Demonteren Cilinderkop B200ET

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
TonTux
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 27.06.2012 - 13:47

Hallo,

Ik ben bezig met het opknappen van m’n 740. Ik ben nu aan het twijfelen of dat ik de cilinderkop zal demonteren en de kleppen te slijpen e.d.(niet machinaal gewoon met de hand en slijppasta) en dan tevens alle pakkingen te vervangen. Ik ben nu toch bezig ..

Tevens kun je dan ook de motor beoordelen op eventuele beschadigingen.
Ik zag diverse site’s waar je een koppakkingset kunt kopen voor minder dan €100.
Ik heb zelf met de auto maximaal maar 40 km gereden(na aanschaf alleen naar huis). De motor liep redelijk goed en er was voldoendevermogen, al had ik wel het idee dat de motor soms wat stotterde op de snelweg(bij constante snelheid)
De bougies en kabels en rotor kap zijn 3000km oud.
KM stand = 245.000km
Type motor B200ET

ik heb voor de rest geen olie of koelwater lekkages bij de cilinderkop.

Iemand advies?
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███

www.740-Turbo.webs.com under construction


Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

advies misschien niet direct, wel een persoonlijk gevoel erover...
Hangt natuurlijk ook weer samen met hoeveel geld je in de auto zou willen steken, en wat als blijkt dat het blok niet heel gezond meer is. Maar ik zou het laten zitten en eventueel als je binnenin wil kijken misschien een onderzoek met zo'n mini camera overwegen.

Daarnaast voor wat betreft het stotteren zou ik kijken naar de staat van de brandstofdrukregelaar, de klepspeling en eventueel dingen als brandstof opbrengst van de pomp enzo.
Daarnaast kan je ook eens de kleur van je bougies beoordelen natuurlijk en altijd even de elektrodes fijn afstellen, dat kan nooit kwaad...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Waarom zou je je een bak ellende op je hals halen om de kop eraf te halen?
Als hij geen lekke koppakking heeft ( geen lekkage koelvloeistof en/of olie), en de compressie is goed, lekker laten zitten die kop, zou ik zeggen.

Als de auto wat langere tijd heeft stilgestaan voor de aankoop, geef hem eens een goede grote onderhoudsbeurt (alle filters, nieuwe bougies en olie), bougies kabel met verdeelkap, en je bent klaar! Daar knapt hij dan al van op. En check de staat van de distributieriem, en voor de klepspeling controleren hoeft alleen de kleppendeksel voor los, met nieuwe pakking. meer niet.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik zou hem er idd niet afhalen zomaar. If it's nog broken don't fix it!

Wel kun je voor de zekerheid compressie meten idd.


Het stotteren kan van alles zijn natuurlijk. Staat van brandstof filter, lucht filter complete ontsteking na lopen.

Je zou hem kunnen uitlezen misschien levert dat wat op.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
TonTux
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 27.06.2012 - 13:47

Bedankt voor de adviezen, Ik ga de kop er niet af halen.

Ik heb de filters al vervangen(lucht,olie,brandstof) verder ga ik zoals Fat Rad al aangaf de bougies controleren.

Ik heb vandaag ook een endoscoop besteld(die wou ik al langer hebben alleen kon ik nu een goede reden opgeven bij de vrouw :D)
zodat ik van binnen ook nog wat kan bekijken.

De auto heeft v.a. sept. 2012 stil gestaan i.v.m. een defecte versnellingsbak. Lijkt mij niet overdreven lang.

ik hou jullie op de hoogte...
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███

www.740-Turbo.webs.com under construction


Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Dat is erg kort. Er staan bij mij auto's soms wel maanden of zelfs wel jaren stil...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
TonTux
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 27.06.2012 - 13:47

Zo vandaag m'n endoscoop binnen. Van het weekend maar eens kijken of hoe fris m'n B200ET is.
http://dl.dropbox.com/u/70887849/2012-1 ... .34.14.jpg

Goed weekend

MODS EDIT: graag de foto max 600 pixels breed, nu is het alleen een link
Volvo 740
2.0 turbo intercooler
1988
ex ███

www.740-Turbo.webs.com under construction


Renault Twingo
1.2 16v ECO2
Januari 2011
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”