Nu het kouder begint te worden valt het me op de de achterruit verwarming erg slecht werkt. Als ik 's ochtends in de auto stap is de buitenkant van de ruit en het spiegelglas beslagen. Zet ik de achterruit verwarming aan dan zijn de spiegels in no-time schoon, maar de achterruit doet niks. Na 10 minuten zie je misschien een hele kleine verbetering rond de streepjes, maar je kan er niet doorheen kijken. Pas na een stuk rijden zorgt de wind voor een schone ruit.
Vorige winter heeft alles het prima gedaan, in de zomer gebruik ik het nooit.
Volgens mij is er 1 zekering voor zowel spiegel als achterruit, die zou dus goed moeten zijn.
Ik weet dat de KLPD ruitenwissers had, of dat je rain-x kan gebruiken, maar ik wil gewoon dat het werkt zoals het hoort.
Iemand tips waar ik het in kan zoeken? Er zijn een paar topics die hier betrekking op hebben, maar zonder oplossingen...
Achterruitverwarming
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
De verwarming van de spiegels en de achterruitverwarming zitten zeker niet op dezelfde zekering. Elke deur is apart gezekerd en de achterruitverwarming ook. De zekeringen voor de achterruitverwarming zijn 11D5 en 11E3. Zie plaatjes.
Maar las hij het een klein beetje doet, dan is er geen defekte zekering. Misschien een contact met corrosie?
Maar las hij het een klein beetje doet, dan is er geen defekte zekering. Misschien een contact met corrosie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ah, mijn fout. Ik las in een ander topic dat alles op 1 zekering zou zitten. Daar ben ik dus vanuit gegaan. Ik ga ze in ieder geval checken.
Je schrijft: een contact met corrosie. Bedoel je dan een zekering met corrosie?
Je schrijft: een contact met corrosie. Bedoel je dan een zekering met corrosie?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Net even gekeken, mijn boekje geeft 1 zekering aan, nummer 5 in de kofferbak. Deze is heel en schoon.
Geen van de andere beschrijvingen kon ik linken met de achterruitverwarming.
Ik heb nog gekeken voor connectors/aansluitingen, maar de achterruit van een S60 het is niet erg toegankelijk.
Nog meer tips?
Geen van de andere beschrijvingen kon ik linken met de achterruitverwarming.
Ik heb nog gekeken voor connectors/aansluitingen, maar de achterruit van een S60 het is niet erg toegankelijk.
Nog meer tips?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Die tweede zekering 11E3 zit bij je accu en is dealerwerk (normaal gesproken).
Luisteren of het relais in de kofferbak opkomt als je iemand de verwarming laat inschakelen. Met je hoofd dicht bij de zekering/relaiskast (ding heet REM = Rear Electronic Module)
Luisteren of het relais in de kofferbak opkomt als je iemand de verwarming laat inschakelen. Met je hoofd dicht bij de zekering/relaiskast (ding heet REM = Rear Electronic Module)
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Vanochtend een nieuwe kans gehad om de verwarming te testen.
Na 2 keer aanzetten was er inderdaad resultaat zichtbaar. De achterruit werd heel langzaam droog (buitenkant van het raam) rond de draden. Maar dat was wel na 15 minuten en het is niet gelukt om de ruit helemaal droog te krijgen.
Het is niet zo dat er 1 gedeelte niet werkt, over het hele raam doen de draden hun werk, maar slecht en pas na een lange tijd.
Kan ik aannemen dat de relais en zekeringen goed werken? Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? De V70 heeft vaak te maken met een kapotte draad bij het scharnierpunt van de klep, maar bij een S60 lopen de draden denk ik binnendoor.
Weet iemand waar de draden/connector zit voor de achterruitverwarming?
Na 2 keer aanzetten was er inderdaad resultaat zichtbaar. De achterruit werd heel langzaam droog (buitenkant van het raam) rond de draden. Maar dat was wel na 15 minuten en het is niet gelukt om de ruit helemaal droog te krijgen.
Het is niet zo dat er 1 gedeelte niet werkt, over het hele raam doen de draden hun werk, maar slecht en pas na een lange tijd.
Kan ik aannemen dat de relais en zekeringen goed werken? Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? De V70 heeft vaak te maken met een kapotte draad bij het scharnierpunt van de klep, maar bij een S60 lopen de draden denk ik binnendoor.
Weet iemand waar de draden/connector zit voor de achterruitverwarming?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
slecht en pas na lange tijd duidt op een gecorrodeerd contact. Door de verhoogde overgangsweerstand neemt de stroomsterkte door de verwarming af.
Geen idee hoe je bij die aansluitingen komt. Binnenbekleding loshalen? Zal wel geklemd zitten.
Geen idee hoe je bij die aansluitingen komt. Binnenbekleding loshalen? Zal wel geklemd zitten.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Even een schopje,
Is er iemand die mij kan zeggen waar de aansluitingen zitten voor de achterruitverwarming? Ik heb gezocht in Vadis, maar kan niets vinden.
Misschien kan een van de professionele monteurs mij op weg helpen?
Is er iemand die mij kan zeggen waar de aansluitingen zitten voor de achterruitverwarming? Ik heb gezocht in Vadis, maar kan niets vinden.
Misschien kan een van de professionele monteurs mij op weg helpen?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Gister weer eens de achterruitverwarming aangehad en tot mijn grote verbazing werkt alles ineens naar behoren. Binnen 3 minuten is het eerste resultaat zichtbaar en verdwijnt de condens.
Hoe het kan weet ik niet..... Hopelijk krijg ik de komende tijd niet te maken met gekke elektrische storingen.....
Hoe het kan weet ik niet..... Hopelijk krijg ik de komende tijd niet te maken met gekke elektrische storingen.....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km