Hallo ik heb een vraag over de versnellingsbak van een 740(volgens het VIN-nummer een M46).
Ik krijg de pook niet meer in de 1 en in de 2( 3 & 4 en R zijn goed) Ik wil de bak gaan vervangen.
Is dit bij jullie een bekend probleem?
Zelf vind ik de overdrive niet fijn en zou zelf liever een 5-bak willen. Nou las ik al op het forum dat waarschijnlijk alle bakken van een 4-cilinder wel zullen passen en dat ik rekening moet houden met het vermogen dat op de versnellingsbak komt te staan.
Echter zou de M47 5-bak minder sterk zijn als de M46 + od. Mijn vraag is zal dit problemen geven bij normaal gebruik. Kan deze bak het vermogen van de 2.0 turbo voldoende aan? En kan ik dan de koppeling delen gewoon hergebruiken?
En hoe kun je zien of een mechanische of elektronische teller hebt. Ik heb bij de pook(onder de auto) een 4 polige stekker gevonden.
Versnellingsbak probleem
-
- 1st Gear member
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
www.740-Turbo.webs.com under construction
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
-
- 5th Gear member
Kwalitatief is er niks mis met een M47, al is een M90 nog beter.
Als je de M46 + OD wisselt met een M47 is je cardanas te kort. Er zijn M47 uitvoeringen met kabelbediening en uitvoeringen met hydraulische bediening. De overbrenging van de achteras kan ook verschillen.
Als er een gever achterop het differentieel zit heb je in ieder geval een elektronische teller.
Zit er wel genoeg olie in die M46 bak?
Als je de M46 + OD wisselt met een M47 is je cardanas te kort. Er zijn M47 uitvoeringen met kabelbediening en uitvoeringen met hydraulische bediening. De overbrenging van de achteras kan ook verschillen.
Als er een gever achterop het differentieel zit heb je in ieder geval een elektronische teller.
Zit er wel genoeg olie in die M46 bak?
-
- 1st Gear member
Hoi DawnBlueED,
Er zit idd genoeg olie in de bak. Als ik dat zo lees denk ik dat ik voor easy way ga gewoon een m46+od. Ik zal van de week eens onder de auto kijken of er een gever op het differentieel zit. Waar moet deze op het differentieel zitten? boven op ?
Ik zag dat er bij de schakel pook 2 draden naar die schakelaar gaan deze komen uit op een viervoudige stekker. Vermoedelijk is dat van de overdrive. De draden aan deze stekker waren volledig weggerot :shock: . Toch maar meteen even een nieuw kabeltje er aan solderen :mrgreen:.
gr tonnie
Er zit idd genoeg olie in de bak. Als ik dat zo lees denk ik dat ik voor easy way ga gewoon een m46+od. Ik zal van de week eens onder de auto kijken of er een gever op het differentieel zit. Waar moet deze op het differentieel zitten? boven op ?
Ik zag dat er bij de schakel pook 2 draden naar die schakelaar gaan deze komen uit op een viervoudige stekker. Vermoedelijk is dat van de overdrive. De draden aan deze stekker waren volledig weggerot :shock: . Toch maar meteen even een nieuw kabeltje er aan solderen :mrgreen:.
gr tonnie
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
-
- 5th Gear member
Bij mij (ik heb een 940 met D24Tic + M90 + ABS) zit die gever achterop het differentieel.
Met de bediening hierboven doel ik trouwens op de bediening van de koppeling, ik zie dat ik dat er niet bij geschreven heb.
Maar wacht nog even af, misschien weet iemand wel een manier om je bak te fixen.
Succes!
Met de bediening hierboven doel ik trouwens op de bediening van de koppeling, ik zie dat ik dat er niet bij geschreven heb.
Maar wacht nog even af, misschien weet iemand wel een manier om je bak te fixen.
Succes!
-
- 1st Gear member
Het was me duidelijk. Ik heb nu zelf met hydraulische bediening.
Ja dat zou natuurlijk mooi zijn als hij nog gefixt kan worden. Ik ga eerst de bak demonteren wat bijna een onmogelijke klus lijkt als je geen brug hebt. Wellicht kan een expert er wat aan vinden.
Ik heb afgelopen weekend de bak los gemaakt van de motor. Ik krijg hem alleen nog niet vergenoeg naar achteren omdat de pook dan in de weg zit. Ik zal aankomend weekend eens kijken of ik de pook er af krijg zodat de bak verder richting het diff kan bewegen en dan kan laten zakken.
Eens kijken of dat ik een manual kan vinden waarin staat wat de in/uitbouw volgorde in beschreven staat van deze versnellingsbak.
Leuke hobby :mrgreen:
Ja dat zou natuurlijk mooi zijn als hij nog gefixt kan worden. Ik ga eerst de bak demonteren wat bijna een onmogelijke klus lijkt als je geen brug hebt. Wellicht kan een expert er wat aan vinden.
Ik heb afgelopen weekend de bak los gemaakt van de motor. Ik krijg hem alleen nog niet vergenoeg naar achteren omdat de pook dan in de weg zit. Ik zal aankomend weekend eens kijken of ik de pook er af krijg zodat de bak verder richting het diff kan bewegen en dan kan laten zakken.
Eens kijken of dat ik een manual kan vinden waarin staat wat de in/uitbouw volgorde in beschreven staat van deze versnellingsbak.
Leuke hobby :mrgreen:
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
-
- 1st Gear member
Ik heb het gevonden. Ik heb een elektronische teller. Ik heb inmiddels ook al een versnellingsbak gevonden. een M46+od
Deze komt van een schade wagen van het zelfde bouwjaar als de mijne en net pas ingelopen met 220.000km. Echter is deze wel van een diesel. Misschien dat ik het koppelingshuis moet omzetten, voor de rest moet het geloof ik wel passen.
Neem ook de originele bak mee om te vergelijken.
Als deze bak zo past dan laat ik de originele bak niet meer fixen.
wordt vervolgt...
Deze komt van een schade wagen van het zelfde bouwjaar als de mijne en net pas ingelopen met 220.000km. Echter is deze wel van een diesel. Misschien dat ik het koppelingshuis moet omzetten, voor de rest moet het geloof ik wel passen.
Neem ook de originele bak mee om te vergelijken.
Als deze bak zo past dan laat ik de originele bak niet meer fixen.
wordt vervolgt...
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
-
- 5th Gear member
Ja, het koppelingshuis is zeker anders.
-
- 1st Gear member
Uh ok ik dacht dat een m46+od bak een m46+od bak was maar je heb dus nog verschillende type's.
Ik zie op MP ook een bak staan van een B200FT deze zal dan wel moeten passen?
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/v ... ind=8&fs=1
Ik zie op MP ook een bak staan van een B200FT deze zal dan wel moeten passen?
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/v ... ind=8&fs=1
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
-
- 5th Gear member
Ja, dat klopt wel wat hierboven gezegd word, het toplager is anders.
Bel anders eens naar de bekende Volvo-sloperijen, de adressen staan hier wel ergens op het forum.
Je kan ook eens kijken in het aanbod op de Volvo 700 vereniging, een aantal leden daar demonteert regelmatig 740's en 940's
Misschien lukt het me later deze week nog om even een tekening van de M46 + OD voor je te posten.
Bel anders eens naar de bekende Volvo-sloperijen, de adressen staan hier wel ergens op het forum.
Je kan ook eens kijken in het aanbod op de Volvo 700 vereniging, een aantal leden daar demonteert regelmatig 740's en 940's
Misschien lukt het me later deze week nog om even een tekening van de M46 + OD voor je te posten.
-
- 1st Gear member
Tekeningen van de bak zouden zeer welkom zijn DawnBlueED.
ik heb vandaag nog wat geknutseld en de bak is er onderuit.
Toch maar even open geschroefd om even te kijken zie hier het resultaat.

ik heb vandaag nog wat geknutseld en de bak is er onderuit.
Toch maar even open geschroefd om even te kijken zie hier het resultaat.

Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███
Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███