dashbord uitbouwen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Jand
1st Gear member

Al anderhalf jaar rij ik tot volle tevredenheid met deze V70. Echter, van de luchtkwaliteitsensor, die midden op het dashbord zit, zijn de draden af. Nu moet ik dus het dashbord loshalen om ze te vinden. Weet iemand van de medeforummers wat ik allemaal moet loshalen, of bestaat er een beschrijving van in Vida, die ik van een van jullie kan krijgen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Groeten van Jan
Volvo V 70 D5 2002
Doeke Dobma
5th Gear member

Wat wil je precies loshalen? Alleen het ECC paneel denk ik? Onder het Ecc paneel ziet een brede plastic strip, die waar zo'n rubber pennenhouder in zit. Die strip trek je links of rechts, of beide tegelijk, naar je toe. Dit kun je doen door er aan de zijkanten iets tussen te steken, bijv een platte schroevendraaier(pas op dat je het materiaal niet beschadigd). Hieronder zie je 4 torx schroeven, er zijn er echter maar 2 van het ecc paneel(uit mijn hoofd de beide middelste). Even goed kijken. Schroeven eruit, hierna kun je de onderkant van het ecc paneel naar je toe trekken. Nu komt het lastige, de bovenkant van het ecc paneel zit aan de onderkant van je radio geklemt met een soort haakjes.
Trek het paneel aan de onderkant naar voren, hou hem zo, en zet dan je vingers aan de zijkant van het paneel, ongeveer in het midden. Nu druk je met de onderkant van je hand het paneel weg terwijl je hem met je vingers naar je toe probeert te trekken. Je kantelt het paneel dus min of meer. Als je de juiste druk gevonden hebt(even wat verschillende manieren proberen, het gaat niet zo snel stuk) floept het paneel aan de bovenkant ineens los en voila, je hebt het hele paneel los in je hand. Bij terugmonteren, begin weer bovenaan.

Officieel moet je de accu loshalen voordat je het ecc paneel ontdoet van zijn stekkers, maar het voldoet om de sleutel gewoon uit het contact te houden. Let op: als je de auto op contact zet terwijl de stekkers van de ecc paneel los zijn, heb je een storingsmelding voor je srs-systeem. Niet doen dus ;)

Mocht het niet lukken, ben je altijd welkom in Leeuwarden, dan help ik je er even mee.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Oceanracer
Geartronic member

Die midden op het dashboard zit is níet de luchtkwaliteitsensor, maar de interieurtemperatuursensor. De AQS zit buiten, rechts onder je voorruit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jand
1st Gear member

Ja, sorry. Een verkeerde benaming gegeven. Het is die sensor boven op het dashbord, waar ook dat rode lampje inzit en daarvan is mij verteld dat het ook een sensor is. Om deze stekkers er weer op te krijgen moet het hele dashbord naar achteren toe anders kan ik er niet bij.
Volvo V 70 D5 2002
M@rcel
6th Gear member

Oceanracer schreef:Die midden op het dashboard zit is níet de luchtkwaliteitsensor, maar de interieurtemperatuursensor. De AQS zit buiten, rechts onder je voorruit.
Die midden op je dashboard is niet de interieurtemperatuursensor, maar de zonneschijnintensiteitssensor ;)

Kun je er niet bij als je het rooster van de centerspeaker (en evt. de speaker zelf) eruit wipt? Kijk uit voor beschadigingen
Oceanracer
Geartronic member

Tja, als én de plaatsaanduiding al niet duidelijk is én niet de juiste benaming wordt gebruikt... :?

Heb je wel een alarm?
dutchlimits
5th Gear member

Geloof mij, dit is geen makkelijke klus en of je echt het hele dashboard hiervoor moet verwijderen??
Oceanracer
Geartronic member

Natuurlijk niet!
Jand
1st Gear member

Nogmaals sorry voor de verwarring. Ik ga het eerst proberen via de centerspeaker. Hopelijk heb ik geluk.
Volvo V 70 D5 2002
toedeledoki
3rd Gear member

Als hier de knipperled bedoeld wordt, die midden bovenop het dashboard vlak onder de ruit zit, kun je deze voorzichtig omhoog wrikken.
M@rcel
6th Gear member

jawel, maar de kabel die eraan zit (hoort te zitten) is naar beneden gevallen.
dutchlimits
5th Gear member

Bij mijn auto kan je zo met je hand onder het dashboard kastje achter de dashboard komen als je dat kapje onder het dashboard kastje verwijdert. Misschien ook een poging voor jou.
Franswa
5th Gear member

Misschie heb je hier iets aan.

Hoe verwijder je het dashboard.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Jand
1st Gear member

Hartelijk dank voor alle tips e.d. Ik ga eerst proberen via de centerspeaker. Als dat niet lukt via het dashbordkastje en als laatste poging via het bovenstaande filmpje. Maar dit kan wegens tijdgebrek niet eerder dan komend weekeinde. Ik hou jullie op de hoogte.
Volvo V 70 D5 2002
Jand
1st Gear member

@ Doeke Dobma,
Hartelijk dank voor het aanbod, maar het verwijderen van het ECC paneel weet/ken ik.
Volvo V 70 D5 2002
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”