Ik heb al menig dingen over de AC kunnen vinden, edoch niet helemaal wat ik in de auto ervaar:
- Als we wegrijden met koude motor en zetten de AC: alles palettie.
- Er komt mega koude lucht uit totdat het binnen idd afkoelt tot de ingestelde temperatuur.
- Ik moet de AC-temp wel op +/-24C zetten om hetzelfde temperatuur gevoel te krijgen als zonder AC op 21C.
- Temp links en Rechts zijn gelijk.
Na loop van tijd echter loopt de binnentemperatuur weer op, hoort men in het dashboard wel degelijk geblaas, er komt dan alleen geen koude lucht uit de roosters zelf.
1/ Er komt in het begin echt zeer koude lucht uit de roosters, waaruit ik opmaak dat de temp sensor idd een warmere temp meet dan de ingestelde temp. Die sensor klopt dan toch, of zijn ervaring met wijzigende sensoren etc?
2/ Als er in het begin koude lucht in grote hoeveelheden uit de roosters komt, dan ga ik ervan uit dat alle slangen etc goed verbonden zijn en de pomp voldoende capaciteit heeft.
3/ In warme toestand hoor ik wel geblaas in het dash, waaruit ik opmaak dat er wel luchtverplaatsing wordt gegenereerd door de pomp. Er komt heeeeel zachtjes relatief warme lucht uit de roosters. Ik weet niet of die specifieke lucht in het dash koud dan wel warm is?
We hebben dus ook wel eens een uur doorgereden met dat geblaas in het dash, met de aanname dat het een regelcircuit is met een wat langere tijd maar ook na een uur was het niet uit te houden.
Als je dan de AC uitzet en na 10 minuten weer aan, komt er soms vrolijk koude lucht uit, voor 2 minuten.
Is dit dan toch de magneet koppeling waarover ik heb gelezen?
Iemand een Idee?
Groet,
Steven
Airco
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
Speling van de magneetkoppeling opgemeten? Lees: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3 ... tkoppeling
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Ik heb zelfde soort euvel gehad.
(S80) topic.
Bij mij kwam er super koude lucht uit en stopt het na een tijdje en kreeg ik alleen warme lucht. Ventilator ging ook harder blazen.
Er kwam dan ook fijne mist uit de ventilatie.
Bleek mij dat het systeem bevroor en daardoor geen koude lucht meer naar binnen kwam.
Wat je kan kijken.
Set hem aan en koud.
Komt er ijs op de leidingen? (kan je zien waar de leiding de auto in gaat)
Schakelt de pomp / magneet koppeling in en uit. (mee draaien klik even niet klik en weer mee draaien)
Bleef bij mij continu mee draaien waardoor het systeem bevroor
Indien ijsvorming kan je eerst in je auto kijken.
bij het gaspedaal panneel weghalen. Daar zit een sensor kost 21 euro. Deze registreert de temperatuur die naar binnenkomt en stuurt de pomp aan.
(Deze was bij mij het probleem waardoor de pomp bleef draaien)
Ander optie is ECC paneel er uit halen en ventilator en aanzuigbuisje schoonmaken Kan zijn dat ventialtor door stof niet werkt of buisje vertopt zit. (kan nooit kwaad. Accu ontkoppelen. Bij aansluiten contact op stand 2)
Andere optie is idd de magneetkoppeling en dat staat beschreven in de eerder genoemde link.
(S80) topic.
Bij mij kwam er super koude lucht uit en stopt het na een tijdje en kreeg ik alleen warme lucht. Ventilator ging ook harder blazen.
Er kwam dan ook fijne mist uit de ventilatie.
Bleek mij dat het systeem bevroor en daardoor geen koude lucht meer naar binnen kwam.
Wat je kan kijken.
Set hem aan en koud.
Komt er ijs op de leidingen? (kan je zien waar de leiding de auto in gaat)
Schakelt de pomp / magneet koppeling in en uit. (mee draaien klik even niet klik en weer mee draaien)
Bleef bij mij continu mee draaien waardoor het systeem bevroor
Indien ijsvorming kan je eerst in je auto kijken.
bij het gaspedaal panneel weghalen. Daar zit een sensor kost 21 euro. Deze registreert de temperatuur die naar binnenkomt en stuurt de pomp aan.
(Deze was bij mij het probleem waardoor de pomp bleef draaien)
Ander optie is ECC paneel er uit halen en ventilator en aanzuigbuisje schoonmaken Kan zijn dat ventialtor door stof niet werkt of buisje vertopt zit. (kan nooit kwaad. Accu ontkoppelen. Bij aansluiten contact op stand 2)
Andere optie is idd de magneetkoppeling en dat staat beschreven in de eerder genoemde link.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
@Plein69:
Nu je dit schrijft, herinnert mijn vriendin zich dus dat er inderdaad iets van damp/mist uit de roosters kwam.
Blijkbaar 2 dingen die ik kan controleren: dit en dan toch de magneetkoppeling.
Toch dus....
Nu je dit schrijft, herinnert mijn vriendin zich dus dat er inderdaad iets van damp/mist uit de roosters kwam.
Blijkbaar 2 dingen die ik kan controleren: dit en dan toch de magneetkoppeling.
Toch dus....
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als de airco niet uitschakelt is de lage druk schakelaar waarscijnlijk defect.
- henzepietje
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.12.2010 - 21:35
Mijn V70 T5 uit 2002 had ongeveer hetzelfde probleem.
Mijn Volvodealer heeft een sensor vervangen en een lekkende radiator en ik weet niet wat meer. Kostte 1300 flappen.
Probleem opgelost?
Nee hoor. Als het heel warm was buiten deed-ie precies hetzelfde. Eerst lekker koelen en daarna een smerige warme lucht. Echt heel vies.
Probleem weer gemeld en bij een verder onderzoek zou het weer zo'n 600 flapjes kunnen gaan kosten. Ik heb niks laten doen toen.
Nu een grote beurt en apk laten doen door niet dealer en die heeft de airco 2 dagen op warm en koud afgeperst. Niks meer aan de hand.
Wie zal het weten??
Wel weer wat centen verder inmiddels. (balen)
Mijn Volvodealer heeft een sensor vervangen en een lekkende radiator en ik weet niet wat meer. Kostte 1300 flappen.
Probleem opgelost?
Nee hoor. Als het heel warm was buiten deed-ie precies hetzelfde. Eerst lekker koelen en daarna een smerige warme lucht. Echt heel vies.
Probleem weer gemeld en bij een verder onderzoek zou het weer zo'n 600 flapjes kunnen gaan kosten. Ik heb niks laten doen toen.
Nu een grote beurt en apk laten doen door niet dealer en die heeft de airco 2 dagen op warm en koud afgeperst. Niks meer aan de hand.
Wie zal het weten??
Wel weer wat centen verder inmiddels. (balen)
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
De nevel zijn feitelijk ijskristallen die de auto wordt ingeblazen omdat verdamper bevriest.
De sensor die bij je gaspedaal zit is enorm simpel en meet alleen temperatuur. Maar door het simpel zijn kan de computer niet uitlezen of er afwijkende temperatuur / waarde wordt doorgegeven.
Nordicar had bij mij ook eerst de Pressorstaat (temperatuur / druksensor)vervangen bij de aircopomp maar het euvel bleef.
Hiervoor moet systeem leeg en opnieuw gevuld worden met bijkomende kosten.
Na spitten op het forum deze sensor vervangen en probleem was voorbij.

Dit is mijn topic met symptomen. Onder aan staat de conclusie.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50724
De sensor die bij je gaspedaal zit is enorm simpel en meet alleen temperatuur. Maar door het simpel zijn kan de computer niet uitlezen of er afwijkende temperatuur / waarde wordt doorgegeven.
Nordicar had bij mij ook eerst de Pressorstaat (temperatuur / druksensor)vervangen bij de aircopomp maar het euvel bleef.
Hiervoor moet systeem leeg en opnieuw gevuld worden met bijkomende kosten.
Na spitten op het forum deze sensor vervangen en probleem was voorbij.

Dit is mijn topic met symptomen. Onder aan staat de conclusie.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50724
- Andrew82
- 3rd Gear member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
- Locatie: Den Haag
Zelfde probleem gehad, zie topic van Plein69
1: Sensor/ventilatortje van de ECC schoonmaken.
2: Sensor bij pedalen vervangen voor €21,- (30665118)
3: Afstelling magneetkoppeling controleren/aanpassen.
4: Pas als dit allemaal niet werkt verder zoeken.
ps, een eventueel probleem aan de sensor komt niet naar voren bij uitlezen van de boordcomputer.
1: Sensor/ventilatortje van de ECC schoonmaken.
2: Sensor bij pedalen vervangen voor €21,- (30665118)
3: Afstelling magneetkoppeling controleren/aanpassen.
4: Pas als dit allemaal niet werkt verder zoeken.
ps, een eventueel probleem aan de sensor komt niet naar voren bij uitlezen van de boordcomputer.
- Andrew82
- 3rd Gear member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
- Locatie: Den Haag
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Andrew82 schreef:Hier nog een filmpje van hoe de magneetkoppeling hoort te werken
Als de koppeling continue blijft draaien dan kan je er bijna van uit gaan dat het de sensor bij de pedalen is.
Dat is niet altijd het geval!
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Bedankt allemaal, ik ga dit weekeind eens kijken wat die pomp precies doet en of er leidingen bevriezen dan wel andere onderdelen.
Dankzij het filmpje weet ik ook meteen waar ik moet kijken en wat ik zou moeten horen.
Allereest al bedankt voor het meedenken.
groet
steven
Dankzij het filmpje weet ik ook meteen waar ik moet kijken en wat ik zou moeten horen.
Allereest al bedankt voor het meedenken.
groet
steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- Andrew82
- 3rd Gear member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
- Locatie: Den Haag
Daarom ook "bijna"MarioC70 schreef:Andrew82 schreef:Hier nog een filmpje van hoe de magneetkoppeling hoort te werken
Als de koppeling continue blijft draaien dan kan je er bijna van uit gaan dat het de sensor bij de pedalen is.
Dat is niet altijd het geval!

In elk geval is dat het goedkoopste om mee te beginnen in mijn optiek

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Eerst de oorzaak vinden lijkt me belangrijker,een goeie diagnose stellen is simpel.
Aan de aircomachine of uitlees apparatuur en het probleem komt vanzelf te voorschijn.
Alle onderdelen om de beurt vervangen schiet niet echt op denk ik!
Aan de aircomachine of uitlees apparatuur en het probleem komt vanzelf te voorschijn.
Alle onderdelen om de beurt vervangen schiet niet echt op denk ik!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Edit. Andrew was mij voor in reageren.
In wat jij typt zit dus het manco.
Wat Andrew82 en ik hadden was dat de sensor bij je gaspedaal wel waardes doorgaf. Helaas waren die waardes onjuist.
De computer van Volvo registreert dit niet omdat de sensor te simpel is. (Stond erbij voor bij het testen voor en na vervangen pressorstaat)
Richard
In wat jij typt zit dus het manco.
Wat Andrew82 en ik hadden was dat de sensor bij je gaspedaal wel waardes doorgaf. Helaas waren die waardes onjuist.
De computer van Volvo registreert dit niet omdat de sensor te simpel is. (Stond erbij voor bij het testen voor en na vervangen pressorstaat)
Richard
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
grappig om eens te zien wat er nou werkelijk gebeurtAndrew82 schreef:Hier nog een filmpje van hoe de magneetkoppeling hoort te werken
Als de koppeling continue blijft draaien dan kan je er bijna van uit gaan dat het de sensor bij de pedalen is.

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Met een airco machine kun je de hoge en lage druk meten,wijkt die af,dan weet je waar je moet zoeken.
Als de aircopomp niet uitslaat,kan de pomp verbranden,de oorzaak is meestal,dus niet altijd de lage druk schakelaar die niet goed reageerd.
Je leest hier veel over de airco installatie,maar ik ben benieuwd wie er hier op het forum er echt verstand van hebben.
Dit puur uit nieuwsgierigheid uiteraard.
Als de aircopomp niet uitslaat,kan de pomp verbranden,de oorzaak is meestal,dus niet altijd de lage druk schakelaar die niet goed reageerd.
Je leest hier veel over de airco installatie,maar ik ben benieuwd wie er hier op het forum er echt verstand van hebben.
Dit puur uit nieuwsgierigheid uiteraard.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.