Hoe lang is het geleden dat je de olie hebt ververst? De filters hebt schoongemaakt?
Als je een 240 uit 1980 hebt dan zit er een M46 met J-type Overdrive onder. Verreweg de meeste storingen komen door te weinig onderhoud.
Maak het klepje onderaan maar eens los. Daarachter zit een filter, dit zal wel vreselijk smerig zijn.
Een ander veel voorkomende oorzaak van slechte werking is te weinig olie. Kun je gelijk nakijken bij het verversen.
Wel eerst warmdraaien en dan de aftappluggen er allebei (!) uitdraaien.
Ik heb sinds 7 maanden een Overdrive, en bij het googlen naar eventuele problemen kwam ik vooral bovenstaande klachten tegen. Bijna nooit electronische.
Ik heb mijn bak en overdrive ondersteboven liggend op de werkbank voorzien van nieuwe O-ringen en de filters schoongemaakt. Is een stuk makkelijker dan onder de auto. Boutjes en ringetjes en andere plukkies ijzer vallen namelijk nooit omhoog......
Onder de auto is te doen. Tip...leg een oud laken onder de auto. Kun je zo de gevallen dingetjes terugvinden.
Overigens heb ik alle documentatie, onderdelenlijst, revisiebeschrijvingen enz...enz.....op het internet gevonden. Naast een heleboel forum geOH van goedbedoelende niksweters.
Ga zelf eens zoeken. Dan heb je zo de complete blow-up van een J-type te pakken, met revisiebeschrijving.
overdrive schakelt niet in bij koude omstandigheden
-
- 2nd Gear member
'Blow up van de bak' staat hier al als link vermeld. (even naar boven lezen)
Wel bedankt voor de reactie, het schijnt dat de aftapplug magnetisch is dus daar kleven de metaaldeeltjes ook aan bij het aftappen. (bij mijn amazon wel, niet veel schokkend uit gekomen, gelukkig) Scheelt hoef je hem niet voor op de kop te leggen, want er blijft ook gegarandeerd wat de wand kleven in de rest olie.
Heb niet zo'n haast (genoeg ander werk) gezien mijn monteur heeft toegezegd het te gaan oplossen, en denkt dat het elektronisch is, omdat het lampje anders wél zou branden terwijl er feitelijk in de bak niks gebeurd.
De auto is 3- 4 jaar geleden 'in elkaar gezet' hierbij zijn alle oliën, vloeistoffen en filters vervangen. Maar dat heb ik niet zelf gedaan, dus........
Wel bedankt voor de reactie, het schijnt dat de aftapplug magnetisch is dus daar kleven de metaaldeeltjes ook aan bij het aftappen. (bij mijn amazon wel, niet veel schokkend uit gekomen, gelukkig) Scheelt hoef je hem niet voor op de kop te leggen, want er blijft ook gegarandeerd wat de wand kleven in de rest olie.
Heb niet zo'n haast (genoeg ander werk) gezien mijn monteur heeft toegezegd het te gaan oplossen, en denkt dat het elektronisch is, omdat het lampje anders wél zou branden terwijl er feitelijk in de bak niks gebeurd.
De auto is 3- 4 jaar geleden 'in elkaar gezet' hierbij zijn alle oliën, vloeistoffen en filters vervangen. Maar dat heb ik niet zelf gedaan, dus........
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
- retsok
- 2nd Gear member
Ik had even naar boven gelezen, sterker nog, ik had alles gelezen. Helaas werkt die link niet. Weet niet of dat tijdelijk is.
Hieronder de links van de pagina's waar ik het meeste aan had.
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/O ... eplacement
http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... 1/JOD1.htm
Hieronder de links van de pagina's waar ik het meeste aan had.
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/O ... eplacement
http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... 1/JOD1.htm
-
- 2nd Gear member
Zie nu ook dat de link niet (meer) werkt, maar er wordt aan gewerkt. Zou fijn zijn, want dit was geheel compleet met trouble shooting en alle gegevens. (meer dan ik wil begrijpen)
Heb jouw links nog niet doorgenomen.
Heb jouw links nog niet doorgenomen.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
- retsok
- 2nd Gear member
Er zitten 2 draden aan de Solenoide. Er gaat er 1 met een ringetje aan de bout waar de solenoide mee vast zit. Bij Volvo is dat de aarde, een zwarte draad.lav schreef:heeft de solenoide van de overdrive een + en aarde of maakt dat niet uit?
Voor een spoel lijkt me dat niet!?
De andere draad is een stuk langer, kleur weet ik niet zeker, ik dacht groen, deze gaat naar de schakelaar op de bovenkant van de bak. Daar zit de schakelaar die het onmogelijk maakt om de overdrive in te schakelen als hij niet in de 4e versnelling staat.
- retsok
- 2nd Gear member
Sorry, vergeten op te schrijven. Het maakt niet uit.lav schreef:Dat kan ik zien aan de spoel die nu op de bak zit, maar aan de "nieuwe" spoel
zitten twee aansluitingen zonder aanduiding + of aarde.
Dus maakt het uit welke aansluiting geaard wordt?