pieneman schreef:@edraket,
Nav jouw bericht heb ik het stukje 'cola' blik toch maar vervangen door een dikkere variant van ijzer. Deze zal er niet tussenuit gaan omdat er rondom druk op staat van de drie bouten die de mixer op zijn plaats houdt. De cola variant zag er trouwens ook nog prima uit. Maar goed, het is niet standaard en het blijft natuurlijk allemaal op eigen risico. Dus bedankt voor je bericht!
Op Engelse fora wordt hier toch wel veel over gesproken en lees je heel vaak dat het een goede uitwerking heeft op het verbruik en de souplesse. Al denk ik persoonlijk dat het schoonmaken van de mixer en de daaraan verbonden pijpen al veel effect heeft. Verder lees je ook dat er soms een foutmelding komt bij het afdoppen van de mixer, maar vaker dat het niet gebeurt. Dit is de reden dat ik het geprobeerd heb, en met succes. En zoals hierboven is beschreven heeft het meer voordelen dan nadelen. Krijg ik een foutmelding is ie er zo weer tussenuit en hoef ik tot die tijd niet meer schoon te maken. Of het roeten minder is geworden weet ik niet, volgens mij had ik daar geen last van.
Op de kop wordt de lucht naar de inlaat gebracht via een metalen kolom (na kunststof pijp), maar deze zit met veel bouten vast en daar lopen de brandstofleidingen ook langs. Nogal veel werk om deze even los te halen, maar is het ook noodzakelijk om deze schoon te maken? Als de pijpen vies zijn zal het daar ook wel vies zijn.......toch?
Er waren al wat waarschuwingen geweest over het plaatsen van een stukje blik om mijn EGR af te doppen. Nadat ik het had vervangen door een dikker stuk ijzer zag ik na demontage van de mixer dat er een gat in zat. Leek wel of het gewoon verbrand was. Hoelang het gat er al in zat weet ik niet, en zover ik kan inschatten heb ik ook geen schade.
Van de week een RVS plaatje van 2 mm dik laten maken. Eveneens de mixer en twee kunstof pijpen schoon gemaakt. Klinkt raar, maar na vervanging voel je dat verschil toch weer.
Dus voor de mensen die het ook van plan zijn: Gebruik goed materiaal dat tegen hitte bestand is. Daarnaast niet te dun, je hebt genoeg vlees op de bouten die de mixer op de EGR plaatsen.