15 inch onder S60 (2001) past wel en toch niet
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij grotere schijven komt de remklauw meer uit het hart van de wielnaaf te staan. Dat geeft een groter remmoment. Denk aan het losdraaien van een bout. Dat gaat ook een stuk makkelijker met een langere sleutel. Je hebt dus iets meer remwerking bij gelijke pedaalkracht, en dat geeft een beter remgevoel. Daarnaast kan de schijf ietsje mer warmte opslaan en ook kwijt dankzij het grotere oppervlak. De remklauwen blijven gelijk, dus bij zeer hard remmen zal de werking niet veel anders zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Bedankt Johan S60 voor je antwoord, al moest ik er wel 2x over nadenken.

Na dit bericht begreep ik het in 1xedraket schreef:Denk aan het losdraaien van een bout. Dat gaat ook een stuk makkelijker met een langere sleutel.

Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
ook bij hard remmen zal er verbetering zijn. Omdat de diameter van de schijven groter is, is de omtrek ook groter. Per omwenteling van de schijf, komt er daardoor meer cm2 remschijfstaal onder de (naar buiten geplaatste) klauwen/blokken door.
De grotere schijf maakt bij 100km/h hetzelfde aantal omwentelingen/minuut als de kleinere, maar omdat de omtrek groter is, komt er meer staal onder de remblokken door en dat vergroot je remvermogen.
De grotere schijf maakt bij 100km/h hetzelfde aantal omwentelingen/minuut als de kleinere, maar omdat de omtrek groter is, komt er meer staal onder de remblokken door en dat vergroot je remvermogen.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
+1EVV schreef:Totdat je zo hard remt dat het ABS in grijpt, dan zit je op de grens van wat je banden kunnen. Als je dit met de standaard remmen voor elkaar krijgt, zal de maximale remkracht niet beter worden met grotere schijven, je banden zijn dan immers de beperkende factor.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Wat dan in mijn ogen de originele melding dat de remmen tekort schieten redelijk grondstoffelijk onderuit haalt. Immers, ik heb met de huidige remmen al regelmatig het ABS "aan" gekregen.EVV schreef:Totdat je zo hard remt dat het ABS in grijpt, dan zit je op de grens van wat je banden kunnen. Als je dit met de standaard remmen voor elkaar krijgt, zal de maximale remkracht niet beter worden met grotere schijven, je banden zijn dan immers de beperkende factor.
Dat grotere schijven dus wat beter doseerbaar kunnen zijn en misschien prettiger (maar da's dan subjectief, toch?) aangrijpen staat er dan even buiten.
Snap ik het nog? :roll:
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...