S80 1999 trekt bij remmen naar links = eindelijk gevonden

VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

@M@rcel (en Ramon&Ramon): zo was het absoluut niet bedoeld hoor!!! :(. Ik heb er juist zo'n beetje alles voor over om het probleem de wereld uit te krijgen, dus natuurlijk wil ik die hulp met beide handen aangrijpen. Het woord 'gezeik' slaat op het probleem wat ik dus heb met die remmen, niet op het aanbod!!! Heel graag zelfs, al moet ik ervoor naar Friesland, ik bedoelde het niet verkeerd. Sorry.

Rens
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

VolvoS801999 schreef:@M@rcel (en Ramon&Ramon): zo was het absoluut niet bedoeld hoor!!! :(. Ik heb er juist zo'n beetje alles voor over om het probleem de wereld uit te krijgen, dus natuurlijk wil ik die hulp met beide handen aangrijpen. Het woord 'gezeik' slaat op het probleem wat ik dus heb met die remmen, niet op het aanbod!!! Heel graag zelfs, al moet ik ervoor naar Friesland, ik bedoelde het niet verkeerd. Sorry.

Rens
Gelukkig! :)
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Dus nogmaals bij deze: ALLE hulp is meer dan welkom! (Dus Ramon&Ramon: als je me wilt/kunt helpen; heel graag). Het probleem wil maar niet overgaan en ik weet het echt niet meer.

Rens
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

viel mij op dat je ergens stelde dat er "ouderwets" ontlucht is, dus gewoon pompen en nippel open en dicht draaien. Geeft dat geen problemen omtrent de abs pomp enzovoort?
Was namelijk altijd in de veronderstelling dat abs en ouderwets ontluchten een no-go was.

Dat verklaart dan vervolgens het onzekere stuurgedrag niet, of is dat inmiddels opgelost?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Het onzekere stuurgedrag was te wijten aan een veerpootlager met een zwaar punt erin, en aan te slappe draagarmrubbers. Dit is vorige week weer vervangen.
Het klopt dat de auto op de ouderwetse manier ontlucht i dus de ene op het pedaal pompen en de andere per klauw de ontluchtingsschroef open/dicht draaien. De ABS pomp is hierbij niet aangeraakt of aangestuurd.
Maar bij niet gelijk remmen, draait dan het stuur lichtjes naar rechts? Oh ja: het lijkt erger te zijn als de auto warm is. Als de auto koud is, lijkt het minder erg aanwezig.

Rens:(
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Zo, weer even een kleine update...

Volgens de volvo-dealer zou het liggen aan beide remklauwen voor, daar zou er 1 trager werken dan de ander en daardoor scheeftrekken. Dit zou een remmentestbank ook moeten kunnen meten, dus daar is de auto voor de derde keer op geweest. GEEN ENKEL VERSCHIL tussen links en rechts! Alles remt precies evenredig.

Sinds vorige week de veerpootlagers en voorste draagarmrubbers (voorste rubbers zijn nu polyurethaan) vervangen zijn, is de auto nog niet opnieuw uitgelijnd. Werkelijk alles van de ophanging is nu superstrak aan de voorkant.
Als je naar de stand van de voorwielen kijkt onder de auto, lijkt het wiel RV schuiner te staan dan LV, dus het camber (wielvlucht) lijkt ongelijk (rv negatiever dan lv). Dit is het ook vrijwel zeker, omdat alles nog onder de auto uit is geweest dus die uitlijning klopt nu toch niet meer.

Mijn vraag is nu: kan het niet gewoon aan de uitlijning liggen, en dan misschien aan de wielvlucht? Omdat de auto duikt bij remmen, is het misschien aannemelijk dat het dan verergert omdat er dan veel grotere krachten op de voorwielen komen te staan dan onder het rijden.
Zou de uitlijning een oorzaak kunnen zijn voor het trekken bij remmen volgens jullie? Zou het dan zo af te stellen zijn, dat het trekken bij remmen verdwijnt? Ik hoor heel graag van jullie.

Rens
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Camber kun je niet stellen,is een vast punt,als die links en rechts te veel afwijkt ,is er iets krom,fusee stuk krom of iets in die richting,maar heeft niets met scheef trekken met remmen van doen.
Snap ook niet dat ze het niet kunnen vinden!
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hoi,

Camber is inmiddels wel in te stellen, met die nieuwe schokbrekers kan dit inmiddels wel....hebben ze bij de vorige uitlijning ook gedaan.

Ik snap het ook niet maar ik blijf hoop houden :twisted:

Rens
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

VolvoS801999 schreef:Hoi,

Camber is inmiddels wel in te stellen, met die nieuwe schokbrekers kan dit inmiddels wel....hebben ze bij de vorige uitlijning ook gedaan.

Ik snap het ook niet maar ik blijf hoop houden :twisted:

Rens
leg mij maar uit hoe ze dat stellen dan?
kan alleen als de dempers grotere bevestigingsgaten hebben met exentrische bouten.
Van fabriekswege uit kan het niet.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Of de bovenste drie bevestigingspunten uitvijlen,knoeien dus!
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Kan dit niet ook door een achterrem veroorzaakt worden? Er wordt nu alleen maar naar de voorkant gekeken, maar de achterkant kan toch ook nog wat uitmaken?
2000 S60 2.4 Intro Edition 170PK automaat->exit
Afbeelding
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hey,

@Ramon&Ramon en MarioC70: er is zeker niet mee geknoeid en de uitlijning is vorige keer bij Dassen in Eindhoven gedaan. Die weet echt waar hij het over heeft en die heeft ook de wielvlucht versteld; dmv de onderste twee bouten aan de schokbrekers. Meer weet ik ook niet.

@EVV: het zou uiteraard ook van de achterophanging af kunnen komen denk ik, de remmen hadden achter ook geen verschil... Vooraan kan ik niks meer verzinnen, dus misschien komt het inderdaad van de achterkant. Nog tips vwb de achterkant?

Rens
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

Die kale heeft er wel verstand van!
Ik heb een setje B6 gemonteerd en bij hem de auto laten uitlijnen.
Camber iets negatiever laten zetten en rechts iets meer dan links zo dat de auto perfect spoort.
Een S80 heeft zoals alle grote auto's de neiging om naar rechts te lopen ivm het aflopen van het wegdek.
De auto blijft perfect recht, ook met remmen en stuurt veel gretiger in.

Helaas heb ik vorige maand de toplagers en veerschotels mogen vervangen dus nu is de geometrie weer naar zijn gootje.
En vindt hier maar eens iemand die het zo goed doet als die kale!
Misschien in Castellet, daar zit wel wat ervaring zo je zeggen.

Mocht je willen kan ik je het rapport posten!

Maar over jou auto, ik zou het ook achter eens gaan zoeken.
Over het ontluchten van je remmen.
Zuigen is de oplossing en begin LV ivm de abs pomp die daar zit.
Dus niet zo als vroeger de langste leiding eerst !!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

@DrRossi: vwb dat rapport: ja heel graag! Ik ben van plan om.volgende week een afspraak te maken bij de Volvo dealer; zelf weet ik het niet meer. Ik geef dan iig ook aan wat er inmiddels allemaal vervangen en gedaan is, en dat ik hem pas terug wil als ze het gevonden/opgelost hebben. Ik denk nu ook aan de achterkant, misschien een draagarm oid achter die niet goed meer is... Dan zullen ze neem ik aan alles dusdanig nalopen, dat uiteindelijk het probleem gevonden wordt. Maar lucht in het remsysteem; moet dat dan niet te zien zijn op de remmenbank?

Rens
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

VolvoS801999 schreef:Hey,

@Ramon&Ramon en MarioC70: er is zeker niet mee geknoeid en de uitlijning is vorige keer bij Dassen in Eindhoven gedaan. Die weet echt waar hij het over heeft en die heeft ook de wielvlucht versteld; dmv de onderste twee bouten aan de schokbrekers. Meer weet ik ook niet.

@EVV: het zou uiteraard ook van de achterophanging af kunnen komen denk ik, de remmen hadden achter ook geen verschil... Vooraan kan ik niks meer verzinnen, dus misschien komt het inderdaad van de achterkant. Nog tips vwb de achterkant?






Rens

Met de orginele volvo bevestiging kun je de camber niet stellen,hij mag het dan weten die uitlijner,maar dit verhaal klopt dus niet!
Camber stellen is niet mogelijk tenzij je de bevestigings bouten veranderd!
Orginele bevestiging is een vaste maat zonder stelmogelijkheid.

De afstelruimte die je hebt met de orginele bouten is plusminus 0,5 graden,een te verwaarlozen afstelling dus, als de afwijkingen groter zijn is er iets krom.
Dat die meneer er echt wel wat van af weet,dat zal ongewtijfeld,maar onderschat ons ook niet!
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hoi,

@Ramon&Ramon: Ik onderschat jullie zeker ook niet, ik geef alleen aan wat er aan gedaan is bij die uitlijnbeurt. Vooralsnog is er behoorlijk wat aan gesleuteld, en is het nog niet opgelost. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de Volvo-dealer, ik kom er niet meer onderuit.

Ze gaven daar aan dat ze anderhalf uur diagnosetijd hebben, waarna ze contact opnemen of ze het dan wel of nog niet gevonden hebben. Is dat redelijk of moet ik ze langer geven? Ik wil de auto ook niet een volle dag daar neerzetten met als eindconclusie dat ze niks hebben gevonden, terwijl ik dan wel een volle dag aan uurloon kan betalen. Ik hoor graag van jullie.

Rens
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

Dit was nadat ik een Fusee had vervangen.

Afbeelding
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

[/quote]


Met de orginele volvo bevestiging kun je de camber niet stellen,hij mag het dan weten die uitlijner,maar dit verhaal klopt dus niet!
Camber stellen is niet mogelijk tenzij je de bevestigings bouten veranderd!
Orginele bevestiging is een vaste maat zonder stelmogelijkheid.

De afstelruimte die je hebt met de orginele bouten is plusminus 0,5 graden,een te verwaarlozen afstelling dus, als de afwijkingen groter zijn is er iets krom.
Dat die meneer er echt wel wat van af weet,dat zal ongewtijfeld,maar onderschat ons ook niet![/quote]

En dit bevestigd mijn bevindingen wederom.
Monteurs hebben geen verstand van Geometrie.
Een halve graad op je Camber is een behoorlijk verschil.
En het zou zo maar eens kunnen dan de Bilstein dempers iets ruime gaten hanteert zodat je meer afstel mogelijkheden hebt.

Google maar eens op volvo trekt naar.

Het monteren van uitlijn gereedschap en fabrieks instellingen proberen te benaderen is iets anders dan uitlijnen.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Monteurs hebben geen verstand van Geometrie.

Ik heb het ook over de orginele dempers,niet over aftermarket en je uitspraak slaat nergens op natuurlijk.
Orgineel is er zeer weinig aan te stellen.
En een halve graad op je camber is dusdanig weinig dat je er niets van merkt,ook niet aan besturing of bandenslijtage.
heb je zelf wel is een auto uitgelijnd?
Ik doe het bijna dagelijks zonder klachten en vreemde verschijnselen.
Aan de achterzijde kun je veel stellen aan de camber,maar voor niet.
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

@Dr.Rossi:

Bedankt voor je uitlijnrapport; ik heb hem vergeleken met de mijne en er zitten een paar kleine verschillen in.

Allereerst is bij jou, na uitlijning, je wielvlucht voor nog verschillend (-0.73 / -0.35). Bij mij staat zowel links als rechts op -0.67 graden. Ik weet niet wat voor invloed dit heeft?

Ik heb voor ook iets askanteling verschil, t.w. 3.33 graden links en 3.93 graden rechts. Dat heb jij ook ongeveer, zo te zien.

Achter is je wielvlucht veel negatiever dan bij mij. L.A. staat bij mij op -0.78 en R.A. op -0.39 (t.o.v. -1.21 / -1.44 bij jou).

Voor de rest is zijn de gegevens exact hetzelfde; het komt erop neer dat vooral je achterwielen schuiner (wielvlucht) onder jouw auto staan dan bij mij en je voorwielen verschil in wielvlucht hebben.

Ik had graag mijn uitlijnrapport geupload hier, maar ik moet het helaas doen met alleen een laptop...dus probeer ik maar even op deze manier de verschillen over te brengen. Ik heb in jouw uitlijnrapport mijn gegevens proberen erbij te zetten in het groen, maar die zijn slecht te lezen...misschien lukt het bij inzoomen. Als iemand mij nog kan vertellen wat voor invloed de genoemde verschillen hebben, hoor ik het graag!

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “S80”