Even uitlezen eerst?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Welke motor en bouwjaar?
Pluseight
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.06.2012 - 17:33
Locatie: Sverige

Het is een 1.8i, bouwjaar 1996.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een B18Uof B18F
Pluseight
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.06.2012 - 17:33
Locatie: Sverige

Dat durf ik niet te zeggen; hoe kan ik dat nagaan?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is het een mono of multipoint?
Pluseight
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.06.2012 - 17:33
Locatie: Sverige

Monopoint. Net weer een stukje door de stad gereden, dat ging zonder afslaan gelukkig.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Is de stappenmotor goed?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Meestal is het de stappenmotor die niet lekker meer draait. Die zit in het gasklephuis verwerkt aan het eind van de luchtfilterslang.
Kan ook aan de koudstartsensor liggen. Die zit schuin boven de meest rechtse bougie. Er zit een stekker op met 2 draden. Meet de weerstand daarvan eens koud en met warme motor. koud ong. 2500Ω en warm moet die veel lager aangeven.
Pluseight
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.06.2012 - 17:33
Locatie: Sverige

Dank voor de tips, ik ga er naar kijken.
Pluseight
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10.06.2012 - 17:33
Locatie: Sverige

Tijd voor een update. De Volvo heeft de kerstvakantie bij de Volvo-dealer doorgebracht, niet voor niets. Uiteindelijk is er een vacuumslang vervangen, veel uitleg heb ik er verder niet bij gekregen.

De nodige kronen afgerekend en de auto rijdt weer perfect! Inmiddels 64.500 km op de teller, trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”