V70 2.4i begint als een D5 te klinken..

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Sinds enkele weken begint mijn auto steeds meer als een diesel te klinken. Zeker als je vermogen vraag komt er een stampend geluid bij.

Onbelast gas geven levert eigenlijk niets op, geen raar geluid en ook 60 rijden in 5 op cruise bijvoorbeeld geeft geen bijgeluiden.

Nu heb ik zo'n lekkende uitlaatcollector wat 70% van deze motoren heeft: dat klinkt bij de koude start altijd even verschrikkelijk maar zakt met 20 seconden weer weg. Zou deze scheur nu erger kunnen zijn en bij het aanspreken van vermogen kunnen lekken ?

Ik ruik niets in het interieur en ook met een lap op de uitlaat gas geven levert niet echt zo'n lek uitlaatgeluid op..

V70 uit 2004, 2.4i 140pk -> 170pk, MT, 240.000 km.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
nobacon
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 13.10.2008 - 07:44
Locatie: Vjenne

ik heb een D5 en ik geniet dagelijks van dat geluid hoor! Echt geweldig! :P

Nu zonder dollen: Sterkte met het oplossen van je probleem
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Misha, kan het je vliegwiel zijn wat herrie begint te maken? Probeer eens met stationair draaiemde motor en leg dan je voet op de koppeling. Trap de koppeling een klein stukje in en als je dan, in het ritme van de lopende motor trillingen voelt in het koppelingpedaal -> vliegwiel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

V70/2.4D/2003,
Lijkt me sterk, in januari is de koppeling en het "gouden" vliegwiel vervangen door de Volvo dealer.
Maar ik ga toch proberen wat je vraagt, thx.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

Misschien een losse klem van je luchtfilterhuis?
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

bernhard2 schreef:Misschien een losse klem van je luchtfilterhuis?
hoe zou dat een stampend geluid kunnen maken ?
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3183
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Wil niet vervelend doen, maar kapotte drijfstanglagers veroorzaken ook (vooral bij belasting) een stampend geluid.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

kapotte drijfstanglagers
:shock: :? :cry: :roll:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

mga1600 schreef:Wil niet vervelend doen, maar kapotte drijfstanglagers veroorzaken ook (vooral bij belasting) een stampend geluid.
ja dat zou ik ook denken, vroeg eigenlijk naar de klemmen van het luchtfilterhuis..dat lijkt me erg sterk

Distributie timing lees je ook het e.e.a over. Citroens die klinken als en diesel. Even googlen

maar dan de hamvraag.. Hoe stel je het vast: krukas lagers of vliegwiel ?
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

vliegwiel ?
Zie hier:
Probeer eens met stationair draaiende motor en leg dan je voet op de koppeling. Trap de koppeling een klein stukje in en als je dan, in het ritme van de lopende motor, trillingen voelt in het koppelingpedaal -> vliegwiel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

check
En de krukaslagers ?
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

You got me, geen idee. Op gevoel zou ik zeggen een olie-analyse om te checken of er metaaldelen/slijpsel in zit. Maar met 2,5 ton op de klok voor een 2,4 Volvo-blok......wat niet kan bestaat niet maar is dat iets wat we hier al vaker voorbij hebben zien komen?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Heb zelf ook heel even aan die lagers zitten denken maar het is niet erg waarschijnlijk en die hoor je vaak bij een koude start ook even heel extreem als echte metaalachtige tikken en dat is hier absoluut niet van toepassing.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Owja, vliegwieltest was ok.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Blijft als verdachte over:
* Vliegwiel
* Kleppen
* Een of ander lager van de dynamo,waterpomp, aandrijfriem etc.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Kleppen.. Tja... Het lijkt me waarschijnlijk dat die met de jaren en de kilometers hoogstens wat teveel speling kunnen gaan krijgen toch ?

Hoe zou je verklaren dat een lager meer of minder herrie gaat maken bij belasting trouwens ?
Geen kritiek, maar gewoon afvragen.

Ik zoek het zelf toch nog meer in een probleem met iets in het uitlaat traject.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

lager kan wat on-rond worden, en daardoor dat geluid veroorzaken is de gedahte denk ik

Lees ook over distributie en timing.. Check je timing ?

Kantelende zuigers ook eens van gehoord, maar dat is klok en klepel

Zijn er nog extra uitlaat tests behalve luisteren ?
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Je kan de geluiden ook identificeren door bijv een ratel op de kop te leggen, je hand om de ratel heen en op je oor leggen, dan hoor je wel beter of het geluid in de buurt is of niet...
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Kapotte drijfstanglagers hoor je (vrijwel) niet bij een koude motor(=dikke olie).
Naarmate je motor warmer wordt (=dunnere olie) gaan ze harder rammelen.

Dit zou ook gepaard moeten gaan met een lagere oliedruk bij stationair toerental.

Voordat je een oliemonster laat checken kun je ook even je oliefilter er uit halen en bekijken; zitten er grotere metaalschilfers in dan weet je genoeg.

PS; Zelf denk ik dat het iets anders is, vraag me niet wat, misschien wel je uitlaatspruitstuk.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Mwah, het is allemaal niet erg waarschijnlijk. Het gaat om een bewezen netjes onderhouden 2.4 NA blok dat tot 210.000 km heeft gereden als 140 pk en daarna als 170 pk is verder gegaan met verse distributie, dealeronderhoud en een normale rijstijl. Staat nu op 240.000 km.

Het geluid is ook meer een soort grom / brom.
Denk zelf ook meer de richting van uitlaat of uitlaatspruitstuk op.
Ik heb namelijk een keer een lekke-uitlaat geluid gehad wat ik nu niet meer kan terughoren.
Het geluid zelf was in de zomer op een hete dag en een lange rit en was duidelijk te horen met de motorkap open, zat in het flexdeel.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”