'Performance' audio aangepast -> aanrader!

Geleverd vanaf 2003
FrankS60
5th Gear member

Thamar schreef:
En die clips in montagestand zetten daar heb ik ook even op zitten zoeken en dan maar opgegeven en "the chuck norris way" gebruikt om de panelen weer vast te zetten :D
.
" Some people wear Superman pajamas. Superman wears Chuck Norris pajamas. "
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Citrofieltje
1st Gear member

Na 4 maanden heerlijk gereden te hebben in mijn V50 1.6D Drive Advantage toch ook maar besloten om de matige speakers te vervangen.

Mijn V50 heeft al wel standaard tweeters, dus de benodigde kapjes zaten er al op.

Voor 139,- Euro de Pioneer TS-E170CI gekocht. Speakers met losse tweeters en een scheidingsfilter. Daarnaast een set ophoogringen omdat de standaard speaker ook een stuk naar voren is geplaatst.

Vandaag het rechter voorportier gedaan. Komende week de linkerdeur. Dan op vakantie is goed uitproberen en kijken of het zinvol is om later toch achter ook nog is te doen.
Er is nu al een duidelijk verschil hoorbaar tussen links en rechts :p.

Geen idee of de V50 Advantage standaard voorzien is van tweeters in de achterdeuren. Van de week is goed luisteren en wellicht voorlopig de standaard Volvo tweeters die ik nu over heb in de achterdeuren plaatsen.

Nog een kleine aanvulling op de perfecte handleinding in de eerste post van dit topic: Voor het verwijderen van de handgreep (zit inderdaad goed vast) eerst het kleine kwartronde binnenstuk van de "handgreepbrug" verwijderen en daarna pas de handgreep omhoog uit de klemmen trekken.
Volvo V50 Advantage 1.6d Start/Stop
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
EvtK
1st Gear member

Ik heb dit topic met veel interesse doorgenomen. Er wordt veel over het vervangen van de speakers op het forum geschreven, maar dit topic biedt de meeste info.

Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een V50 en ben er achter gekomen dat er geen high performance audio inzit (die er volgens de site van de verkoper wel in zou moeten zitten.. grrr). Hij is van eind 2008 MY 2009. Heeft wel tweeters voorin zitten.

Nu ben ik aan het bedenken of ik een upgrade van de speakers zal gaan doorvoeren. Volgens mij is het dan van belang om niet alleen de speakers, maar ook de tweeters te vervangen. De door Citrofieltje aan gegeven set van pioneer vraagt 60 watt als input. De performance audio biedt 4x 20 watt, is dit beperkte verschil wel verstandig?

Ik vraag me verder af wat ervaringen zijn in het vervangen van de speakers. Wat heeft nu het meeste effect: zeer goede tweeters aanschaffen, of toch betere (niet van karton) speakers onderin.

Ik heb ook sets van pioneer gezien, waar de tweeter als het ware op de speaker onderin is gemonteerd (2 weg). Dat lijkt mij dus niet zinvol, omdat ik al tweeters heb?

Ik heb niet heel veel verstand van audio, dus wellicht vandaar een paar domme vragen. Alvast dank voor reacties!
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Dag Evtk,

ben net zelf bezig met een upgrade.

Per kanaal komt er 20W naar de speakers, als je tweeters hebt van 60W is dat dus 3x meer dan wat er in komt, perfect.

Ik ben achter begonnen, panelen zijn er juist af, ga er een driewegs balupunkt in steken, speakers kosten 30 euro in Duitsland online. Al die speakers kosten rond die prijs, zodra je een setje wil, dus met aanpasring, kom je snel op 100 euro uit of meer.

Als je werkt met tweeters en een breedband speaker, dan kan je best een scheidingsfilter gebruiken, dat stukje electronica zorgt datde tweeters enkel hoge tonen krijgen, en de breedband lage en middentonen.

Vermits jij al een tweeter hebt, denk ik dat zo een filtertje er standaard inzit.

Als je je tweeters laat zitten, moet je dus zien dat de filter ook blijft zitten (kan zijn dat die bvb vastzit op de breedbandspeakers onderaan.

het voodeel van tweeters is dat je een beter ruimtelijke verdeling vh geluid krijgt; tweetwers geven hoge tonen weer, en die bepalen de richting van waar het geluid komt.

Ik ga het simpel houden en enkel de onderste speaker eruit en drieweg erin.

Alleen nog effe uitzoeken of ik ergens die ringen los kan krijgen.
EvtK
1st Gear member

Ha BG,

Ik ben geen technicus op het gebied van audio.. maar ik heb twijfels of het nu klopt wat je zegt. Volgens mij moet je voorkomen dat je te zware speakers aan een te kleine versterker hangt. Zie ook onderstaande tekst van hifi.nl
Complexer ligt het omgekeerde, een 50 Watt luidspreker op een 20 Watt versterker. Om genoeg geluid te krijgen heeft u al snel die maximaal beschikbare 20 Watt nodig. Zodra die grens overschreden wordt gaat de versterker erg vervormen. Dat heet “klippen”. Als een versterker klipt produceert hij ineens heel veel hoge tonen. Die hoge tonen komen uiteraard bij de tweeter (hoge tonen luidspreker) terecht die al snel erg heet wordt. Een tweeter “ziet” normaal slechts een paar Watt, immers de hoge tonen informatie vraagt veel minder vermogen.

Lees meer : http://www.hifi.nl/artikel/1689/Vermoge ... z29euAFOLc
Je geeft aan dat je enkel de onderste speaker vervang en er een drieweg erin plaatst. Dat doe je ook aan de voorkant? Dan heb je daar dus geen tweeters, anders is het dubbelop?
EvtK
1st Gear member

Ik heb inmiddels wel een setje van Pioneer gevonden dat in de buurt blijft van de output van de versterker. TS-170Ci, heeft rms van 35. Kan ik de tweeter voorin zetten en de standaard tweeter achterin plaatsen.

Alleen opbouwringen UD-M177 VW nodig en die zijn niet meer te krijgen. Iemand een tip? Ik las ergens anders op het forum al iets over opbouwringen van Dietz, maar daar kon ik ook niet wat van vinden op i-net.
BG_Volvoforum
3rd Gear member

EvtK,

Mijn radiootje staat geregeld vol open, ik heb dde indruk dat de versterker goed gedimensioneerd is, over een weekje kan ik je vertellen of te zwaar overgedimensioneerd luidsprekers niet goed zijn.

Ivm die ringen; ik ga die zelf maken uit MDF.

Op internet gezocht naar juiste ringen, maar niet te vinden, tot ik er een paar in MDF tegenkwam, die staan te koop voor een 3 a 4 euro per stuk (Duitse bay zoeken), maar vermits ik dat thuis toch heb liggen, en ook wat machientjes om hout te bewerken, ga ik ze maar zelf op maat maken, een avondje prullen op zolder waarschijnlijk.
eeltje69
2nd Gear member

Vraagje: Als ik alleen tweeters wil plaatsen bij mijn base audio. Welke tweeters passen dan? Kortom.. welke maat en waar moet ik op letten?

Heb onlangs tweeter kapjes bij de volvo dealer gehaald.
Renault Laguna blauw metalic 2.2 Dci Grand tour 150PK 283.000 km
Volvo V50 Black Saphire 2.0D Kinetic MY2006 --- 282.000 km. Tuning naar 170PK
Volvo V50 Saville Gray Metallic 2.0D automaat Edition II MY2009 met 289.000 km
Volvo V60 Black Sapphire Metallic D4 automaat Ocean Race(?) MY2014 met 146.500 km
Tempelier
1st Gear member

eeltje69 schreef:Vraagje: Als ik alleen tweeters wil plaatsen bij mijn base audio. Welke tweeters passen dan? Kortom.. welke maat en waar moet ik op letten?

Persoonlijk, zou ik voor een heel setje gaan (speakers + tweeters). Je schiet er anders qua geluid kwaliteit niet veel mee op.
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Eeltjes69, ik zal straks eens meten hoe groot de openingen zijn in de achterduer voor tweeters. Als jij de kapjes al hebt, kan je toch gewoon zelf meten wat de diamter is van de inlage aan de achterzijde van die kapjes.
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Vraagje; weet er iemand of de standaard audio in ene V50 beschikt over low level outputs? Ik wil misschien wel een versterkertje bijzetten, als ik signaal aftap van de luidspreker kabel, neem ik een high level input versterker, maar dan heb ik kans op wat meer ruis, dus liever rechtsreeks een low level signaal uit de radio,

heeft er iemand het schema van de audio in een v50? (waar wat zit en wat elk nderdeel doet?
Frederik Welvaert
5th Gear member

Dat zit er helaas niet op. De versterker heeft een MOST ingang (glasvezel) en enkel speaker uitgangen, niks anders.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
duikertje88
1st Gear member
Contacteer:

EvtK schreef:Ik heb inmiddels wel een setje van Pioneer gevonden dat in de buurt blijft van de output van de versterker. TS-170Ci, heeft rms van 35. Kan ik de tweeter voorin zetten en de standaard tweeter achterin plaatsen.

Alleen opbouwringen UD-M177 VW nodig en die zijn niet meer te krijgen. Iemand een tip? Ik las ergens anders op het forum al iets over opbouwringen van Dietz, maar daar kon ik ook niet wat van vinden op i-net.
Ik heb gisteren de inbouwringen gebruikt van Phonocar. Je moet type 3/894 hebben die geschikt zijn voor Seat arosa, seat ibiza, vw lupo en vw new beetle.

Deze inbouwringen passen perfect!
Jelle
mscherpbier
2nd Gear member

Volvo V40 D3 2012/13
Volvo V70 D5 2005
Volvo V50 2.0 D 2004
Volvo V70 2.5 D 2000
Volvo V70 2.5 AUT 1998
EvtK
1st Gear member

duikertje88 schreef:
Ik heb gisteren de inbouwringen gebruikt van Phonocar. Je moet type 3/894 hebben die geschikt zijn voor Seat arosa, seat ibiza, vw lupo en vw new beetle.

Deze inbouwringen passen perfect!
Thanks, ik heb inmiddels van Pioneer begrepen dat ze bij de halfords nog te bestellen zijn, maar onder een ander type nummer. Dat ga ik eerst wel ff proberen.
Bakboord1
4th Gear member

Tempelier schreef:
eeltje69 schreef:Vraagje: Als ik alleen tweeters wil plaatsen bij mijn base audio. Welke tweeters passen dan? Kortom.. welke maat en waar moet ik op letten?

Persoonlijk, zou ik voor een heel setje gaan (speakers + tweeters). Je schiet er anders qua geluid kwaliteit niet veel mee op.
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb destijds alleen tweeters laten zetten en dat was een wereld van verschil.

Ik zou het proberen speakers erbij kan altijd nog. Voor mij voldeed de tweeterupgrade.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Tempelier
1st Gear member

Bakboord1 schreef:
Tempelier schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb destijds alleen tweeters laten zetten en dat was een wereld van verschil.

Ik zou het proberen speakers erbij kan altijd nog. Voor mij voldeed de tweeterupgrade.
Is natuurlijk ook een persoonlijke kwestie / hoeveel waarde je geeft aan goed geluid en wat voor muziek je luistert. Als je de boel toch open hebt, zou nog steeds mijn voorkeur zijn om alles gelijk te vervangen. Aangezien de standaard speakers van Volvo (Base) bijna van papier zijn.
EvtK
1st Gear member

Uhmm.. wie helpt mij uit de brand..

Nu heb ik via Halfords opbouwringen besteld. Type nummer 43p766. Dat zou de vervanger zijn van die UD-M177VW. Op de doos van mijn speakers staat 43p766 ook vermeld, dus dat lijkt te kloppen.. maar....

Die rand is echt niet breed genoeg om met popnagels vast te zetten (zitten sowieso geen gaten in). Uit het plaatje op de doos lijkt het alsof je in bestaande schroefgaten in de deur een schroef kan draaien..

En als ik de speaker in de opbouwring leg, dan blijft er een kier over. Lijkt niet helemaal goed te passen. Tegelijkertijd heb ik bij de opbouwring lange repen foam gekregen, die precies in de kier lijken te passen. Is die kier met foam noodzakelijk om de luchtdruk in de opbouwring te kunnen regelen?

Ik kan de ring ook omdraaien.. dan past de speaker er wel helemaal in (geen kier). Alleen dan piept de magneet er aan de onderzijde iets uit. Dat lijkt me nie goed... Dan is dus ook de vraag: waarvoor de foam?

Hoe maak ik een en ander nu vast? Altijd mooi.. op onderzoek!

Zie wat foto's hieronder

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Ik heb Blaupunkt GT Power 66.3 achteraan.

Heb de originele opbouwringen herbruikt, dus die ringen afgezaagd tot jsuite hogte voor de nieuwe speakers.

Past gewoon perfect, ik ga ze lijmen ipv popnieten.

het ombouwen van die ringen was eigenlijk heel eenvoudig; gewoon doorzagen, en de originele speaker eruit plurken.

De originele speaker is gewoon een schande; plastieke behuizing, volledig plastiek, magneetje is piepklein, grootte van een rolmetertje van 2 meter.

Ik hoop dat ik vnadaag de eertse erin kan steken, tijd gebrek, altijd.
Erwin-S60
2nd Gear member

Heb vandaag ook de stoute schoenen aangetrokken en een deurpaneel verwijderd.Heb namelijk nog Magnat speakers liggen in 17cm.
Enigste wat schijnbaar tegenvalt is de opbouwringen,2 plaatselijke autozaken hier in Apeldoorn hebben ze niet en kunnen ze niet eens bestellen..waaronder Brezan....Halfords kon het nog niet zekerheid zeggen.
Nog iemand suggesties of adressen voor de ringen....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”