Ervaringen met V50 2.4i op LPG G3?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
GerbenV50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 05.10.2012 - 16:17

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor ervaringen van V50 rijders met de 2.4 motor op LPG!

Alvast bedankt voor het meedenken.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ervaringen voldoen hier zou ik zeggen,kleppen stellen komt dus regelmatig voor en is een dure reparatie,bij de dealer rond de 1000 euro.
ramon&ramon weet daar alles van ,die heeft er al een 100 gesteld zo ongeveer.
Je hebt pech of geluk,sommigen rijden veel kilometers zonder problemen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
De Achtbaan
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:00

In 2009 heb een gebruikte V50/140PK gekocht. Omdat ik in de 90er jaren al heel goede ervaringen had met de oude 2 liter motor uit de oude V40 (850 met een cylinder minder) was mijn plan toen daar LPG G3 in te laten bouwen van Prins. Belangrijk is te weten dat die motor net als de 850 wel nog hydraulische klepstoters had.
Via dit forum heb ik toen ook naar ervaringen gevraagd. De reakties waren zo negatief (nog niet eens technisch) dat ik er toen vanaf gezien heb. Inmiddels ben ik het weer aan het overwegen en ben daarom erg geiteresserd in de praktijkervaringen. Ik rij nog ruim 20.000km per jaar.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er is qua geschiktheid nog steeds niets veranderd
Volvo for life
jerry1670
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.09.2012 - 15:39

Beste Gerben,

Ik heb sinds 2 maanden een V50 2.4 met 60dkm uit 2006. Ik heb er een Vaille LPG installatie in gezet. Het verbruik valt me wat tegen (1 op 8.2 - 9.4), maar de auto loopt als een zonnetje. De onderbouw tank is wat aan de kleine kant: 55 liter, effectief gaat er ca 42 liter in. Dus met ca 320-350 km sta je bij de pomp. En daar is het natuurlijk genieten!

Wij rijden ca 20.000km per jaar, dus binnen 2 jaar hebben we de aanschafkosten terugverdiend. Dan is het nog 3-4 jaar verdienen.

Bij aanschaf heb ik bewust gekeken naar de 5 cilinder aangezien deze op lange afstanden minder toeren maakt. Dat is voor een LPG installatie van groot belang. Zo werd het ook door het inbouwbedrijf geadviseerd. Zij hadden weinig/geen problemen met een 2.4 volvomotor op LPG. Voordeel van Vaille is dat Volvo ook gebruik maakt van deze leverancier. Dus als je onderhoud bij de dealer laat uitvoeren is dat een pre.

Ik kan je helaas nog geen informatie geven over het gebruik in een langere periode... Maar ik ga er vanuit dat het allemaal zo prettig blijft rijden.

Misschien een tip om bij de locale dealer te vragen wat de ervaringen zijn met een V50 op lpg. Zij zien waarschijnlijk de meeste auto's voorbij komen incl onderhoud en storing etc etc.

Succes met de keuze!

NB
M.b.t. de opmerkingen over diesel: Het rijdt natuurlijk super, maar als particulier is het met de huidige prijzen en wegenbelasting etc bijna niet haalbaar om diesel te rijden. In mijn vergelijking moest ik 30-35 dkm rijden wil het rendabel zijn (LPG vs diesel en benzine vs diesel is ca 13dkm)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

diesel kost je bij 20000km/jr iets van € 35,-- p/mnd meer als een lpg auto qua mrb en brandstof, dat verschil raak je zomaar weer kwijt aan duurder onderhoud door kleppen stellen bij de lpg auto
Volvo for life
jerry1670
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.09.2012 - 15:39

Hoezo kleppen stellen? Mijn vorige volvo s40 heeft 6 jaar en 150 dkm op LPG gereden zonder extra onderhoudskosten ivm de LPG. Van kleppen stellen etc was helemaal geen sprake.

De dealer geeft ook aan dat 200dkm met een gemiddelde rijstijl prima kan zonder eventueel extra onderhoud.

Ondanks dat Gerben de discussie niet wil voeren m.b.t. diesel vd LPG, toch een reactie op Bart.Huidig prijsverschil diesel en LPG is ca 0,70ct/l (1.45-0.75). Kosten bij diesel (1:14,5) en 20.000km is ca 3400,- p/j incl wegenbelasting. LPG (1:9) kost ca 2600,- p/j incl wegenbelasting. Die 800,- per jaar heb je dus al in je zak met 20.000km per jaar. Bij 30.000km per jaar is het verschil 1200,-. In 5 jaar is dat 6000,- extra budget voor reparaties die je m.i. niet hoeft uit te voeren...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

jerry1670 schreef:Hoezo kleppen stellen? Mijn vorige volvo s40 heeft 6 jaar en 150 dkm op LPG gereden zonder extra onderhoudskosten ivm de LPG. Van kleppen stellen etc was helemaal geen sprake.

De dealer geeft ook aan dat 200dkm met een gemiddelde rijstijl prima kan zonder eventueel extra onderhoud.

Ondanks dat Gerben de discussie niet wil voeren m.b.t. diesel vd LPG, toch een reactie op Bart.Huidig prijsverschil diesel en LPG is ca 0,70ct/l (1.45-0.75). Kosten bij diesel (1:14,5) en 20.000km is ca 3400,- p/j incl wegenbelasting. LPG (1:9) kost ca 2600,- p/j incl wegenbelasting. Die 800,- per jaar heb je dus al in je zak met 20.000km per jaar. Bij 30.000km per jaar is het verschil 1200,-. In 5 jaar is dat 6000,- extra budget voor reparaties die je m.i. niet hoeft uit te voeren...

Lees de topics over lpg even!
Er zijn lpg vijfcilinders die bij rond de 100000km al ingezakte kleppen hadden,je hebt dus simpel geluk gehad.
jerry1670
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.09.2012 - 15:39

Beste Ramon,

Dat heb ik ook zeker gedaan hoor. Natuurlijk kunnen er LPG gerelateerde reparaties voorkomen. Maar dat is met alle techniek (het is ook niet dat diesels altijd gegarandeerd blijven rijden, toch?)

Mochten de kleppen tóch gesteld moeten worden, of zelfs een kop gereviseerd moeten worden, dan nog ben met de huidige prijzen (veel) goedkoper uit met LPG. Met name omdat LPG en volvo relatief goed samen gaan snap ik de scepsis tav LPG niet zo goed.

Maar ieder zijn eigen overwegingen en keuzes natuurlijk!

De topicstarter wilde LPG-ervaringen horen, en ik ben positief.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Rondje kleppen stellen kost 1000 euro zo ongeveer!
LPG pomp 650 euro.
GerbenV50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 05.10.2012 - 16:17

Jerry, bedankt voor je input! Heb je trouwens een 140 of 170 pk versie? Je verbruik vind ik ook best fors, betreft het een automaat? Diesel is inderdaad zeker ook niet zonder problemen. Je moet het treffen. Heb zelf 2 V50's 2.0d gehad, een uit 2004, 190k zonder enig probleem. De andere uit 2006, waarmee ik veel ellende heb gehad en bij 120k zelfs de hele motor incl. Turbo is vervangen!

Was 55 liter de grootste onderbouw maat? Hoeveel toeren draai jij trouwens bij 120 kmh?

Alvast (weer) bedankt voor de reactie.

Groeten, Gerben
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je de verschillende topics is leest over lpg en de defecten die regelmatig ontstaan,dan kom je een stuk verder met het wel of niet gaan voor lpg.

Onderstaande bijv.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 82#1078482
GerbenV50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 05.10.2012 - 16:17

Ik ga voor LPG, daar is geen discussie over. Heb persoonlijk uitstekende LPG ervaringen met eerdere auto's. De vraag is alleen wordt het een V50 of een andere auto, vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen met de combinatie V50 2.4(i) en LPG-G3. Nogmaals, internet staat vol met V70's van na 2000 (dus geen hydraulische kleppen) met zééér hoge kilomterstanden op LPG. Het bevreemd me daarom dat ik zo weinig V50's zie op LPG met genoemde motor.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

wat een uitgangspunt zeg, "ik ga zeker voor lpg" omdat ik "ooit" goede ervaringen had....
Maar.. het is uw feestje, waarbij anderssoortige ervaringen dan positieve niet direct op prijs gesteld worden
Volvo for life
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

MRB G3 896 p/jr in N Holland
MRB Diesel 1256 p/jr in N Holland
verbruik G3 1 op 9,
bij 10000km/jr is dat 1111ltr x 0,85 = 945 + 896 mrb = 1841
bij 20000km/jr is dat 2222ltr x 0,85 = 1889 + 896 mrb = 2785
bij 30000km/jr is dat 3333ltr x 0,85 = 2833 + 896 mrb = 3729

verbruik diesel 1 op 15,
bij 10000km/jr is dat 667ltr x 1.45 = 967 + 1256 mrb = 2223
bij 20000km/jr is dat 1333ltr x 1.45 = 1933 + 1256 mrb = 3189
bij 30000km/jr is dat 2000ltr x 1.45 = 2900 + 1256 mrb = 4156

dus +/- € 400,-- winst per jaar, ik NEVERNOOIT lpg...

(en met die diesel heb je nog een heel serieuze kans er 1 op 18 of zuiniger van te maken, zuiniger dan 1 op 10 kun je op gas echt vergeten)
Volvo for life
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bart simpson schreef:wat een uitgangspunt zeg, "ik ga zeker voor lpg" omdat ik "ooit" goede ervaringen had....
Maar.. het is uw feestje, waarbij anderssoortige ervaringen dan positieve niet direct op prijs gesteld worden

Dat idee had ik namelijk ook al,hij zal er veel verstand van hebben?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als hij er verstand van had gehad zou hij beter moeten weten
Volvo for life
GerbenV50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 05.10.2012 - 16:17

BS&R&R: Jullie mening over LPG is mij inmiddels meer dan duidelijk. Omgekeerd willen jullie blijkbaar ook geen kennis nemen van positieve ervaringen met LPG. Heb zelf in de jaren '90 drie probleemloze auto's gehad op LPG en mijn vrouw rijdt anno 2012 ook al 140.000 km probleemloos op LPG-G3.

Laten we de topic weer terugbrengen naar waar die begon, namelijk:

Zijn er V50 2.4/2.4i rijders op LPG-G3 die hun ervaringen met mij willen delen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Beste Gerben,

Er zijn inderdaad een aantal zeer gewaardeerde en technische buitengewoon bekwame forumleden die als door een wesp gestoken reageren op een aantal topics. Een van die onderwerpen is het rijden op LPG met nieuwer Volvo's. Helaas lijkt het een feit te zijn dat de nieuwer motoren minder geschikt zijn voor LPG als gevolg van het feit dat er geen hydraulische klepstoters meer worden toegepast en denk ik dat hun reacties worden ingegeven door "lastige" gespreken die zij als gevolg van de lastigere combinatie van LPG met een nieuwere Volvo's met klanten hebben moeten voeren.

Je vraag is echter helder en er zijn echter mensen die succesvol hogere kilometrages halen met nieuwer Volvo's op LPG en ik hoop die dat die reageren om hun ervaringen met je te delen. Wat ik je in overweging geef is om contact te zoeken met een gespecialiseerde inbouwer met ervaring met Volvo zoals bijvoorbeeld Mesman.

Een ander wellicht interessant punt is het feit dat Volvo Zweden nog steeds af fabriek en met fabrieksgarantie V70 levert met een CNG (aardgas) installatie.

Eerder heb ik daar wat over gepost:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ht=aardgas
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Door een wesp gestoken is niet een accurate omschrijving, er zijn veel problemen bekend, de problemen en daar uit voortvloeiende kosten daarvan zijn door R&R al eens belicht.
Het zal zowel hem als mij natuurlijk volkomen jeuken als een klant zich op basis van niet meer dan onderbuikgevoelens in welke vorm van ongeluk dan ook wil storten, het kost ons namelijk niets en levert ons als het fout gaat mogelijk wel geld op..
Dus be our guest!

Het negeren van de vergelijking tussen diesel en G3 is ook een eigen keuze...

Maar iemand vroeg hier om ervaringen en zette er per abuis bij dat hij ook negatieve ervaringen wilde horen, maar dat blijkt bij nader inzien helemaal niet te willen, mij ook goed hoor...
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”