Gas slecht doseerbaar / stoterig / gaspedaal sensor vervuild

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Het valt de laatste tijd steeds meer op dat mijn V70 2.4 140pk MT wat nukkig reageert bij met lagere snelheden cruisen.
Ook het overschakelen van bijv. 2 naar 3 of terugschakelen moet met wat beleid gebeuren om geen gebonk te krijgen/

Ik heb wat zitten expirementeren en het lukt mij ook bijvoorbeeld niet om onbelast vanaf stationair met het gaspedaal geleidelijk van 750 naar 1000 RPM te komen; er is geen reactie op het gaspedaal en daarna gaan de RPM eigenlijk direkt van 750 naar 1100 RPM. Tussen 1100 en 1300 RPM is het wat gruizig en daarna kan ik het met mijn teen bijna per RPM op laten lopen.

Auto loopt verder prima, geen olieverbruik, normaal brandstofverbruik, topsnelheid en acceleratie zijn prima in orde (voor deze motor dan :) ).
Ok kan er wel normaal 900 rpm mee rijden in een versnelling.

Heeft 240.000 gereden, is een MT en wordt goed onderhouden. Koppeling is vorig jaar vervangen, ik rij er 15.000 max per jaar mee.

Auto heeft een BOSCH ETM die netjes schoon is.

Kan er een probleem zijn met bijvoorbeeld de sensor in het gaspedaal zelf ? Ik heb geen foutmeldingen op de display en ook niet in de ECU.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Schop.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

die sensor is goedkoop, makkelijk om uit te sluiten door hem te vervangen.. of dat ook zinnig is weet ik niet
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3094
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Misha: ik lees in je onderschrift 170 pk Rica tuned. Gaat het om de 140 pk die naar 170 pk is opgepoetst, of om de standaard 170 pk die nog wat extra kreeg? Het betreft toch gewoon een turboloze motor? Brengt die tuning dan toch nog iets?
Wij hebben (ook) een 170 pk, maar dan automaat. Ik vind het hem wel lekker soepel, maar niet heel snel natuurlijk. Een beetje extra zou fijn zijn, vandaar de vraag.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1360
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dit is al zo vaak langs gekomen. De 140 pk is een terug getunde 170 pk, die dus vrij simpel weer op 170 pk gebracht kan worden. Veel meer zit er niet in, hooguit nog een pk of 12.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3094
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dit is al zo vaak langs gekomen. De 140 pk is een terug getunde 170 pk, die dus vrij simpel weer op 170 pk gebracht kan worden. Veel meer zit er niet in, hooguit nog een pk of 12.
_________________
2000 S60 2.4 Intro Edition 170PK automaat->exit

Ja, dat dacht ik al, maar wilde het toch even zeker weten!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

crackedtooth schreef:die sensor is goedkoop, makkelijk om uit te sluiten door hem te vervangen.. of dat ook zinnig is weet ik niet
Oja ?

Dat is mooi, ik zou hem graag vervangen maar volgens mij is hij ruim boven de honderd euro en onderdeel van het gaspedaal.

Of is mijn info verkeerd ?

Gr,
Misha
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Interessant! Ik heb een S60 2.4 (origineel 170 pk) MY2001 met inmiddels 355.000 km op te teller. Ik heb ook ontzettend veel moeite met het doseren van de brandstoftoevoer bij lage belasting/toerentallen....

Ik heb al een paar jaar geleden de ETM laten vervangen (nu gele sticker, geen Bosch dacht ik). Gaspedaalsensor heb ik nog niet eerder aan gedacht. Als ik weer eens wat tijd heb ga ik eens bij een sloperij vragen wat een gaspedaal(sensor) daar kost...
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Pikantje schreef:Interessant! Ik heb een S60 2.4 (origineel 170 pk) MY2001 met inmiddels 355.000 km op te teller. Ik heb ook ontzettend veel moeite met het doseren van de brandstoftoevoer bij lage belasting/toerentallen....

Ik heb al een paar jaar geleden de ETM laten vervangen (nu gele sticker, geen Bosch dacht ik). Gaspedaalsensor heb ik nog niet eerder aan gedacht. Als ik weer eens wat tijd heb ga ik eens bij een sloperij vragen wat een gaspedaal(sensor) daar kost...
Ik ga hem van het weekeinde eens doormeten, kijken of ik daar iets aan kan vinden.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

En, hoe is dit afgelopen?
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Zouden ze zich dat nog kunnen herinneren na vijfeneenhalf jaar?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”