De winterbanden....wanneer mogen ze er bij jou weer onder?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
toppertje
6th Gear member

speciaal voor de(te)vroege wisselaars, geciteerd van de ANWB site.

In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel van winterbanden is ontworpen voor het gebruik op sneeuw en minder effectief is op droog wegdek. Bovendien: hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van winterbanden wordt. Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig.

Het verschil in remweg wordt nog groter naarmate het warmer wordt. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C zijn de remprestaties van winterbanden van zo'n 30% minder dan die van zomerbanden. In het bovenstaande voorbeeld zou de auto op winterbanden dan dus zo'n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All-season banden doen het beter dan winterbanden, maar ook met deze banden zijn de remprestaties bij hoge temperaturen minder dan van zomerbanden: gemiddeld zo'n 25%.

zoals je kunt lezen,hoef je geen 160km/u te rijden om onveilig bezig te zijn.
bij 50km/u scheelt dat dus al 3meter remweg bij 15gr.
je kind zal net maar oversteken,en de buurman heeft net zijn winterbanden gemonteerd met
20gr Celsius...........
geen glans zonder wrijving
XC60T6
2nd Gear member

fredhead schreef:Eeehmm inslippen?
Eeehmm...niet te letterlijk nemen? :D:D:D
XC60 3.0 T6 AWD Geartronic MY2009 full options Security Line, High Performance Sound, panoramadak, verlichte instaplijsten, R-Design 2-tone leather, sportonderstel met Four-C-Technologie , 20"; Talitha Dark Grey velgen, Heico exhaust & bumper tuning.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ik vergeet al jaren om ze in het voorjaar er weer af te halen dus liggen ze er altijd op tijd onder.... :wink:
toppertje
6th Gear member

diesel01 schreef:
Ramon&Ramon schreef:Winterbanden met regenachtig weer?
Daar zie ik het nut ook niet van in,is meer een hype dan veiligheid!

Kijk mij nou,ik ga naar de wintersport. :)
Ik kan uit ervaring zeggen dat de open structuur(van een wb) voor een betere afwatering zorgen dan mijn zb.
En ik laat uitsluitend kwaliteits rubber monteren... :wink:
dat zegt mischien meer over jou bandenkeuze,dan dat dit
op feiten is gebaseerd.
algemeen word gesteld dat winterbanden duidelijk MINDER
presteren in de regen dan zomerbanden.
sappie
3rd Gear member

Ik heb de winterbanden voor mijn auto en de toyota van mijn vrouw gewoon in de schuur liggen op velgenboompjes, dus kan deze ieder willekeurig weekend omwisselen. Ik hoop dat de s80 net als de s70 maar 1 krikpunt heeft, kan ik er mooi 2 tegelijk wisselen. Vooralsnog rijden we nog lekker door op de zomerbanden. Pas als het overdag kouder wordt dan 5 graden ga ik wisselen.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
XC60T6
2nd Gear member

sappie schreef: Pas als het overdag kouder wordt dan 5 graden ga ik wisselen.
Zoiets is ook mijn instelling; ongeveer 5 graden aanhoudend....maar wanneer is dat tegenwoordig nog? Het is de laatste jaren zo wisselvallig als de pest, met pieken naar boven en dan ineens een piek van 10 dagen naar onderen en je halve tuin is dan doodgevroren....om daarna weer vrolijk halfbakken door te kachelen rond de 10 graden....

Overigens presteren winterbanden tot +7 graden nog mooi, daarboven wordt het gewoon stukken minder qua remweg en wegligging. Het rubber van een winterband slijt ook abnormaal snel bij hogere temperaturen dan de aangegeven max van +7 graden, zonde van je banden.
XC60 3.0 T6 AWD Geartronic MY2009 full options Security Line, High Performance Sound, panoramadak, verlichte instaplijsten, R-Design 2-tone leather, sportonderstel met Four-C-Technologie , 20"; Talitha Dark Grey velgen, Heico exhaust & bumper tuning.
diesel01
Geartronic member

Ach het is elk jaar hetzelfde liedje over wanneer we wel of juist niet moeten wisselen.
Ik leg geen nieuwe zomerbanden om een velg waar ik zelf wellicht 2 weken plezier van heb.
Indien ik wat heb met mijn huidige zomerbanden zal een politieagent zeggen, te weinig profiel.
Met mijn huidige winterband heb 6 tot 7mm.
XC60T6
2nd Gear member

Voor twee weken zou ik geen gedoe willen, om wellicht na die twee weken wéér te moeten wisselen...

Maar het weer is te wisselvallig om een juiste datum te kunnen zetten. Ik zie het gebeuren dat na 6 dagen serieuze temperaturen van 0-6 graden het weer omhoog gaat naar de +10 graden en hoger...
toppertje
6th Gear member

@xc60t6,
in jou geval volstaat een goede all-season band icm met AWD prima.
XC60T6
2nd Gear member

Nee absoluut niet. Een allseason band levert iets in op zomer en iets in op winter om allseason te mogen heten. De karakteristieke eigenschappen van een goede zomerband kunnen nooit voldoende worden benut en van een winterband ook niet. Ik heb onder mijn X5 (ook AWD) verschillende winterbanden gehad (Pirelli Ice & Snow en Nokian's voor AWD) en het verschil daarin was al te duidelijk. Laat staan van een winterband die ook geschikt is voor de zomer. Die levert teveel in en andersom ook.

De Nokian haalde het bij lange na niet bij de Pirelli's wat betreft rijden op sneeuw en ijs. De Pirelli's kreeg ik niet uit hun spoor. Ik reed er in Duitsland mee op de snelweg die onder een laag ijs van 20-50cm lag. We konden met een gangetje van 140 prima de baan over terwijl de rest rechts hield en 70km per uur voortkachelde.

De Nokians daarentegen lieten de X5 al lichtjes slippen als ik de straat uit reed....dat zei mij genoeg.
toppertje
6th Gear member

een band blijft altijd een compromis.
maar de dagen dat je echt sneeuw/ijzel ed hebt,zijn op 1hand te tellen.
dus de overige dagen sluit je ook met je winterbanden een compromis.
NJ8
4th Gear member

XC60T6 schreef:Ik reed er in Duitsland mee op de snelweg die onder een laag ijs van 20-50cm lag. We konden met een gangetje van 140 prima de baan over terwijl de rest rechts hield en 70km per uur voortkachelde.
dat vind ik dus een gevalletje schijnveiligheid. Maak maar eens een manoeuvre bij die snelheid. Zelfs met spikes ben je dan kansloos.

29 oktober gaan mijn Dunlop Wintersport 3D eronder ;-)
NielsPHEV
7th Gear member

XC60T6 schreef:Nee absoluut niet. Een allseason band levert iets in op

De Nokian haalde het bij lange na niet bij de Pirelli's wat betreft rijden op sneeuw en ijs. De Pirelli's kreeg ik niet uit hun spoor. Ik reed er in Duitsland mee op de snelweg die onder een laag ijs van 20-50cm lag. We konden met een gangetje van 140 prima de baan over terwijl de rest rechts hield en 70km per uur voortkachelde.

De Nokians daarentegen lieten de X5 al lichtjes slippen als ik de straat uit reed....dat zei mij genoeg.
een laag van 20 tot 50 cm ijs op een snelwek (neem aan dat je dik bedoelt) lijkt me al ondenkbaar, 140 km over ijs op een snelweg zo mogelijk nog meer onmogelijk. Ben overigens een voorstander van winterbanden.
DawnBlueED
5th Gear member

diesel01 schreef:....
Volgende week naar Frankfurt en de Duitsers staan in oktober al op winterrubber.
Een rondje door het dorp leert dat deze bewering is gefundeerd op drijfzand.
Ramon&Ramon schreef:Winterbanden met regenachtig weer?
Daar zie ik het nut ook niet van in,is meer een hype dan veiligheid!

Kijk mij nou,ik ga naar de wintersport. :)
toppertje schreef:toch wel raar,als je met sneeuw op je zomerbanden rijd word je onderhand voor gek verklaard,terwijl velen nu(aankomend weekend:+20gr) al op winterbanden rijden.(hoezo veiligheid?)
de wegligging is met deze temperaturen echt beter met zomerbanden hoor! .....
Toppertje en en Ramon snappen het tenminste :)
diesel01 schreef: Ik kan uit ervaring zeggen dat de open structuur(van een wb) voor een betere afwatering zorgen dan mijn zb.
En ik laat uitsluitend kwaliteits rubber monteren... :wink:
Wat een onzin! Juist met regen zijn Modder + Sneeuw banden sterk in het nadeel, het profiel ligt de verkeerde kant op. Met regen heb je een langsprofiel nodig voor de afwatering, een M+S band heeft een dwarsprofiel voor max grip op een losse ondergrond.
Frederik Welvaert
5th Gear member

toppertje schreef:@xc60t6,
in jou geval volstaat een goede all-season band icm met AWD prima.
redelijk foute bewering. AWD maakt dan wel een verschil om van je plaats te komen (en misschien ook in de bochten) maar als je tot stilstand moet komen maakt het niet uit of je AWD hebt of niet.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Ramon&Ramon
7th Gear member

Je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden is veel belangrijker en veiliger dan winterbanden.
Je hebt mensen die denken dat je op winterbanden maar raak kunt rijden op gladde wegen,maar zo is het helaas niet!
En niet te vergeten de mensen die op 4mm winterbanden rijden,dat heeft namelijk totaal geen nut,winterbanden met minder dan 4 mm zijn afgeschreven.
XC60T6
2nd Gear member

NJ8 schreef: dat vind ik dus een gevalletje schijnveiligheid. Maak maar eens een manoeuvre bij die snelheid. Zelfs met spikes ben je dan kansloos.

29 oktober gaan mijn Dunlop Wintersport 3D eronder ;-)
Maak maar eens een manouvre in elke andere omstandigheid. Blijft gevaarlijk. We hadden een zeer stabiele gang en konden zonder problemen zelfs van baan naar baan manouvreren, dat hoef je met veel andere winterbandjes niet te doen. Ideale band gebleken, daarom erg happy met de nieuwe Pirelli's maar de vraag is of we nog fatsoenlijk winterweer krijgen voor dit soort banden...
NielsV70 schreef: een laag van 20 tot 50 cm ijs op een snelwek (neem aan dat je dik bedoelt) lijkt me al ondenkbaar, 140 km over ijs op een snelweg zo mogelijk nog meer onmogelijk. Ben overigens een voorstander van winterbanden.
Moet ik je toch teleurstellen: 2 januari 2010, de snelweg (A2) van Berlijn over Hannover naar Osnabrück. Door extreme sneeuwval, gedeeltelijk gedooid en weer aangevroren die ochtend lag er een plak ijs op de weg van 20-50cm, soms waren er sneeuwschuivers bezig die het resultaat lieten zien waar niet doorheen te komen was. Een gesprek met 1 van de bestuurders van zo'n schuiver bracht tevens bovenstaande info op dus van overdrijven of liegen is geen sprake.

Elke paar honderd meter een auto aan de kant of de helling af, kilometers lange files vanaf 10 uur in de ochtend. Wij vertrokken iets vroeger en zijn de files net vooruit gebleven gelukkig.

In Nederland heeft men weinig meegekregen van die eerste dagen van januari maar het was een ervaring op zich om er te rijden. Lang leve Pirelli.
XC60T6
2nd Gear member

toppertje schreef:een band blijft altijd een compromis.
maar de dagen dat je echt sneeuw/ijzel ed hebt,zijn op 1hand te tellen.
dus de overige dagen sluit je ook met je winterbanden een compromis.
Met zulk zacht winterweer begin zou je idd bijna denken aan het half-half band. Maar dan nog, ik rij liever de rest van het jaar op échte zomerbanden :D ;) :) Ik heb ze 1 keer gehad, allseasonbanden onder een S60. Conti's. Wát een herrie maakten die dingen.
XC60T6
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:Je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden is veel belangrijker en veiliger dan winterbanden.
Dat is zo. Toch irriteer ik me dwars aan de mensen die met een beetje ijzelig weer constant 30 gaan rijden waar je prima 50 kunt rijden. Dit gedrag is gebaseerd op angst, mede omdat men op zomerbanden rijdt waarvan men heeft ervaren dat het onprettig rijden is in winterse omstandigheden. Je rijgedrag aanpassen prima, maar vaak gebeurt het meteen zó grootschalig dat half Nederland wordt ingehaald door mensen op de fiets. Dan liever even aangepaste banden eronder zetten, dat scheelt een stuk.
DawnBlueED
5th Gear member

XC60T6 schreef:Ik reed er in Duitsland mee op de snelweg die onder een laag ijs van 20-50cm lag. We konden met een gangetje van 140 prima de baan over terwijl de rest rechts hield en 70km per uur voortkachelde
Lol, duim al weer droog?
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”