Af en toe trillen bij 80 km/h of hoger

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
pieneman
2nd Gear member

sbv,
Draagarmen waren origineel. Ik ga van de week in een V70 D5 GT rijden van 2004, niet vergelijkbaar eigenlijk. Wel een zelfde S60 gereden maar dan een 2.4i 170 PK, deze reed trillingsvrij.
Garage heeft erin gereden en zegt dat ie goed rijdt, met als opmerking dat ze er kort in gereden hebben om het goed te kunnen beoordelen.
Ik ben precies en heb een hekel aan trillingen, maar zal een kleine trilling accepteren gezien de kilometerstand en bouwjaar. Maar ben ook van mening dat mijn trillingen te heftig zijn voor de technische staat van de auto.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Oceanracer
Geartronic member

Nieuwe banden geven geen garantie voor 100% ronde banden. Het kan dus best dat een setje andere banden het probleem niet verhelpt of het trillen zelfst verergert! Schone raakvlakken is inderdaad erg belangrijk. Helpt dit niet, dan banden laten controleren met aandrukrol en eventueel opnieuw op de velg plaatsen. En uiteraard laten balanceren, het liefste door een Pietje precies, die de noodzaak van die laatste 5 gram ook inziet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
pieneman
2nd Gear member

Oceanracer,
Buiten het balanceren met aandrukrol is alles al gedaan. Visueel zie je of de velg rond en zonder slag is, dat zijn ze (lichtmetaal en winterstaal). Van de banden zie je of het rubber een hoogteslag en zijwaartse slag heeft. Maar zowel bij winter- als zomerrubber (ander setje ondertussen) is de trilling hetzelfde. Als het aan de ophanging of aandrijving ligt zou een aandrukrol de oplossing zijn....maar die compenseert toch geen trilling die vanuit een as komt?
Stuurkogels misschien?
Iemand met een S60 D5 +/-2002 in de buurt van Alkmaar?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Oceanracer
Geartronic member

Net alles nog eens goed zitten lezen en ik begrijp dat op vlak asfalt er absoluut geen trillingen waarneembaar zijn. Dan komt de onbalans dus niet vanuit de as, maar door de bewegingen van het voertuig. Als deze bewegingen niet door de banden worden veroorzaakt, komen ze dus door het wegdek. Deze kunnen worden versterkt door slechte rubbers, maar dan geeft dit geen trilling in een vast ritme. Komen we dus toch weer terug bij de schokbrekers. En zeg nou zelf, hoe "goed" denk je nou dat schokbrekers zijn na 272.000 km?
Biarritz
2nd Gear member

De volgende stap zou bij mij ook zijn om schokbrekers te vervangen. Heb ze al twee keer laten nameten bij de bandenboer en die zegt dat ze nog prima zijn. Ik heb ook geen last van deining of slecht gedrag in de bochten, dus wil wel eerst zeker weten of dat echt de oorzaak is.

Banden zijn bij mij ook uitgesloten. Heb een nieuwe set originele Volvo velgen, met nieuwe winterbanden. Ook de originele Volvo set voor de zomerbanden hebben hetzelfde probleem. Allemaal nageballanceerd met de scooter op 5 gram nauwkeurig.

Verstuivers heb ik ook laten uitlezen en die zijn ruim binnen de marges.

Ik heb vorige week nog in een V7.0 benzine met 200 pk bouwjaar 2000 gereden en die had geen enkele trilling.

Het probleem is dus inderdaad op wegdek met oneffenheden die op een of andere manier versterkt lijken te worden, wat je terug voelt in het stuur.
V70 T5 assen
5th Gear member

Ik denk dat je met nieuwe schokdempers je eigen auto niet meer terug kent .
Net wat oceanracer zegt met die kilometerstand is het goede er wel vanaf.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Biarritz
2nd Gear member

Dat werd mij toen door de monteur ook verteld voor het vernieuwen van motorsteun rubbers en de rubbers van de wielophanging, maar het verschil vond ik helaas minimaal. Het grootste verschil vond ik terug in mijn portemonnee. Iemand enig idee wat het ongeveer gaat kosten. Ik heb achter overigens ook nivomats.

Als dit echt de oplossing is, misschien een idee om met wat handige mensen gezamenlijke schokbrekers vervangdagje te plannen om de kosten te drukken?
Biarritz
2nd Gear member

Ik zie dat de auto daarna ook uitgelijnd moet worden. Niet iets wat je zelf kunt doen dus.
pieneman
2nd Gear member

Edit: de twee berichten hierboven had ik nog niet gelezen, toen was ik onderstaand aan het typen.

Het vreemde is dat de garage zegt dat de schokdempers in orde zijn op basis van een proefritje in de buurt met alle soorten wegdek. Het is niet te achterhalen of dit de schokdempers zijn die er al 275k onder zitten.
Door dit artikel heb ik vanmiddag nogmaals mijn voorbanden laten balanceren omdat er nieuwe winterbanden op zitten. Ik merk er eerlijk gezegd weinig van, op een spiegelglad asfalt wegdek zijn de trillingen niet of nauwelijks waar te nemen als ik mijn koppeling intrap of hem in zijn vrij zet. Wat veroudert asfalt geeft een trilling door die toch redelijk constant is waardoor je aan onbalans gaat denken. Het kwam met de zomerbanden voor bij 80km/h en hoger. Met de nieuwe winterbanden voor is het nu boven de 100km/h.
Mijn visie: Kan het zo zijn dat de schokdempers nog prima functioneren bij drempels en voor de wegligging in bochten omdat het de langere slagen zijn van de wielophanging. Maar bij kortere slagen is de demper niet in staat om dit te verwerken waardoor het wiel de kans krijgt om te stuiteren en dus trillingen doorgeeft.
Schokdempers (laten) vervangen is volgens mij een kostbare reparatie en dan moet de hele wielophanging los.

Nou heb ik ook een ander probleem die schudden/trillen veroorzaakt. In mijn eerdere post had ik het over de EGR foutmelding door het afdoppen. Het afdoppen heb ik vandaag teruggedraaid maar heeft geen verschil gemaakt. Stationair geen probleem, rijdend in de versnellingen tot 2000 toeren af en toe schudden alsof er een cilinder even op halve kracht werkt. Deze zal ik weer even uit laten lezen om de verstuivers te laten testen. Ik dacht ook aan de onderste drie motorsteunen, de bovenste en onderste (aan de bak) zijn namelijk vrij nieuw. Visueel zijn de onderste drie in orde, het staaldraad dat eromheen zit heeft geen roest maar het zou kunnen zijn dat die ook de oorzaak zijn. Vanmorgen parkeerde ik mijn auto tegen een stoeprand die wat hoger was dan gemiddeld waardoor mijn voorkant (balken) licht op de stoep stond. De trillingen waren veel intenser in de auto toen, eraf geen trilling en weer erop om te testen gaven weer de trillingen. Wat kan dit nou weer zijn?

Beide zijn heel goed afzonderlijk te testen als je op hoge snelheid de koppeling in trap en hem in zijn vrij.

Ik wordt er ondertussen niet blij van maar wil het toch wel oplossen om nog een jaartje te kunnen rijden. Sorry voor de lange mail, maar dat geeft wel even de status van dit moment weer.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en suggesties, ik hecht hier zeker waarde aan omdat ik het wil kunnen beredeneren voordat ik bij een garage naar binnen stap om ze een richting te geven.

Thanks.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Oceanracer
Geartronic member

Geen punt, hoe meer info hoe beter. Ik zou eerst met die trilling van het blok aan de gang en dan eens zien wat er nog van de andere trillingen (en het budget) over is.
Biarritz
2nd Gear member

Ik ben vandaag nog weer even bij de bandenboer geweest en heb ze jouw visie voorgelegd. Helaas herkende ze dit niet. Ik heb verteld van het probleem maar ze gaven aan dat nieuwe schokdempers volgens hen geen oplossing zou bieden. Ik schrok ook van het bedrag, namelijk 275 Euro per stuk voor een Monroe voordemper.

Succes met de trillingen in het blok.
pieneman
2nd Gear member

Biarritz,
Toch leuk dat je het voorgelegd hebt en dat het ontkracht is. En zo elimineer je toch weer wat.

All,
Ik heb tijdelijk een setje banden geleend van een vriend, deze zaten om een zelfde auto en daar waren geen trillingen. Op mijn auto ook niet op het moment dat ik de koppeling intrap en de auto in zijn vrij zet. Eveneens koppeling op laten komen en motor uit. Getest bij 80/100/120 km/h. Dus dat is goed nieuws.
Nu ben ik er zeker van dat het uit het blok komt. Morgen worden de verstuivers getest middels Vida en het plaatje tussen de EGR en mixer is eruit. Hopelijk is de EGR error weg en kunnen de verstuivers nu wel getest worden.
Het trillen/schudden wordt erger, is waarneembaar in elke versnelling bij constante snelheid zolang er maar geen vermogen gevraagd wordt of als je het gas loslaat. Het is ook meer schudden dan trillen. Ik denk nu toch aan de motorsteunen.
Als je voor de auto staat heb je rechts voor het luchtfilter een klein kastje die het vacuüm regelt voor de onderste motorsteunen. Haal je daar het slangetje los die naar de voorste loopt en via een t-stuk naar de achterste voel je dat er lucht aangezogen wordt bij het stationair draaien. Ik heb met mijn mond het slangetje vacuüm gezogen dat naar de motorsteunen loopt en ik kan geen lek ontdekken. De slang blijft vacuüm en mijn tong blijft erop geplakt. Vervolgens ben ik gaan rijden met de vacuüm slang los en dan merk ik geen verschil ongeacht de snelheid, de trilling/het schudden blijft.

Eigenlijk had ik gehoopt op een verslechtering zodat ik wist dat er iets niet in orde was, nu twijfel ik toch wel. Kan het zijn dat een motorsteun toch zacht is geworden? En volgens mij moet ik vooral naar de achterste kijken (naast de turbo)?

Iemand nog suggestie na mijn bevindingen?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
pieneman
2nd Gear member

Update:
Verstuivers konden met Vida niet uitgelezen worden (de retouren), dat was heel vreemd. Ze zijn dus gemeten met 5 potjes om de diesel retour te meten, en daar kwam eigenlijk weinig opmerkelijks uit. Enkel injector 5 had een iets grotere retour dan de overige vier.
De bevriende monteur gaf aan dat we gaan stoppen met beredeneren en de LMM gaan vervangen. De klachten kunnen daaraan gekoppeld zijn, niet geschoten is altijd mis.
Dus, vanmorgen de LMM vervangen. Ik merkte gelijk dat de auto veel beter aan het gas (diesel) hangt, vooral onderin. Daarnaast heb ik met een rit van drie kwartier alle snelheden tot 120 km/h constant kunnen rijden in verschillende versnellingen zonder dat ik het schudden kon reproduceren. Bijkomend merkte ik dat er bij 100km/h minder verbruik was dan voorheen, nu iets meer dan 3 l/100km waar ik voorheen tegen de 4 l/100km had.

Zeer blij dus.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Oceanracer
Geartronic member

Mooi!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”