Airco

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Mario, dan moet je even zoeken op Theo Stek.... :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Door de file vanavond heb ik er vanavond wat langer over gedaan om thuis te komen. De AC heeft dus ca. 1 uur op die 23C gestaan, prima nergens last van.

Toen ik de auto had geparkeerd: Motor stationair laten draaien + de AC op 18C + op de "AUTO" knop gedrukt waardoor dat ding als een malle begint te blazen. Komt dus zoals normaal ijskoude lucht uit de roosters.

Is deze test wel reeel? Normaal is er natuurlijk nog de motorbelasting. Of maakt dat niet uit?

Motorkap open en allereerst geluisterd of ik iets van aan- dan uitschakelen kon horen van de eerder geplaatste Video: helemaal niks (zoals Mario ook aangaf dat mogelijk is).

Ik heb dit 3/4 minuten zo aangekeken. De leidingen werden dus zeer koud wat ook de bedoeling is. Er komt condens op de leidingen wat ook logisch is door de koude leiding en warme motor ruimte. Niks vreemds dus.

Om jullie een indruk te geven dus ook maar een filmpje gemaakt. Staat op imageshack, geen idee of jullie het kunnen zien, zie hieronder de link:

[EDIT]: Dit is dus de korte versie van de film, de echte duurt 1 minuut maar dat bestand is denk ik te groot voor IS. In het resterende stuk hoor je echter niks anders dan in deze 12 seconden.

http://imageshack.us/clip/my-videos/841 ... jjkbw.mp4/

Morgen maar eens opzoek naar die sensor. Voor E21 kan je daar ook geen buil aan vallen. Maar ik wil eigenlijk eerst een paar bevroren ledingen en verdamper zien.

Moet ik die test morgen nog eens anders uitvoeren? Langer? Waar zit die verdamper ergens, in de buurt van de radiator?

groet,
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Motor belasting maakt niet uit. Als de motor te veel vraagt wordt systeem normaal automatisch uitgezet.

Bij mij duurde het de ene keer langer als de andere keer.
Ik kwam er achter in Frankrijk bij 40 graden.

Bij Nordicar heeft hij bijna half uur op 18 graden en op auto voluit staan draaien met eerst condens.
En binnen een minuut sloeg het ineens om naar ijs
Verdamper zit bij het hitte schild van je auto net achter motor compartiment.
Daar wordt normaal het vocht van de airco uit het systeem gelaten.

Bij mij zag je na ontdooien ineens een sloot water verschijnen.

Edit.
Heb net je filmpje bekeken en is inderdaad te kort.
Heb je bij het filmen / kijken een harde tik gehoord van de onderste poeli. (Is je airco compressor / magneetkoppeling)
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Die tik heb ik dus niet gehoord, heb er echt specifiek naar geluisterd. Maar misschien was mijn proef te kort?

Ik kan me dus voorstellen dat het bevries effect eerder optreedt als het systeem harder moet werken. Het moetimmers langer de kou leveren/ warmte afvoeren.

Morgen kan ik dus de AC aanzetten op 18C met de ramen open en dan maar wachten en bij de betreffende onderdelen kijken in het motorruim.

Iemand een beter idee?
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Oceanracer schreef:Mario, dan moet je even zoeken op Theo Stek.... :D

Laat hij die al hebben. :)
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Steven, ik heb naar je lange filmpje zitten kijken maar de koppeling slaat inderdaad niet uit. Gedurende 1min had hij wel (meerdere keren) uit moeten slaan.

Ook lijkt er op de bovenste bocht (vlakbij je poelies) wat bevriezing op te treden.

Ik ben geen expert en ook niet alwetend maar ik zou toch de sensor proberen ;)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

@Andrew: kon je die zien dan? (niet dat ik geheimen heb) Ik heb meermaals geprobeerd de fimls te uploaden maar kon ze zelf niet zien....vreemd genoeg en dus ook geen link delen.

@Mario: wat kan een reden zijn waarom de pomp niet zo af en toe zou afslaan? Werkt de pomp continue totdat de doeltemperatuur is bereikt of werkt de pomp in intervallen?

Thanks allemaal. Ben vandaag even verhinderd om de langere test te doen, misschien morgen? TBC.

Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Jep, volgens mij staan ze er ook meerdere keren op :)

http://imageshack.us/photo/my-images/88 ... cwnfg.mp4/
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6584
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Steven, het heeft er alle schijn van dat jou verdamper bevriest.
Hele korte, simpele toelichting. In het airco systeem in jouw auto zitten een aantal sensoren. Een lage en hoge druk sensor op de compressor, een temperatuur sensor in de verdamper en de interieurtemperatuur sensor.
Je ECC regelt continu de temperatuur in de passagiersruimte en daarvoor communiceert hij met de diverse sensoren.
De compressor welke in je auto zit is van het aan/uit type. Als de ECC het nodig vindt wordt de magneetspoel in de poelie bekrachtigd. Dit hoor je duidelijk door de hier al genoemde klik. Hierdoor gaat de compressor meedraaien. De vloeistof in je airco systeem wordt nu de verdamper in geperst. Daar valt de druk vervolgens weg met als gevolg dat de verdamper koud wordt. De lucht die er over heen geblazen wordt door de ventilator stroomt vervolgens het interieur in. Om te voorkomen dat de verdamper bevriest, meet de sensor in/achter de verdamper wat de temperatuur is. Als deze onder een bepaalde waarde komt krijgt de compressor via de ECC een melding en schakelt deze uit. Als deze melding niet komt, zal je verdamper bevriezen. Hierdoor komt er geen lucht meer in je interieur en zul je dus twee verschijnselen krijgen zoals jij beschrijft: 1) Haast geen luchtsnelheid meer en 2) De temperatuur loopt op. Pas als de verdamper weer ontdooit is krijg je weer (vochtige) lucht in je auto.
Als ik je probleem lees; mijn advies: Laat je temp. sensor maar even controleren / vervangen. Heel waarschijnlijk dat het hier mee opgelost is.
Suk6
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Vandaag opnieuw een test uitgevoerd met de AC, zie onder:

1/ 30 minuten snelweg gereden met AC op 22C.
Aangekomen direct onder de kap gekeken: Zeer veel condens op de leidingen, marginale bevriezing te zien op de leiding te zien.

2/ Auto stationair laten draaien, AC op 18C en "Auto" knop, Deuren OPEN.
Na 15 minuten idd op de leidingen licht bevriezing te zien. Gedurende 2 minuten geen KLIK geluid van de pomp te horen.

3/ idem aan 2 alleen nu Deuren DICHT .
Na 10 minuten:
Leiding van buiten volledig bevroren, wederom gedurende 2 minuten geen KLIK van de pomp te horen. (Maakt die deuren dicht actie iets uit of zit het hem gewoon in de extra 10 minuten?)

Binnen kwam er nog wel koudere lucht uit de roosters. Ben bewust niet doorgegaan, omdat dit me al niet aan de haak leek.

Afbeelding
Afbeelding

http://imageshack.us/clip/my-videos/708 ... rnsge.mp4/
http://img708.imageshack.us/img708/5259 ... ornsge.mp4

4/ idem aan 3, nu AC uit:
Leidingen ontdooien binnen 3/4 minuten en onder de auto komt echt een flinke plas water tevoorschijn terhoogte van je voet/turbu/stuurhuis.

VIDEO: http://imageshack.us/clip/my-videos/96/ ... nokir.mp4/

Plaatje
Afbeelding


Is er een test mogelijk waarmee ik kan achterhalen of het:
1/ de genoemde druksensor is bij de voeten of
2/ de temperatuursensor na de verdamper.

Bedankt voor het meedenken en uitleggen.

Groet,
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6584
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Steven. Er zit daar geen druksensor, die zit op de compressor. Je temperatuursensor zit op de plek zoals hier al door meerderen beschreven, te bereiken bij je pedalen. Even langs de dealer rijden, nieuwe sensor monteren en testen. Half uurtje werk en je weet het.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

En weet je waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben.
De mensen die problemen hebben met de airco........staat bij hen de airco altijd aan of doen zij hem wel eens uit voor langere tijd?
Ik rij al 8 jaar in auto's met Climate control en ik heb nog nooit problemen gehad. Ik laat de climate control altijd aan staan.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Ga ik morgen maar eens de dealer bellen.

Met uitlezen van de computer kom ik er dus niet, daar de sensor te simpel is.

Kan de dealer er eenvoudig achterkomen of het de druk- danwel temperatuur sensor is (of iets anders?).

Iemand ervaring met wat het zou morgen kosten of die twee sensoren te testen?
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Even aan de computer hangen kost bij onze volvo dealer € 25
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6584
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

[quote="Steven Volvo"]Ga ik morgen maar eens de dealer bellen.

Met uitlezen van de computer kom ik er dus niet, daar de sensor te simpel is.

Kan de dealer er eenvoudig achterkomen of het de druk- danwel temperatuur sensor is (of iets anders?).

Iemand ervaring met wat het zou morgen kosten of die twee sensoren te testen?[/quote]

Steven, je hoge druk/ lage druk sensoren werken prima. Deze zijn alleen maar een veilgheid ter voorkoming van compressorschade. Als deze een afwijking constateren dan doet je airco het niet. Dit hoef je dus ook niet te testen. Bij jou is het tegenovergestelde aan de hand, hij doet het te 'goed'
laat je ons even weten wat de oplossing was?
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Afspraak voor morgen is gemaakt. Sensor wordt vervangen.

EDIT: Sensor kost E18 en totaal iets van E41.
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Update:

Sensor (ID 30665118, E18,60 Ex, totaal factuur E45 incl.) vervangen en de pomp slaat keurig aan en uit met het daarbij behorende geluid.

Daar kom ik wel mee tot aan de zomer. Ben benieuwd of dan de magneetkoppelig de kop op steekt? Zie ik dan wel. Voor nu: Problem solved :D

Vraag me dus wel af wat dat continue gepomp voor effect heeft gehad op de levensduur van de pomp? Kan toch niet anders dan verkortend werken?

Thanks,
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Loeber
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 31.10.2006 - 14:57
Locatie: Deventer

Ik heb precies hetzelfde gehad. Onze dealer stelde de diagnose dat de expansieklep in het airco-systeem defect was, waardoor de airco verschrikkelijk veel druk opbouwde. Na het vervangen van de klep en opnieuw afvullen en ontluchten (totaal €260 incl BTW) doet onze airco het weer perfect. De klep zelf kost iets aan materiaal zelf iets van €50 ex.
V40 2.0i 16v (1996)
V70 2.4T (2001)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Magneetkoppeling kun je gewoon (laten) afstelen, dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Lijkt me ook.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”