Hallo,
Ziehier http://www.mariusvanalles.nl/volvo/index.html een fotoserie van de reparatie van mijn kilometertellertje.
Marius
Reparatie kilometerteller 740
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24
inmiddels een paar foto's bijgevoegd
Ik heb met een fitting schroevendraaier de 2 plaatje waar de schroefjes, van het tellerhuis in de auto, onder zitten aan het uiteinde losgewipt. Ze zitten aan het einde naast de klok en verlichtingsarm.
Vervolgens de stekers achterzijde Lipje voorzichtig klein stukje opzij buigen en rechtstandig naar achteren optrekken steker. In het midden zit er een dekseltje voor de steker. Ook deze rechtstandig omhoog trekken.
Binnen aangeland op tafel de schroefjes van de achterzijde losgemaakt. Alle 6kantjes. Behalve van de regelunit verlichting en voeding klokhuis.
Optillen wit van zwart scheiden.
en daar is de binnenkant
kmteller heeft 4 schroefjes achterzijde. +wit huisje waaronder met een schuifje de contactstripjes van de blauwe print worden doorverbonden.
loswippen en teller eruit.
Zie met een fohn(asje verhitten) en voorzichtig wrikken het aanwijzertje omhoog los te krijgen. Evt. met papierttape/schilderstape onder de schroevendraaiers of plamuurmessen.
Daarna plamuurmes onder het verwarmde zwarte front- breek de pasbusjes niet.
schroefjes (3) lossen.
a/d zijkant print lossen (2 schroefjes)
controleer solderingen
evt. opnieuw doorvloeien met harskernsoldeer.
tandwieltje vervangen- de foto's spreken voor zich.
en voila na montage lopen de kilometers ook weer mee van de tellers.
succes
Ik heb met een fitting schroevendraaier de 2 plaatje waar de schroefjes, van het tellerhuis in de auto, onder zitten aan het uiteinde losgewipt. Ze zitten aan het einde naast de klok en verlichtingsarm.
Vervolgens de stekers achterzijde Lipje voorzichtig klein stukje opzij buigen en rechtstandig naar achteren optrekken steker. In het midden zit er een dekseltje voor de steker. Ook deze rechtstandig omhoog trekken.
Binnen aangeland op tafel de schroefjes van de achterzijde losgemaakt. Alle 6kantjes. Behalve van de regelunit verlichting en voeding klokhuis.
Optillen wit van zwart scheiden.
en daar is de binnenkant
kmteller heeft 4 schroefjes achterzijde. +wit huisje waaronder met een schuifje de contactstripjes van de blauwe print worden doorverbonden.
loswippen en teller eruit.
Zie met een fohn(asje verhitten) en voorzichtig wrikken het aanwijzertje omhoog los te krijgen. Evt. met papierttape/schilderstape onder de schroevendraaiers of plamuurmessen.
Daarna plamuurmes onder het verwarmde zwarte front- breek de pasbusjes niet.
schroefjes (3) lossen.
a/d zijkant print lossen (2 schroefjes)
controleer solderingen
evt. opnieuw doorvloeien met harskernsoldeer.
tandwieltje vervangen- de foto's spreken voor zich.
en voila na montage lopen de kilometers ook weer mee van de tellers.
succes
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24
Doormeten doen ze bij VDO reparatieservice in A'dam.
Wat ik heb gedaan is luisteren naar Carlo, in dit geval, die me vertelde dat als de naald nog beweegt, het tandwieltje van de overbrenging naar de kilometerteller aanduiding, kapot moest zijn.
Voor het bedrag kon ik het niet laten te proberen.
Printbreuken en losse solderingen herken je. Kapotte dioden geleiden geen kant meer op. De transistor(s) kan ik niet meten. Het rook ernstig verbrand, maar met alcohol heb ik het geleidende vuil van de print verwijderd.
Een puls geven zoals de gever op de achteras doet, kan ik niet. Misschien met een dynamo oid een opstelling maken. Waarschijnlijk zijn de kosten dan hoger voor je dan dat de teller door een specialist gerepareerd wordt.
Ik heb er nog een
op reserve. Weliswaar ook zelfde euvel en een goede.
Maar een toerenteller is moeilijker te vinden voor me. Ik heb geen duidelijk leesbaar schema van de bedrading dus kan ik die niet geven wat deze waarschijnlijk als puls nodig heeft.
Wat ik heb gedaan is luisteren naar Carlo, in dit geval, die me vertelde dat als de naald nog beweegt, het tandwieltje van de overbrenging naar de kilometerteller aanduiding, kapot moest zijn.
Voor het bedrag kon ik het niet laten te proberen.
Printbreuken en losse solderingen herken je. Kapotte dioden geleiden geen kant meer op. De transistor(s) kan ik niet meten. Het rook ernstig verbrand, maar met alcohol heb ik het geleidende vuil van de print verwijderd.
Een puls geven zoals de gever op de achteras doet, kan ik niet. Misschien met een dynamo oid een opstelling maken. Waarschijnlijk zijn de kosten dan hoger voor je dan dat de teller door een specialist gerepareerd wordt.
Ik heb er nog een

Maar een toerenteller is moeilijker te vinden voor me. Ik heb geen duidelijk leesbaar schema van de bedrading dus kan ik die niet geven wat deze waarschijnlijk als puls nodig heeft.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24
IC = UAF2115
vlgs een lid van dit forum, de IC die de gevers vertaalt.
Als niets het meer doet -naald en tellerblokjes, is dit de ultieme oplossing.
Niet te warm stoken met solderen anders is deze IC gelijk weer kapot.
vlgs een lid van dit forum, de IC die de gevers vertaalt.
Als niets het meer doet -naald en tellerblokjes, is dit de ultieme oplossing.
Niet te warm stoken met solderen anders is deze IC gelijk weer kapot.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je naar de vkb was gegaan had je een complete klok kunnen kopen voor 35 euro..
Maar ja,als!!
Als m,n opoe wielen had gehad was het wellicht een stadsbus geweest!
Maar ja,als!!
Als m,n opoe wielen had gehad was het wellicht een stadsbus geweest!

- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Inderdaad......voor zoiets is de VKB een uitgelzen kans.
Complete klok voor € 35, plus entree € 9, en je was klaar geweest.
Er lagen er zat, ook anders zaken...
(behalve wat ik nodig had)
Complete klok voor € 35, plus entree € 9, en je was klaar geweest.
Er lagen er zat, ook anders zaken...
(behalve wat ik nodig had)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Hier een handige how-to: http://www.volvotips.com/index.php/740- ... tripmeter/
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Voor 20 euro heb je een goeie bij Rima.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24
Eeh,
Wat is de vkb? Een Volvo club dag?
Enne Rima? heeft die ook toerntellerjes los?
Mijn kilometertellers doen het nu al 200 km goed
In 't Engels gevonden...
Mooie site
Dankjewel allemaal
Wat is de vkb? Een Volvo club dag?
Enne Rima? heeft die ook toerntellerjes los?
Mijn kilometertellers doen het nu al 200 km goed

In 't Engels gevonden...
Mooie site
Dankjewel allemaal
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
De VKB is de Volvo Klassieker Beurs, een evenement dat één maal per jaar plaats vind.
http://www.volvobeurs.nl/vkb/index.php/nl
Als je de voorraad van Rima wil weten kan je het best even bellen. Echter, het ritje naar Druten kost vaak meer dan het onderdeel!
http://www.autorima.nl/
Een andere Volvo sloperij is Elferink
http://www.elferink.nl/
http://www.volvobeurs.nl/vkb/index.php/nl
Als je de voorraad van Rima wil weten kan je het best even bellen. Echter, het ritje naar Druten kost vaak meer dan het onderdeel!
http://www.autorima.nl/
Een andere Volvo sloperij is Elferink
http://www.elferink.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24
Ga ik bekijken
Dankjewel, fijne tips.
Die beurs heb ik net misgelopen, dat is dan weer voor volgend jaar
Dankjewel, fijne tips.
Die beurs heb ik net misgelopen, dat is dan weer voor volgend jaar