Mogelijk C30 als 2e auto

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Wij zijn op zoek naar een 2e auto (benzine), die dienst gaat doen naast de S60. Het budget is wel beperkt, zodat we uit zouden komen bij een C30 met hogere kilometerstand. Zeg tussen de 130 en 170k.
In het topic met kilometerstanden staan ze er nog niet tussen, maar misschien komt dat omdat de C30 nog niet lang genoeg op de markt is? Er zijn wel verschillende V50 met een stand boven de 2 ton, volgens mij zijn de blokken identiek?
Zijn er specifieke aandachtspunten bij die kilometerstanden?

Hij gaat denk ik zo worden dat degene die de langste afstand rijdt met de S60 gaat, de ander pakt de C30. Veel snelweg gebruik met cruise-control, hopelijk is het gebruik dan een beetje acceptabel.

Een andere (rationelere) keuze zou zijn een Polo of Ibiza. Natuurlijk een heel ander soort auto, maar wel een stuk goedkoper zowel in aanschaf, wegenbelasting en verbruik.

Een punt van kritiek bij de C30 benzine is dat de auto veel toeren maakt op de snelweg door het ontbreken van een 6e versnelling, maar zou dit nou zoveel anders zijn bij een Ibiza 1.4?

Over een week gaan we rijden met een (nieuwe) C30 2.0 voor het gevoel. Eens kijken hoe dat voelt.

Mocht iemand tips of advies hebben, laat maar weten.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
JahRastafari
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 25.03.2012 - 18:36
Locatie: Aarde

De 2.0 benzine maakt ook veel toeren op de snelweg.

Verder is een C30 natuurlijk voren veel meer auto dan een polo of ibiza! Voor de kosten koop je geen C30, dan kun je beter een panda of zo nemen.
Ice White C30 D2 R-Edition met Luxury Line - juni 2012.
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

In het voorjaar een C30 1.6 benzine gekocht met 220000 km op de teller. Mijn vrouw is er erg blij mee. Het is een basis uitvoering dus de luxe is wat beperkter maar komt toch wel overeen met de tweede keuze. Dat was een nieuwe Suzuki Alto. Een raar vergelijk maar toch koos ze voor de C30 uit 2007. Van binnen lijkt die veel op de V50 die we verder nog hebben. Alleen het vermogen en de luxe is wat minder.

Met de 11000 km per jaar die ze rijdt kan ze er nog een hele tijd mee vooruit. De aanschafprijs was lager dan de Alto maar de gebruikskosten zijn hoger.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

De keuze is toch gevallen op een Ibiza uit 2008.

We hebben gereden in een C30 1.8 maar die vonden we toch erg traag. Daarbij, als je 120 rijdt op de cruise-control is het verbruik 1:11 en draait de motor 3600 toeren. Echt een misser dat er geen 6 bak in zit.

De Ibiza is een 1.6 maar heeft in verhouding veel meer trekkracht. Opschakelen voor de 2500 toeren is geen probleem. Bij 120 op de cruise-control draait de motor 3300 toeren.
Als je dan de hogere aanschafprijs en wegenbelasting optelt hebben we besloten om even rationeel te denken...

Helaas dus nog een paar jaartjes wachten voor een C30 en dan maar voor een 2.4 zodat we een echt Volvo hebben.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

@Henielma wij hebben exact dezelfde afweging gemaakt en ook gekozen voor een C30, mijn vrouw rijdt er dagelijks 90km 2-baansweg mee, waar ook veel vrachtverkeer rijdt. Dat doe je liever in een Volvo dan in een 107/C1/Alto/Picanto koekblikje.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Carlsson 900

piotrV70 schreef:@Henielma wij hebben exact dezelfde afweging gemaakt en ook gekozen voor een C30, mijn vrouw rijdt er dagelijks 90km 2-baansweg mee, waar ook veel vrachtverkeer rijdt. Dat doe je liever in een Volvo dan in een 107/C1/Alto/Picanto koekblikje.

+1
Gebruikersavatar
V8 Oyster
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21.01.2010 - 22:18
Locatie: Betuwe

Zou ook mijn overweging zijn. En als je de mogelijkheid hebt een van de twee louter zakelijk te rijden kan zelfs een wat grotere soms nog uit.
V90 3.0 24v MY 1997, automaat, blackberry vine pearl, oak leder, 16" mercurius
V40 D4 summum MY '15 misty blue, blond/blond vasa leder, winter 17" Mannan, zomer 18" Taranis

Voorheen:
Duett 1963
V70 T6 AWD summum MY '10 geartronic, titanium grey, sovereign hide soft beige, winter 18" Venator, zomer 18" Odysseus
C70 T5 cabriolet MY '04 (2014-2016)
XC90 V8 AWD Summum MY ‘08 (2012-2014)
S80 V8 AWD Summum MY '07 (2012-2013)
V70 D5 AWD Summum MY '05 (2010-2012) - total loss
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

@V8 Oyster we hebben proefgereden in een 107, dat is allemaal wel erg minimaal: de deurtjes, het achterbankje dat tegen het achterklepje staat, etc. Leuk voor in de stad maar niet voor op de autoweg/snelweg.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
V8 Oyster
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21.01.2010 - 22:18
Locatie: Betuwe

@piotrV70 helemaal mee eens. Zo kwam het ook dat er bij ons nu een XC90 staat ipv een Mini (ik moest het op de harde weg leren, door zelf een ongeluk te krijgen, daar is al meer over gesproken op dit forum). Ik weet nu wat het is om in aanraking te komen met een vrachtwagen.
V90 3.0 24v MY 1997, automaat, blackberry vine pearl, oak leder, 16" mercurius
V40 D4 summum MY '15 misty blue, blond/blond vasa leder, winter 17" Mannan, zomer 18" Taranis

Voorheen:
Duett 1963
V70 T6 AWD summum MY '10 geartronic, titanium grey, sovereign hide soft beige, winter 18" Venator, zomer 18" Odysseus
C70 T5 cabriolet MY '04 (2014-2016)
XC90 V8 AWD Summum MY ‘08 (2012-2014)
S80 V8 AWD Summum MY '07 (2012-2013)
V70 D5 AWD Summum MY '05 (2010-2012) - total loss
Plaats reactie

Terug naar “C30”