kan de egr van een v70 d5 dichtgemaakt worden??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Firefox
1st Gear member

Een 2.5D van 2000, het nieuwe model dus.......... Ik heb het vacuumslangetje van de EGR klep losgehaald en afgedopt. Het werd vrijwel direct door het motormanagement opgemerkt. Hij liep zonder EGR wel veel mooier. Bijzonder spijtig dus dat het niet werkt.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Gast

Firefox schreef:Ik heb het vacuumslangetje van de EGR klep losgehaald en afgedopt. Het werd vrijwel direct door het motormanagement opgemerkt. Hij liep zonder EGR wel veel mooier. Bijzonder spijtig dus dat het niet werkt.
Is het niet de bedoeling dat je de klep afsluit en niet de vacuumslang?
gevanje
4th Gear member

Firefox schreef:Een 2.5D van 2000, het nieuwe model dus.......... Ik heb het vacuumslangetje van de EGR klep losgehaald en afgedopt. Het werd vrijwel direct door het motormanagement opgemerkt. Hij liep zonder EGR wel veel mooier. Bijzonder spijtig dus dat het niet werkt.
Misschien een idee om het dmv van een metalen plaatje af te sluiten. Is bij de mijne ook gedaan.
Firefox
1st Gear member

Of je nu een plaatje monteert of je haalt de vacuumslang los maakt toch in principe niets uit? Het effect is in ieder geval hetzelfde er worden geen uitlaatgassen meer toegelaten in de inlaat. Volgens mij moet er nog ergens een sensor of zo iets zitten die ook werkelijk registreerd of er uitlaatgassen worden toegelaten op het moment dat de EGR wordt aangestuurd. Als ik er naast zit hoor ik het graag.................
Gast

Het zou mij niet verbazen dat er toch verschil is.
Het kleinste verschil in meetwaarden kan de raarste storingen geven.

Als het niet te veel moeite is, probeer dan even een plaatje.
Dan weten wij het hier zeker. :D
IkeV70
5th Gear member

Ik denk ook dat het qua foutmeldingen verschil zou kunnen of je het vacuumslangetje afsluit of de toegang naar de inlaat afsluit. Ben benieuwd of er iemand is die het afsluiten met een plaatje al eens heeft geprobeerd op een 2.5D.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
edraket
7th Gear member

En als de klep niet meer helemaal goed is en niet geheel afsluit heeft het loshalen van de vacuum slang niet zoveel zin.

Ben wel benieuwd naar extra sensoren die mogelijk iets kunnen registreren. Het lijkt heel simpel: maak de doorvoer dicht, maar zo dat de klep nog ewoon zijn werk doet. Er zou dan geen storing moeten zijn. Kan me niet voorstellen dat er een sensor is die met of er wat terug gevoerd wordt de inlaat in. Maar goed, sommige technische oplossingen verzin je zelf niet. Dus als iemand nog info heeft hierover...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
gevanje
4th Gear member

Ik denk dat het afsluiten van vacuumslang eerder een probleem op de bc aangeeft dan het afdichten met een plaatje. Zelfs de monteur was er verbaasd over. Als je de vacuumslang niet afsluit maar wel een plaatje plaatst dan werkt feitelijk de egr ook nog. Achter de egr (aan de zijde van de inlaat) zitten bij mijn auto ook geen sensoren meer. De communicatie tussen egr en luchtmassameter is nu echter wel weg zodat dit wordt aangegeven bij het uitlezen. Mijn auto loopt er perfect op. Bovendien blijf ik het allemaal nogal theorie vinden die egr. Als de egr dicht staat roet de auto in ieder geval minder en dat is weer beter voor het milieu. Voor alle helderheid ik ben beslist geen milieuvernieler. Alles wat we kunnen bijdragen is meegenomen maar dit is toch wel heel zwaar theorie. In het kort:

egr open = minder NOX en meer roet
egr dicht = meer NOX en minder roet.

Kunnen we dit effect meten, in die zin wat is slechter??? Bovendien werken heel veel egr-kleppen niet of heel slecht.
edraket
7th Gear member

Wat is dan de reden dat sensor is afgesloten? Ik neem aan dat het EGR uitlaatgas voor de LMM wordt ingevoerd, zodat ook deze hoeveelheid wordt gemeten door de LMM. De sensor zou dan aangesloten kunnen blijven zodat de foutmelding achterwege blijft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
silverado
3rd Gear member

Ik had bij m'n vorige V70 2.5D al eens het slangetje afgekoppeld, geeft idd een melding na ca. 10 km. Als je de zaak hersteld is na ca. 10 km de melding weer weg. Maar als je een blindplaat monteerd is inderdaad de werking van de EGR klep nog intact, alleen kan er geen gas meer door. Daar dit volgens mij nergens wordt gemeten moet dit geen probleem zijn.

Maar waar zit de EGR klep bij een D5 ??? Van de 2.5D is makkelijk te vinden, zit aan de li. zijde achter de motor. Zoek maar eens op dit onderwerp op het WWW en dan i.c.m. VW transporter. kom je aardig wat tegen.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8

Volvo nr 15: C40
gevanje
4th Gear member

silverado schreef:Ik had bij m'n vorige V70 2.5D al eens het slangetje afgekoppeld, geeft idd een melding na ca. 10 km. Als je de zaak hersteld is na ca. 10 km de melding weer weg. Maar als je een blindplaat monteerd is inderdaad de werking van de EGR klep nog intact, alleen kan er geen gas meer door. Daar dit volgens mij nergens wordt gemeten moet dit geen probleem zijn.

Maar waar zit de EGR klep bij een D5 ??? Van de 2.5D is makkelijk te vinden, zit aan de li. zijde achter de motor. Zoek maar eens op dit onderwerp op het WWW en dan i.c.m. VW transporter. kom je aardig wat tegen.
Simpel te vinden, volg de slang naar de inlaat. Vanaf de voorzijde gezien zit de egr aan de rechterkant van het blok. Je moet 3 bouten losdraaien om er een plaatje tussen te kunnen zetten. Wel vloeibare pakking gebruiken. Als je hem niet kunt vinden even melden, dan stuur ik wel een foto.
Firefox
1st Gear member

Volvo vrienden,

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een plaatje in de EGR gemonteerd en zoals ik reeds dacht geeft de BC dan ook een storingsmelding. Het maakt dus geen moer uit of je vacuumslang afdopt of een plaatje monteert. Bij een 2.5D dus de VW motor is het niet zondermeer mogelijk om de EGR uit te schakelen.
Gast

Kijk, daar hebben we wat aan.
Firefox
1st Gear member

Ja daar hebben we wat aan.......... Blijft de vraag over hoe weet het motormanagement dat de EGR geblokkeerd is. Hij moet dus ergens het ontbreken van uitlaatgassen registreren, maar hoe???????
Gast

Ofwel hoe kan je de registratie aan de computer bedonderen.
gevanje
4th Gear member

@ firefox; goed werk, jammer alleen dat het niet werkt. Bij mijn d5 werkt het wel. Waar het verschil dan in zit??????????????????
IkeV70
5th Gear member

@firefox:
Aan welke kant had je het plaatje gemonteerd ?

Ik sprak gisteren nog 2 (niet-volvo) monteurs die er zeker van waren dat een plaatje niet opgemerkt zou worden door de bc. Volgens hen zou er een sensor in de klep zelf zitten die controleert of er beweging inzit. Vandaar dus de theorie dat afsluiten van het vacuumslangetje wel een storing oplevert, afsluiten met een plaatje niet. Maar helaas lijkt hun verhaal dus niet te kloppen...
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
VolvoRob
5th Gear member

Even inhaken op het onderwerp: hoe kan die EGR precies afgesloten worden? Kun je dat zelf, of moet dat in een garage gebeuren. Waar kun je zo'n plaatje kopen?
THX,
Rob
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
IkeV70
5th Gear member

Firefox schreef:Ja daar hebben we wat aan.......... Blijft de vraag over hoe weet het motormanagement dat de EGR geblokkeerd is. Hij moet dus ergens het ontbreken van uitlaatgassen registreren, maar hoe???????
Kreeg je direct een foutmelding, of pas na een aantal kilometers? Zou de computer het merken op basis van metingen van de lambda sensoren?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
gevanje
4th Gear member

VolvoRob schreef:Even inhaken op het onderwerp: hoe kan die EGR precies afgesloten worden? Kun je dat zelf, of moet dat in een garage gebeuren. Waar kun je zo'n plaatje kopen?
THX,
Rob
Het plaatje kun je zelf heel goed maken. Haal de slang aan de inlaatzijde eraf, demonteer de 3 bouten. Gebruik de aansluiting van egr op inlaat als mal en teken het plaatje af. Gaten boren, vloeibare pakking erop en monteren. 10 min werk. Voor het plaatje kun je allerlei metalen gebruiken, rvs of bijv. stukje kentekenplaat.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”