Airco

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6583
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi dat het opgelost is. Over de pomp hoef je geen bijzondere zorgen te maken als er maar voldoende koudemiddel en olie in zit.
De modernere airco compressoren draaien altijd mee (met 2-100% vermogen afname) en die gaan niet minder lang mee. Aan en uitschakelen zoals bij de compressor in jou auto levert meer slijtage op.
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Vanavond eerste langere ritje met de nieuwe sensor, prima.

Kan dus nu met de AC op 21C rijden. Als ik stil sta lijk ik wel te horen dat de pomp aanslaat. Kan natuurlijk komen doordat de motor moet oppaken.

Totaal tevreden dus. Bedankt.

Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Volkomen normaal dat je het inschakelen van de pomp verneemt en/of hoort.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Mooi dat het opgelost is.

Was dus precies het zelfde euvel als Andrew en ik hadden.

Groet,

Richard
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 376
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Yep!

Vind dit dus echt de waarde van een forum. Echt geen idee wat het me had gekost via een onderzoeksroute.

Groet
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Fijn dat het opgelost is! En nog goedkoop ook ;)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
fra-ha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 02.01.2007 - 17:49
Locatie: Bergschenhoek

Ik ben sinds kort eigenaar van een V70 D5 met ECC.

Na bovenstaande aandachtig te hebben gelezen, heb ik de nodige tests gedaan. Bij aanschaf uiteraard even getest of er koude lucht uit de roosters kwam, dit was het geval! Echter merk ik nu dat wanneer ik de ECC op "auto" heb staan dat na een tijdje er geen koude lucht meer uit de roosters komt. Onder de motorkap is te zien dat wanneer de motor gestart is (koud of warm geen verschil) de pomp meedraait en na verloop van tijd uitslaat.

Vervolgens zet ik de ECC op 16 graden (auto of manual stand geen verschil). Er blijft warme (beetje muffe) lucht uitkomen. (De koude lucht is overigens niet muf!) Onder de kap draait de pomp vervolgens ook niet meer mee!

Zou dit ook het effect zijn van een kapotte sensor bij de pedalen?

Ps. Onder de mat van de bijrijder is het vochtig, mijn vermoeden is dat dit er iets mee te maken heeft. Echter na het demonteren van het handschoenen vak en bij behorende plastic kappen kan ik "het lek" niet vinden... (Afvoer van de paravaan lijkt in orde.)
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Hoi Fra-ha,

Dit euvel wat beschreven is is eigenlijk dat de airco bevriest / verdamper bevriest.
De sensor die bij heft gaspedaal zit geeft een onjuiste waarde door waardoor de airco pomp blijft draaien.

Heb zo maar het vermoeden dat er bij jou twee a drie zaken aan de gang zijn.

Het eerste kan zijn de luchtspleet van je airco pomp.
Dat is ruimschoots beschreven op het forum.

De tweede toch je afvoer want er blijft vocht in je systeem.
Dat geeft bij warmte de muffe lucht. (En mogelijk nat tapijt)

Maar wat ook kan zijn is dat je kachel radiator lekt.
Dit zit meen ik bij V70 bij het passagiers kant.
Wat voor kleur is het vocht of ruikt het zoetig?
Heb je vettige aanslag aan de binnenkant van je ramen?

Leg er iets van keukenrol op het voetencompartiment.
Lekt de kachel radiator zal dit in het het keuken rol trekken. (Ook blauwe kleurstof)
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
fra-ha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 02.01.2007 - 17:49
Locatie: Bergschenhoek

Ik heb geen vettige aanslag op de ruiten. De kleur kan ik nog niet bepalen, moet de mat er nog even helemaal uithalen. (Gisteren alleen het handschoenen vakje en bijbehorend plastic gedemonteerd.)

Gisteravond nog een stuk gereden (+- 30 min). Toen sloeg de pomp wel netjes aan en af. (Ook nog even onder de kap naar de pomp gekeken.) Ik vraag me dan een beetje af of de luchtspleet wel de boosdoener is...

Waar zou het vocht in het systeem vandaan komen? En waar kan ik dat controleren / voelen? Gisteravond kon ik niets vinden, ook niet nadat ik een emmer water over de voorruit heb gegooid.

Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat de vorige eigenaar een nieuwe voorruit heeft laten plaatsen, ik zal deze week nog eens wat meer water over de ruit gooien (meer vanaf het dak), wellicht dat het lek daar zit en niets met het airco probleem te maken heeft.
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Lekkage bij de passagiersstoel is bij bijna alle moderne auto's ofwel een verstopte airco afvoer, ofwel een versleten kachelradiator.

Exact zoals plein69 uitlegt te testen, maar daaraan toe te voegen: bij een lekke kachelradiator verlies je ook koelvloeistof. Zet de verwarming eens vol aan voor een minuut of 10 bij warme motor. Als het daarna natter is dan er voor, zou ik het in die hoek zoeken. Vaak een vies en priegelig klusje maar vaak goed zelf te doen voor niet al te veel geld.

Een verstopte airco afvoer is een veelvoorkomende oorzaak van lekkage, maar ook van een rotte lucht in de auto. Oorzaak is bacterien (lees zwammen en andere schimmels) die zich in de warme vochtige leidingen ophopen, vaak omdat na afzetten van de auto condens in de leidingen achterblijft van de airco, waarin bacterien en schimmels goed gedeien. Je kunt daar goed ziek van worden en bovendien stinkt je auto zo, dat eventuele passagiers je waarschijnlijk aanraden eens naar de dokter te gaan om je darmen te laten controleren.. ;)

Er zijn een paar mogelijkheden om de leidingen te ontstoppen en van die muffe lucht af te komen. In de zomer op een hete dag, de verwarming vol aan zetten met de deuren dicht en dat voor een 20 minuten lang, waardoor naar zeggen de bacterien worden gedood. De simpele oplossing is naar een airco specialist gaan en je systeem laten reinigen, wat je uiteraard ook weer zelf kunt doen met speciale middeltjes die je in de luchtkanalen en inlaat spuit.

Bij mijn 5 serie heb ik dit twee keer gedaan, vlak voor iedere zomer, en na de eerste keer kwamen er daadwerkelijk stukjes uit de leidingen (vraag me niet wat het was, maar het was ranzig!).

Precies ook de reden dat ik dit bericht schrijf trouwens, want ik kwam met dezelfde klacht van een stinkend interieur op dit draadje uit...(en wist dus gelukkig dat ik niet naar de dokter hoef :) )
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
fra-ha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 02.01.2007 - 17:49
Locatie: Bergschenhoek

Bedankt Malle Pietje!

Update: Ik ben terug gegaan naar het bedrijf dat de voorruit geplaatst heeft. Ik heb met ze mee gekeken en de ruit zit goed gekit. Wel was onder de parafaan nog een hoop zooi te vinden (bladeren, takjes ect.). Ik vond het erg vreemd dat ze dit niet weg hadden gehaald bij het vervangen van de ruit. (nee meneer, dat hoort niet bij mijn werk... goed daar kom ik dus ook NOOIT meer! ;-)) Nadat dit is verwijderd de kanalen nog eens door gespoten, deze zijn schoon en lopen goed door. De inlaat van de kachelventilator is open en kan volgens mij makkelijk lekken, zeker als daaromheen veel vuil zit dat het water weerhoud van weglopen via de regulieren kanalen.

Ik heb het vermoeden dat de lekkage nu weg is. Ik probeer komend weekend de mat nog even helemaal te verwijderen, zodat hij kan drogen en ik goed kan zien waar het vocht vandaan komt als het nog lekt.

De bovengenoemde test met de kachelradiator zal ik tevens uitvoeren om te zien of die lekt.

Verder maak ik binnenkort eens een afspraak met een airco specialist om die na te laten kijken en bijvullen. Ik heb het vermoeden dat daar namelijk te weinig koelvloeistof in zit.
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Ik ben nog even wezen zoeken op het forum, en kwam wel nog wat bekende lekkage problemen tegen bij de xc90. Zou te maken hebben met een regenscherm dat onder de parafan zit en snel van zn plek raakt. Ik heb alleen niet kunnen ontdekken of dat bij de v70 ook het geval is. Mochten de problemen blijven, misschien de moeite van het onderzoeken waard?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
fra-ha
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 02.01.2007 - 17:49
Locatie: Bergschenhoek

Ik denk dat ik het regenscherm bedoel. Is een soort van losse hard plastic rand rondom de kachelventilator inlaat onder de parafaan. Die zit niet al te stevig vast, maar dit lijkt zo te horen.

Door vervuiling rondom dit scherm blijft er meer water in staan dan hoort en kan het dus lekken.
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Iemand overigns enig idee waar de afvoer van de airco zit onder de auto? Ik heb m op de brug gezet om te zoeken maar ik kan m niet vinden. Eindigt hij ergens boven het hitteschild onzichtbaar zonder die te verwijderen?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”