80% vulling lpg

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
bernhard
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
Locatie: hardenberg

hallo,
ik rij in een v70 2.5 en ik heb een lpg-g3 onderbouw. nu raad je al wat er komt... weet iemand of je die 80% vulling er ook af kan halen? ik kan nu ongeveer 300 km rijden per tank.

ik hoef alleen te weten of het kan of niet. ik weet dat het veiliger is om het niet te doen, maar in de winter wordt het toch niet te warm, en in de zomer moet je hem gewoon niet wegzetten met volle tank, en anders ontsnapt het wel via overdrukventiel.

ook vraag ik me af hoeveel lpg er in de tank moet blijven zodat de pomp niet te warm wordt. weet iemand dat? de garage heeft me namelijk afgeraden om hem helemaal leeg te rijden ivm deze pomp

mvg
bernhard
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

grappig, gisteren op het 850 forum, nu hier. :lol:

je wil het niet horen, maar toch even een citaat. (van mezelf) :wink:
iemand de veiligheidsvoorzieningen weghaalt is gewoon oerstom bezig.
voor mijn part mag ie zichzelf gerust de lucht inblazen op een verlaten plek, (dat wens ik de persoon zelfs toe) maar sleep anderen, onschuldigen daar niet mee in.
dat is mijn mening daarover.
ABS-SIPS-Airbag en weet ik nog wat allemaal, haal je toch ook niet uit je Volvo!.

denk maar eens terug aan Enschede 2000...
wat er aan vooraf ging lees je maar op het 850 forum.
bernhard
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
Locatie: hardenberg

aangezien ik nog wel wat jaartjes plezier wil hebben van de V70 zie ik er maar vanaf;) ook al ben ik het niet met jou eens. van abs, sips en airbags heb ik geen last, van een irritant lage tankinhoud wel!

en een tank explodeerd niet, die loopt gewoon leeg in tegenstelling tot een benzinetank.

ow ja btw, enschede was met vuurwerk...

maar toch bedankt dat je mee even wees op die topic op het 850 forum

groeten
bernhard
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bernhard schreef:aangezien ik nog wel wat jaartjes plezier wil hebben van de V70
je snapt de essentie blijkbaar ook niet.
je praat alleen over je Volvo?, is die je zóveel dierbaarder dan je familileden-vrienden etc...?
bernhard schreef:ow ja btw, enschede was met vuurwerk...
in mijn straat 25 jaar geleden ook.
ook zo iemand die het allemaal wel beter wist en beter kon.
alleen zo jammer dat diegene die op dat moment aanwezig waren het niet meer kunnen navertellen. :(
bernhard schreef:van abs, sips en airbags heb ik geen last, van een irritant lage tankinhoud wel!
dit is gewoon een uitvlucht zoeken voor een eigengemaakte fout, zo simpel is dat, niks méér niks minder.
je had kunnen kiezen voor een grotere cylindertank, of een diesel als de tank echt in de weg zit.
bernhard
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
Locatie: hardenberg

gast, relax man
ik vroeg gewoon of het kon of niet, en ik heb toch gezegd dat ik overtuigd ben?
ook zo iemand die het allemaal wel beter wist en beter kon
als ik het allemaal beter weet en beter kan dan stelde in die vraag niet

en voordat je allerlei conclusies gaat trekken... wel eens iemand van 19 gezien met een nieuwe v70? ding van mij is 9 jaar oud dus ik had geen keus...
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Ik heb ook kort na aanschaf LPI zitten fantaseren over meer tankinhoud.
Ludo heeft wel gelijk ......niet knutselen dus.Gewoon iets vaker naar de pomp.
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Het punt is gewoon dat als je op gas rijdt, je er rekening mee moet houden dat je vaker naar de pomp mag: Op gas rij je zowiezo een stuk minder zuinig, dus het houdt daar gewoon op. Meer km's met een volle tank? Grotere tank laten onderbouwen.
en een tank explodeerd niet, die loopt gewoon leeg in tegenstelling tot een benzinetank.

ow ja btw, enschede was met vuurwerk...
Als je een goedwerkend overdrukventiel hebt wel ja. In het geval dat daar iets mee is, dan kan je auto echt exploderen hoor.......

Maar dat allemaal terzijde: Hoeveel km zou je extra kunnen rijden wanneer je je tank helemaal vol kan gooien? (Ik heb het bij mijn eigen auto eens uitgerekend, en, jawel, 50 hele kilometers extra! Of je dat het risico waard vindt? Ik vind in elk geval van niet, maar da's mijn persoonlijke mening.... :wink:
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Gastank is in originele staat heel veilig. Bij een totaal uitgebrande auto na een zware crash is de gastank zelfs nog okay.
Ik ben (was reeds) overtuigd.....we gaan er niet aan knutselen.
Ik hoop dat de vraagsteller niet al te geschrokken van de harde taal en tonatie van Ludo. Deze 19 jarige nieuwkomer moet zich nog even verdiepen in de lpg wereld. En in veilige volvo wereld. Laat je niet afschrikken, ik ben her en der veel slimme van Ludo tegengekomen.
Dit wou ik nog even kwijt.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

kreftie schreef:Ik hoop dat de vraagsteller niet al te geschrokken van de harde taal en tonatie van Ludo.
ik dacht niet dat ik iets verkeerd heb gezegd hoor.
dus waarom schrikken?.

verder schrijft Bernhard:
ding van mij is 9 jaar oud dus ik had geen keus...
waarom zou je geen keuze hebben?.
je hebt ze nú nóg altijd.
1 bezoekje of belletje/bestelling naar de lpg specialist is voldoende om méér dan 300km af te leggen met een legale tank.
bernhard
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
Locatie: hardenberg

1 bezoekje of belletje/bestelling naar de lpg specialist is voldoende om méér dan 300km af te leggen met een legale tank.
jup, ik heb ze nog steeds, maar stel dat er een goedkopere manier was geweest... maar ik ga er inderdaad niet aan knutselen hoor. dat was ik ook niet van plan, maar ik was gewoon nieuwsgierig.

en 50 km is idd niet de moeite...

maar dat verdiepen in de lpg/volvo wereld dat valt reuze mee. ik heb vorig jaar mijn IVA diploma gehaald, en daar leer je behoorlijk wat technische meuk. en ik ben zelf redelijk technisch ingesteld.

maar we rijden allemaal volvo dus no hard feelings :wink:

gr. bernhard
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ludo,
Ik ben het met je eens dat je niet zelf moet gaan knutselen aan een LPG tank. En ik zou ook niemand aanraden dat te gaan doen.
Maar ik ben het niet eens met jou stelling dat gas gevaarlijker is dan benzine. In principe kan je de 80% beveiliging gewoon weghalen. Je moet dan alleen zorgen dat je afblaasventiel te allen tijde werkt. Een volle gastank is vele malen veiliger dan een volle benzinetank.
Ik heb vanwege mijn werk de testen daarmee gezien en ben overtuigd geraakt. (De brandweer blust ook veel liever een auto met LPG dan met benzine)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

bernhard schreef:ik heb vorig jaar mijn IVA diploma gehaald, en daar leer je behoorlijk wat technische meuk. en ik ben zelf redelijk technisch ingesteld
Met de recent aangeleerde basale technische inzichten betekend dat mogelijk of de IVA als opleidingsinstituut waardeloos is of dat je er niets geleerd hebt.
Zou zelf zeker niet zo trots verkondigen dat ik "technisch" zou zijn en dan ook zo'n vraag stellen....
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

V480-V40 schreef:Maar ik ben het niet eens met jou stelling dat gas gevaarlijker is dan benzine.
dat zeg ik ook nergens.
gas is wel explosiever dan benzine.
daar speel je niet mee, veiligheidsregels zijn er niet voor niets gekomen.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ludo schreef:gas is wel explosiever dan benzine.
daar speel je niet mee, veiligheidsregels zijn er niet voor niets gekomen.
Nee, LPG is minder explosief dan Benzine. Eigenlijk is het zo dat de benzinedamp explosiever is dan LPG.
Dit komt omdat LPG een hogere dampspanning heeft dan benzine. En met die benzinedamp gebeuren dus de ergste ongelukken.

De veiligheidsregels zijn er vooral omdat LPG onder druk wordt opgeslagen en benzine onder atmosferische omstandigheden. En vanwege de druk heb je kans op gevaarlijke omstandigheden. Maar een kans daarop is kleiner dan bij het ontstaan van een lekke benzineleiding. En de gevolgen van een LPG ontploffing (Bleve) zijn groter.

Maar feit blijft. Ga niet onoordeelkundig met LPG én Benzine om.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bernhard
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
Locatie: hardenberg

bart, mijn vraag ging over het feit of ik die 80% vulling er af kon halen of niet. ik heb hiervoor 2 volvo's gereden met verdamper dus het lpi systeem was redelijk nieuw voor me. ik begrijp natuurlijk dat jij wilt reageren op alles wat er op dit forum gezegd wordt, maar als ik een vraag stel en ik zeg dat ik redelijk technisch ben, dan wil dat nog niet zeggen dat ik alles weet. of weet je niet wat "redelijk" inhoud?

ik zal het is samenvatten voor je:

mijn vraag: KAN die 80% er ook af?

antwoord: nee het is niet verstandig, omdat je pomp er schade van ondervind.

mijn antwoord daarop: okee, ik zie er vanaf. ik ben overtuigd.

de meeste personen hebben hier volwassen op gereageerd, en sommige mensen verpesten die sfeer, en dat vind ik jammer
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Jongen toch, je begint zelf over het gegeven dat je een technische achtergrond hebt, dat was na die specifieke vraag voor mij het ALLERLAATSTE wat ik van je verwacht had. die 80% vulling zat toch altijd al op een gastank?
Voor de rest had ik geen commentaar.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

bernard je stelt dit:
mijn vraag: KAN die 80% er ook af?

antwoord: nee het is niet verstandig, omdat je pomp er schade van ondervind.
Dat antwoord heb je hier niet gekregen.

Je hebt onderstaand antwoord hier gekregen.
Ja het kan wel maar is niet verstandig als je zelf gaat "kloten".
Er is zelfs gezegd dat het afblaasventiel die bescherming "gedeeltelijk" overneemt. De pomp heeft er niets mee te maken. Die merkt er niets van.

Maar gelukkig ben je overtuigd van het gegeven om het niet te doen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bernhard
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
Locatie: hardenberg

daar heb je gelijk in. dat van die pomp heb ik gelezen op het 850 forum, daar werd dezelfde vraag gesteld(kwam ik later pas achter)

ik ben dr weer helemaal klaar mee
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
Gebruikersavatar
Funk
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.06.2006 - 00:57

Hey bernhard, kwam ik jou toevallig een maandje geleden niet tegen in Ommen ? (Bij die ijssalon). Zaten iig 4 lui in die alle 4 geloof ik zwaaiden :P

Nog even over de 80%, ik weet van meerdere mensen dat ze de 80% limiter hebben aangepast. Ik zou 't zelf ook nooit doen, maar kijk eens na hoe dat bijv. in de US geregeld is, daar rijden ook meer mensen op gas dan je zou denken.
Maar 20% meer op 300 km is 60 km in theorie, zoveel scheelt dat ook weer niet.
bernhard
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
Locatie: hardenberg

Funk,
ik ben dr laatst wel geweest ja!
toen had ik de v70 net! idd met 4 lui. maar wat is je echte naam? kan me niet herinneren dat ik een bekende heb gezien... nah ja je komt in ieder geval uit het oosten!

maar ik laat die 80% vulling dr maar gewoon inzitten. haha kan mn geld wel op een andere manier kwijt. en 60 km is idd niet veel... maar alle kleine btjes helpen!

groeten
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”