d5 egr dichtzetten en eventueel tunen

De grotere Volvo's
pieneman
2nd Gear member

s60 d5 2004 schreef:ik heb bij mijn volvo s60 D5 uit 2004 ook de EGR laten dicht zetten en meteen getuned door de firma Fasttech uit haaksberegn.
Kan niet anders zeggen dat me dat perfect is bevallen, wat een vermogen winst.
Software matig dicht laten zetten of af laten doppen. Vermogenswinst na chippen is meestal heel goed voelbaar :D
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
edraket
7th Gear member

Weet je zeker dat het cola blikje er nog wel tussen zit :wink:
Je zou zeker wel een foutmelding moeten krijgen. De ECU spuit een hoeveelheid brandstof in aan de hand van diverse kenvelden en de EGR klep is daar één van. Als je dit niet corrigeert in het programma volgt er normaal gesproken een foutmelding.
Wel erg tricky om dat met een cola blikje te doen. Dit is erg dun en als het er tussenuit gaat en in je inlaat terecht komt loopt het niet zo best af met je motor!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
pieneman
2nd Gear member

@edraket,
Nav jouw bericht heb ik het stukje 'cola' blik toch maar vervangen door een dikkere variant van ijzer. Deze zal er niet tussenuit gaan omdat er rondom druk op staat van de drie bouten die de mixer op zijn plaats houdt. De cola variant zag er trouwens ook nog prima uit. Maar goed, het is niet standaard en het blijft natuurlijk allemaal op eigen risico. Dus bedankt voor je bericht!
Op Engelse fora wordt hier toch wel veel over gesproken en lees je heel vaak dat het een goede uitwerking heeft op het verbruik en de souplesse. Al denk ik persoonlijk dat het schoonmaken van de mixer en de daaraan verbonden pijpen al veel effect heeft. Verder lees je ook dat er soms een foutmelding komt bij het afdoppen van de mixer, maar vaker dat het niet gebeurt. Dit is de reden dat ik het geprobeerd heb, en met succes. En zoals hierboven is beschreven heeft het meer voordelen dan nadelen. Krijg ik een foutmelding is ie er zo weer tussenuit en hoef ik tot die tijd niet meer schoon te maken. Of het roeten minder is geworden weet ik niet, volgens mij had ik daar geen last van.

Op de kop wordt de lucht naar de inlaat gebracht via een metalen kolom (na kunststof pijp), maar deze zit met veel bouten vast en daar lopen de brandstofleidingen ook langs. Nogal veel werk om deze even los te halen, maar is het ook noodzakelijk om deze schoon te maken? Als de pijpen vies zijn zal het daar ook wel vies zijn.......toch?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gast

Dit verhaal kende ik nog niet.... :P Wel duidelijk.
edraket
7th Gear member

Dat is dus het inlaatspruitstuk. Deze is waarschijnlijk ook heel erg vies, maar het is aardig wat werk om deze schoon te maken. Bovendien moeten alle hogedruk inspuit leidingen los en officieel moet je deze dan vervangen. Er is een kans dat ze gaan lekken als ze los zijn geweest. Ik zou dat niet doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V50-Mart
4th Gear member

Maar goed, de EGR klep heeft dus wel degelijk een belangrijke functie, namelijk het milieu. Ik laat hem dus maar wel gewoon in werkende toestand, want ik vind het milieu belangrijk. Ik zou het milieu alleen opofferen voor een flinke dot PK's, dat dan weer wel :P
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Thijs
7th Gear member

Ik denk dat een stukke egr klep meer vervuiling kost om te produceren als een auto dat meer doet met een dichte egr :wink: (doordenkertje)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
pieneman
2nd Gear member

pieneman schreef:@edraket,
Nav jouw bericht heb ik het stukje 'cola' blik toch maar vervangen door een dikkere variant van ijzer. Deze zal er niet tussenuit gaan omdat er rondom druk op staat van de drie bouten die de mixer op zijn plaats houdt. De cola variant zag er trouwens ook nog prima uit. Maar goed, het is niet standaard en het blijft natuurlijk allemaal op eigen risico. Dus bedankt voor je bericht!
Op Engelse fora wordt hier toch wel veel over gesproken en lees je heel vaak dat het een goede uitwerking heeft op het verbruik en de souplesse. Al denk ik persoonlijk dat het schoonmaken van de mixer en de daaraan verbonden pijpen al veel effect heeft. Verder lees je ook dat er soms een foutmelding komt bij het afdoppen van de mixer, maar vaker dat het niet gebeurt. Dit is de reden dat ik het geprobeerd heb, en met succes. En zoals hierboven is beschreven heeft het meer voordelen dan nadelen. Krijg ik een foutmelding is ie er zo weer tussenuit en hoef ik tot die tijd niet meer schoon te maken. Of het roeten minder is geworden weet ik niet, volgens mij had ik daar geen last van.

Op de kop wordt de lucht naar de inlaat gebracht via een metalen kolom (na kunststof pijp), maar deze zit met veel bouten vast en daar lopen de brandstofleidingen ook langs. Nogal veel werk om deze even los te halen, maar is het ook noodzakelijk om deze schoon te maken? Als de pijpen vies zijn zal het daar ook wel vies zijn.......toch?
Er waren al wat waarschuwingen geweest over het plaatsen van een stukje blik om mijn EGR af te doppen. Nadat ik het had vervangen door een dikker stuk ijzer zag ik na demontage van de mixer dat er een gat in zat. Leek wel of het gewoon verbrand was. Hoelang het gat er al in zat weet ik niet, en zover ik kan inschatten heb ik ook geen schade.

Van de week een RVS plaatje van 2 mm dik laten maken. Eveneens de mixer en twee kunstof pijpen schoon gemaakt. Klinkt raar, maar na vervanging voel je dat verschil toch weer.

Dus voor de mensen die het ook van plan zijn: Gebruik goed materiaal dat tegen hitte bestand is. Daarnaast niet te dun, je hebt genoeg vlees op de bouten die de mixer op de EGR plaatsen.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
VolvoS60D5Black
2nd Gear member
Contacteer:

Als ik zo'n EGR klep demonteer...... Ja dan word ik blootgesteld aan ernstige vervuiling.....

Slecht voor monteurs dus........

Dichtmaken die dingen :D
Volvo @ VAG monteur :D :D
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”