XC60, ervaringen

De eerste generatie XC60
XC60T6
2nd Gear member

ppFreddy schreef:Ik heb me een tijdje geleden een bluetooth OBD ding gekocht en Torque op m'n telefoon geïnstalleerd. Blijkt nu dat zelfs na 30 km autosnelweg de koelwater en de bak temperatuur nauwelijks boven de 60gr komen (stijgt vrij snel naar 50-60, maar gaat dan nauwelijks nog omhoog, rij ik even wat sneller gaat het richting 70,maar zodra ik terug 120 rij zakt de temperatuur weer) Lijkt me niet zo gezond voor de motor en de bak dat die niet op normale temperatuur komen. Blijkbaar heeft Volvo dus niet echt een veiligheid ingebouwd voor als de boel niet op temperatuur komt. Tijd voor een nieuwe thermostaat denk ik.
Klopt. Mijn verwarming maakte de auto niet bepaald warmer merkte ik. Pas bij 28 graden gebeurde er iets flauws. Na 2 keer onderzoek kwam men erachter dat de temperatuur van de motor niet goed op gang kwam. Oplossing: nieuwe thermostaat erin. Maar dat hadden we eerder kunnen weten als er een metertje zichtbaar zou zijn!
xel schreef:
VictorS60 schreef:
De mededeling "1 vehicle message" is praktisch permanent aan. Als ik wil zien wat er belangrijks te melden valt, dan is "No rear belts used" de enige mededeling die ik te zien krijg. Dat de achtergordels niet in gebruik zijn als er niemand op de achterzetels zit, verbaast mij niet echt. Maar de mededeling blijkt niet verwijderbaar. Kort of lang drukken van 'Reset' helpt niet.

Hopelijk is er binnenkort nieuwe software beschikbaar, want deze is te gek voor woorden.
Klopt ook. Die mededeling zie ik ook vaak verschijnen. Blijkbaar een sensor van de achterbank die gewicht lokaliseert van een persoon?? Ik sla er geen acht meer op.

Voor de rest kan ik zeggen dat ik nu, na krap 4 maanden echt kan zeggen dat het een wereldaankoop is geweest. Comfort, kracht, souplesse en opties komen samen in 1 prachtige auto.

Één minpuntje is de stabiliteit, t.o.v. de X5. Volvo laat geen geklooi toe met breedset banden, die had ik wel onder m'n X5 en dat resulteerde in een auto die als een huis op de weg stond. Geen centimeter uit z'n stand te trekken, hoe hard je ook een bocht nam. Die superstabiliteit heeft de XC60 niet maar voor de rest komt ie met kop en schouders boven de X5 uit, met name wat betreft comfort. Maar dat mag ook wel met Four-C-Technologie, dat is nog steeds de mooiste optie van de hele auto :D
XC60 3.0 T6 AWD Geartronic MY2009 full options Security Line, High Performance Sound, panoramadak, verlichte instaplijsten, R-Design 2-tone leather, sportonderstel met Four-C-Technologie , 20"; Talitha Dark Grey velgen, Heico exhaust & bumper tuning.
Thom
5th Gear member

Four C is niets anders dan regelbare demping, een nogal kostbare optie bij Volvo. En dan vervalt je niveauregeling, mag je niets trekken.. Nee, dan bv. de Touareg, daar bestel je luchtvering, krijg je er instelbare demping én niveauregeling bij. 3.500kg geremd, kijk, zo hoort het!

Ik heb niets, maar dan ook helemaal niets, met VW, maar dit is iets waar Volvo van kan leren :)
XC60T6
2nd Gear member

Ik heb geen trekhaak en niks te sleuren, dus ik heb geen klagen. Heerlijk dat Four C; comfortabel deinen of, als je hogere snelheden bereikt, over naar sport en liefst advanced voor een superieure wegligging. Ben er heel blij mee. En ach, zo valt er altijd wat te zeggen. Ik heb ook liever de nieuwere automaatbak techniek dan hetgeen er nu in zit maar zo blijft er altijd wat te wensen over.

1 van mijn eisen bij aankoop van 'een' andere auto was het soort luchtvering die Audi ook heeft en Four C van Volvo is qua comfort een mooi alternatief.
XC60 3.0 T6 AWD Geartronic MY2009 full options Security Line, High Performance Sound, panoramadak, verlichte instaplijsten, R-Design 2-tone leather, sportonderstel met Four-C-Technologie , 20"; Talitha Dark Grey velgen, Heico exhaust & bumper tuning.
Frederik Welvaert
5th Gear member

Nieuwe thermostaat zit erin. Wat een k*tklus, gelukkig was het onder garantie, want het liep flink in de uren, alles moest van rond het blok om eraan te kunnen (thermostaat zit aan de achterkant van het blok) De garage hoopt dat ik de enige ben die ermee binnen komt, dus stiekem zijn ze wel blij dat er geen temperatuurmeter in zit... Ik heb de oude thermostaat gezien en de oorzaak bleek de dichting van de klep te zijn. Het rubber was los gekomen en zat schuin tussen de klep, waardoor deze niet meer dicht ging. Ik moet wel zeggen, ik heb een heel andere auto teruggekregen. Doordat de motor nu wel op temperatuur komt zie ik dat het verbruik een halve tot een hele liter per 100km gedaald is. Ook de geartronic is nu beter bij de les (die wordt gekoeld door het koelwater en kwam bijgevolg ook nooit ver boven de 60°C) Pakt merkbaar beter op, slipt minder lang en schakelt vroeger bij lage snelheden. Eindelijk maakt de bak ook gebruik van het enorme koppel van die D5, oja, het schakelen op zich gaat nu ook boterzacht, soms voel je gewoon niet dat de bak verlegt. Wat een verschil! Ik ben blij :-D
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
XC60T6
2nd Gear member

Lekker is dat he, alsof je een nieuwe auto rijdt! :hello1:
XC30
4th Gear member
Contacteer:

Mensen,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik die ellendige waarschuwingstoon uit kan krijgen als ik de auto op contact zet (keyless drive), zonder de motor te laten draaien, en dan een van de deuren open doe? Som wil je wel eens een muziekje aan hebben bij het poetsen van de auto. Dan gaat steeds die ellendige pieptoon aan. Ik heb ook al geprobeerd twee keer op het contact te drukken, maar dat helpt niet. Ook het indrukken van de read-knop op de info-stengel helpt niet. Wie kent dit probleem en nog belangrijker, wie weet hoe ik die waarschuwingstoon uit kan krijgen?
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
rwa
2nd Gear member

Dat is het enige moment dat ik de sleutel in dat leuke gleufje in het dashboard steek! was die daar dan niet voor bedoeld :eggface: :eggface:
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
XC30
4th Gear member
Contacteer:

rwa schreef:Dat is het enige moment dat ik de sleutel in dat leuke gleufje in het dashboard steek! was die daar dan niet voor bedoeld :eggface: :eggface:
Helaas, deze oplossing werkt bij mij in ieder geval niet. Het kl***-ding blijft een waarschuwingssignaal afgeven.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
cvonken
2nd Gear member

XC30 schreef:Mensen,
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik die ellendige waarschuwingstoon uit kan krijgen ...<knip>. Wie kent dit probleem en nog belangrijker, wie weet hoe ik die waarschuwingstoon uit kan krijgen?
Same here, erg irritant. Ik stap vaak in en laat de deur nog open, waarna ik mijn navigatie in stel (TomTom met HD-traffic). Hiervoor is de boordspanning nodig en dus druk ik op start/stop.
En dan volgt direct de harde pingel.

Het symbool dat dan in het dashboard verschijnt kan ik ook nergens in de handleiding terugvinden. Iets met een stop- en remteken?

Dan de deur maar dicht en het raam open...
renezzzz
2nd Gear member

Wat mij laatst opviel is dat het gepingel stopte na een paar keer op start/stop te drukken. Echt handig is dat niet aangezien alle boordspanning een paar keer aan/uit gaat.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
elvis21
2nd Gear member

De elektrische achterklep van mijn XC60 heeft het begeven. Ging alleen nog met de hand open of dicht ( en dat ging zwaar). Onder garantie is een hydrauliekpomp vervangen.
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
cvonken
2nd Gear member

elvis21 schreef:De elektrische achterklep van mijn XC60 heeft het begeven. Ging alleen nog met de hand open of dicht ( en dat ging zwaar). Onder garantie is een hydrauliekpomp vervangen.
Ik geloof dat de standaard garantie 2 jaar is (correct me if I'm wrong), dus ik neem aan dat je XC60 uit nov of dec 2010 is?
Mijn XC60 is ook uit 2010 (feb) en ik heb ook een electrische achterklep die sinds vorige week begint te 'knarsen'...
Frederik Welvaert
5th Gear member

cvonken schreef:
elvis21 schreef:De elektrische achterklep van mijn XC60 heeft het begeven. Ging alleen nog met de hand open of dicht ( en dat ging zwaar). Onder garantie is een hydrauliekpomp vervangen.
Ik geloof dat de standaard garantie 2 jaar is (correct me if I'm wrong), dus ik neem aan dat je XC60 uit nov of dec 2012 is?
Mijn XC60 is ook uit 2010 (feb) en ik heb ook een electrische achterklep die sinds vorige week begint te 'knarsen'...
Dat Elvis niet dood is weet iedereen, dat hij een auto uit de toekomst rijdt is wel nieuw!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
cvonken
2nd Gear member

Hehehe, aangepast ppFreddy ;-)
Dank.
BlackcurrantV70
7th Gear member

hydraulische achterklep ?

Ik dacht dat het dmv een kabel was ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
elvis21
2nd Gear member

Mijn XC60 is van 1 juli 2010. Coulance-behandeling gehad denk ik
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”