Welke olie S60/V70R en wat IC geneuzel.

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Die IC blijft niet lang heel op die manier, ik zeg: GAAS!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Dat past niet!! haha :lol:

Hoewel Jeroen beweerde dat ie er gaas in zou krijgen, hoe dan ook :P
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Dan snap ik het niet denk ik.....
Volgens mij win je nooit vermogen met een IC, zowel winter als zomer...
Airflow verbetering is een andere zaak.......
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Grotere IC is meer koude lucht.., koudere lucht is betere verbranding..., betere verbranding is... (of ik moet nu iets missen.., maar volgens mij niet :P )

en doordat de airflow ook nog beter wordt spoelt de turbo sneller op, wat je ook wel merkt.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Afbeelding
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ga mij er eens in verdiepen..
Snap het principe dat koude lucht zwaarder is en er derhalve meer brandstof verbrand kan worden, maar volgens mij is de lucht in de winter sowieso koud en in de zomer bij t> 20C is er altijd vermogensverlies, daar helpt geen IC aan.
Auqamist koelt effectiever (50% methanol), je hebt geen vervelende bochten die de airflow hinderen die je bij een IC typisch wel zult hebben en de methanol is daarnaast extra brandstof die je circa 5PK vermogenswinst oplevert.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Ja dat klopt, dat aqua mist zal altijd meer voordeel opleveren, maar daar zijn wel meer aanpassingen voor nodig??

Je zit inderdaad met die bochten die zou je dan moeten proberen op te lossen d.m.v RVS pijpen en andere bochten i.p.v de standaard buizen en dan is er zeker wel voordeel te halen.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

aquamist maakt bij mij gebruik van ruitenvloeistofreservoir, verder geen aanpassingen voor nodig....
En denk ik 50% goedkoper dan andere IC
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

aquamist wordt op alle 2, de V70 R´en nog gebouwd.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Owke, scheelt dus wel 200 knaken..., kun je toch weer 2x van tanken :)

maar je moet toch in het blok boren of hoe gaat dat?? ik zal me daar eens in verdiepen :P
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Hmm, kan eigenlijk niet vinden hoe het nou gemonteerd word?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Koen,

k heb nog wel een mooi adres voor de water/methanol !
25 liter 34.95 Euro.

En nee, je boort volgens mij niet in het blok, dat lijkt mij geen goed idee
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

http://www.thettshop.com/aquamist_fitting1s.pdf

Hier vind je een beknopte beschrijving van e.e.a
Dus inderdaad niet boren in het blok............
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Laguna-S60 schreef:Je hebt sowieso al wat meer vermogen door het grotere koeloppervlakte, maar dus dat beetje vind ik genoeg, maar vind het ook wel dik staan zo'n dikke grill achter de bumper :)

Afbeelding
De intercooler die onze V70N R heeft is geen front mountend.
Deze komt op de plek van de originele die tussen de radiateur en condensor zit.
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Marc Apeldoorn schreef:@Koen,

k heb nog wel een mooi adres voor de water/methanol !
25 liter 34.95 Euro.

En nee, je boort volgens mij niet in het blok, dat lijkt mij geen goed idee
Wordt pas van de zomer dat ik aguamist doet, maar als het zover is stuur ik je een pb.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Marc Apeldoorn schreef:http://www.thettshop.com/aquamist_fitting1s.pdf

Hier vind je een beknopte beschrijving van e.e.a
Dus inderdaad niet boren in het blok............
aah duidelijk, thanks!
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

koen.s schreef:
Laguna-S60 schreef:Je hebt sowieso al wat meer vermogen door het grotere koeloppervlakte, maar dus dat beetje vind ik genoeg, maar vind het ook wel dik staan zo'n dikke grill achter de bumper :)

Afbeelding
De intercooler die onze V70N R heeft is geen front mountend.
Deze komt op de plek van de originele die tussen de radiateur en condensor zit.
leek wel zo op de foto :oops:

maar vind het iniedergeval wel mooi staan :) maar op wat is jullie R nu gemapt dan?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Custom mapping door MTE.
Voor de 40mm alu intercooler, feritta downpipe, feritta catback, 3 inch intake buis, ipd tcv, en nog wat klein spul.
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Een intercooler zorgt er voor dat je een stuk "verlies" terug kunt winnen.
De standaard intercooler werkt efficient bij standaard turbo druk.
Op het moment dat je de turbodruk gaat verhogen zal de inlaatlucht temperatuur bij volle druk omhoog gaan.
Normaal gesproken heb je hier in de winter niet echt last van maar in de zomer kun je vooral bij auto's met een chip goed merken dat het vermogen af neemt.
Dit heeft te maken met die temperaturen.

Door de hogere inlaat temperatuur vergroot de kans op detonatie.
De ECU zal proberen dit te voorkomen door de ontsteking bij te regelen met als resultaat dat het vermogen af neemt.

De "grotere" intercooler is beter geschikt om in deze getunede omgeving te werken.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken "win" je met een grotere niet echt PK's maar haal je terug wat er eigenlijk verloren is. Er zit wel iets winst in.

De prestaties van de motor zijn in de zomer nagenoeg gelijk aan de prestaties in de winter.

Normaal gesproken zal de inlaat temperatuur bij vollast vanuit de lagere toeren tot het rode gebied oplopen tot ongeveer 55-60 graden.
Na het chippen van de auto kunnen deze temperaturen oplopen tot 70-75 bij ongeveer 5000 toeren of nog hoger, meestal als de buiten lucht temperatuur boven de ~25 graden komt.

Vanaf 60 graden verliest de motor zowiezo al vermogen maar dat kan op dat moment dus nog boven de waarde van een standaard motor liggen.
Bij de grotere intercooler zal de temperatuur om en nabij de 50-55 graden blijven hangen onder dezelfde omstandigheden.

Ideaal is om onder de 45 graden te blijven.

Door de lagere temperatuur zal er kwalitatief betere lucht de motor in gaan en de er zal minder verlies optreden in het inlaat traject.

Dit is ook de reden dat meer druk niet altijd wil zeggen dat je meer vermogen hebt.
Het kan zijn dat een motor bij 1,1 bar betere prestaties geeft dan bij 1,2 of 1,3 bar.
De hogere druk kan de lucht zo veel opwarmen dat de ECU vermogen gaat terug regelen en de kans bestaat dat de prestaties juist veel meer afnemen.
Een intercooler zorgt er voor dat je een stuk "verlies" terug kunt winnen.
De standaard intercooler werkt efficient bij standaard turbo druk.
Op het moment dat je de turbodruk gaat verhogen zal de inlaatlucht temperatuur bij volle druk omhoog gaan.
Normaal gesproken heb je hier in de winter niet echt last van maar in de zomer kun je vooral bij auto's met een chip goed merken dat het vermogen af neemt.
Dit heeft te maken met die temperaturen.

Door de hogere inlaat temperatuur vergroot de kans op detonatie.
De ECU zal proberen dit te voorkomen door de ontsteking bij te regelen met als resultaat dat het vermogen af neemt.

De "grotere" intercooler is beter geschikt om in deze getunede omgeving te werken.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken "win" je met een grotere niet echt PK's maar haal je terug wat er eigenlijk verloren is. Er zit wel iets winst in.

De prestaties van de motor zijn in de zomer nagenoeg gelijk aan de prestaties in de winter.

Normaal gesproken zal de inlaat temperatuur bij vollast vanuit de lagere toeren tot het rode gebied oplopen tot ongeveer 55-60 graden.
Na het chippen van de auto kunnen deze temperaturen oplopen tot 70-75 bij ongeveer 5000 toeren of nog hoger, meestal als de buiten lucht temperatuur boven de ~25 graden komt.

Vanaf 60 graden verliest de motor zowiezo al vermogen maar dat kan op dat moment dus nog boven de waarde van een standaard motor liggen.
Bij de grotere intercooler zal de temperatuur om en nabij de 50-55 graden blijven hangen onder dezelfde omstandigheden.

Ideaal is om onder de 45 graden te blijven.

Door de lagere temperatuur zal er kwalitatief betere lucht de motor in gaan en de er zal minder verlies optreden in het inlaat traject.

Dit is ook de reden dat meer druk niet altijd wil zeggen dat je meer vermogen hebt.
Het kan zijn dat een motor bij 1,1 bar betere prestaties geeft dan bij 1,2 of 1,3 bar.
De hogere druk kan de lucht zo veel opwarmen dat de ECU vermogen gaat terug regelen en de kans bestaat dat de prestaties juist veel meer afnemen.Een intercooler zorgt er voor dat je een stuk "verlies" terug kunt winnen.
De standaard intercooler werkt efficient bij standaard turbo druk.
Op het moment dat je de turbodruk gaat verhogen zal de inlaatlucht temperatuur bij volle druk omhoog gaan.
Normaal gesproken heb je hier in de winter niet echt last van maar in de zomer kun je vooral bij auto's met een chip goed merken dat het vermogen af neemt.
Dit heeft te maken met die temperaturen.

Door de hogere inlaat temperatuur vergroot de kans op detonatie.
De ECU zal proberen dit te voorkomen door de ontsteking bij te regelen met als resultaat dat het vermogen af neemt.

De "grotere" intercooler is beter geschikt om in deze getunede omgeving te werken.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken "win" je met een grotere niet echt PK's maar haal je terug wat er eigenlijk verloren is. Er zit wel iets winst in.

De prestaties van de motor zijn in de zomer nagenoeg gelijk aan de prestaties in de winter.

Normaal gesproken zal de inlaat temperatuur bij vollast vanuit de lagere toeren tot het rode gebied oplopen tot ongeveer 55-60 graden.
Na het chippen van de auto kunnen deze temperaturen oplopen tot 70-75 bij ongeveer 5000 toeren of nog hoger, meestal als de buiten lucht temperatuur boven de ~25 graden komt.

Vanaf 60 graden verliest de motor zowiezo al vermogen maar dat kan op dat moment dus nog boven de waarde van een standaard motor liggen.
Bij de grotere intercooler zal de temperatuur om en nabij de 50-55 graden blijven hangen onder dezelfde omstandigheden.

Ideaal is om onder de 45 graden te blijven.

Door de lagere temperatuur zal er kwalitatief betere lucht de motor in gaan en de er zal minder verlies optreden in het inlaat traject.

Dit is ook de reden dat meer druk niet altijd wil zeggen dat je meer vermogen hebt.
Het kan zijn dat een motor bij 1,1 bar betere prestaties geeft dan bij 1,2 of 1,3 bar.
De hogere druk kan de lucht zo veel opwarmen dat de ECU vermogen gaat terug regelen en de kans bestaat dat de prestaties juist veel meer afnemen.
Schakel naar het hele bewerkingformulier
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Koen,
Heb je de 2003 R op een dyno gehad bij kroonenburg en zo ja, wat was de uitkomst?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”