Volvo s40 D5 Bougie vervangen

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Hoe kan ik dat controleren?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

D5 duurt erg lang voordat deze warm is. Mijn C30 D5 deed er best wel de nodige km over voordat ik het wat warm ging krijgen.

Was het voorheen niet, of is het enkel pas sinds enige tijd ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Voorheen heb ik er niet opgelet. Misschien is het een eigenschap van d5?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Duurt bij wat kouder weer echt ruim 20 km voordat de meter in het midden staat. Als de meter terugloopt nadat hij de middenstand heeft gehaald is er iets mis, anders zou ik me geen zorgen maken. Wordt de kachel wel voor de tijd warm?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Kachel is pas warm wanneer de meter middenstaat. Wanneer de auto niet helemaal warm is en je zet verwarming aan daalt de warmte van de motor. Wanneer motor helemaal warm is en je zet de motor voor een kwartier/half uur uit om boodschappen te doen bijwijze van zie je al dat de meter 3strepen is gedaald
Gebruikersavatar
Volvootje C30
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 19.03.2012 - 20:18

Thermostaat is gewoon echt stuk als de motor afkoelt als het in bedrijf is. Betere garage opzoeken?
Austin Princess 2-2200 '83-'85
Rover 2600 '85-'89
Rover 3500 VandenPlas '89-'93
Audi 100 Avant 2.0 '93-'97
Peugeot 205 Diesel '97-'99
Peugeot 205 Diesel '99-2005
Nissan Almera 1.5 2005-2012
Volvo C30 1.8 Sport 2012-
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Wanneer mijn motor op temperatuur is, blijf hij op temperatuur.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je de kachel aan zet en de temperatuurmeter daalt is er iets niet goed. De kachelradiator zit bij deze auto in het circuit zonder kraan. De warmtevraag wordt geregeld door middel van luchtkleppen. Door de kachel open te zetten is er maar een geringen verstoring van de thermische balans in de motor. Dan is wat mij betreft zeker de thermostaat stuk. Waarschijnlijk komt deze niet goed meer open. Gebeurt niet vaak, zeker niet bij zo'n jonge auto, maar kan altijd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Volgens mij heb ik me niet goed kunnen verwoorden. Temperatuur van mijn motor daalt niet wanneer ik mijn kachel aanzet. Het probleem is dat mijn motor moeilijk op temperatuur komt, wanneer hij eenmaal op temperatuur is heb ik er geen moeite mee. Wanneer ik de auto laat staan half uurtje, dan is de meter met 2 strepen gezakt. Ik vroeg me af of dit normaal was. Hoe kan ik mijn thermostaat checken of deze defect is? Ik zag op youtube dat deze niet zo moeilijk te vervangen is.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Als de naald het midden bereikt en daar ook blijft (ook al sta je 5 minuten voor een rood licht en bij wisselende snelheid) dan lijkt de thermostaat me in orde. Maar ze kunnen kapot gaan (die op mijn XC60 is 3 weken geleden vervangen, de dichting van de klep was losgekomen en zat vast tussen de klep zelf. Water bereikte nooit de temperatuur van 90°C zoals het hoort, maar bleef hangen op 70° en zakte naar 60° bij lagere belasting)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Dat wat je beschrijft is niet het geval bij mijn volvo. Ik vroeg me alleen af of het dus normaal was dat de auto langzaam op temperatuur komt. Zo niet waar het aan kan liggen. Thermostaat lijkt me zo in orde als ik lees wat jij beschijft
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ja het duurt vrij lang voordat een D5 op temperatuur is. Dat is mijn ervaring en ook die van anderen.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Duurt het echt 20 minuten voordat de kachel warmte geeft? In dat geval denk ik toch dat het thermostaat stuk is. Voel na een km of 3 eens aan de openingen bij de voorruit. Als dat dan echt nog koud is zul je toch echt aan een nieuw thermostaat moeten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Popoll
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29.11.2008 - 22:04

Hallo, mijn V50 D5 van 2007 heeft hier geen probleem mee. Ik woon op 10 minuten van mijn werk en auto begint na enkele minuten een aangename temperatuur te maken.
Ik zeg niet dat de motor helemaal opwarmt op deze 10 minuten, maar het scheeld toch niet veel.
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Edraket het duurt 20 ongeveer 20km voordat de motor op 90graden is. Na 3 km is de voorruit nog koud. Ik begin me nu wel een beetje te irriteren. Ik kreeg gisteren ineens de melding dat er een motorsyteem service verreist is. Verder branden er geen lampjes op mijn dashboard. Iemand een idee wat dit kan wezen?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Laat de auto uitlezen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het zou maar zo kunne zijn dat er een parameter in het programma zit die meet hoelang het duurt voordat de uitlaatgassen een bepaalde waarde bereikt hebben. Als het thermostaat defect is wordt die tijd overschreden en krijg je een foutmelding. Ik wil niet zeggen dat dit zo is, maar is wel een logische verklaring. Ik zal eens kijken of er een parameter in het management zit die hierop meet als ik de tijd heb. Laat de auto even uitlezen dan heb je in elk geval meer info over de storing zoals SBV ook al aangeeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sehzade
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.07.2012 - 04:24

Ik kom net van de anwb vandaan. Heb vanochtend contact gehad met volvo service die hebben mij daarheen verwezen. Uitgelezen en hij kon helemaal GEEN fout vinden zei hij. Hij heeft het gereset maar het blijf dezelfde melding weergeven. Ik zit er nu echt mee??
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je een melding hebt moet er een foutmelding te zien zijn in de auto. Is de auto wel bij de Volvo dealer uitgelezen met een Volvo tool, of in en universele garage met een universele tool?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

@Sehzade:

Volgens mij zie je spoken, en is er niets mis mee.
Zelf heb ik ook een D5, en net heen en weer naar Zwolle gereden vanuit Amersfoort. Ik zag dat pas net voor Harderwijk (is toch 25 km) de temp meter in het midden kwam. Dit soort dingen viel me vorige winter ook al op, een D5 heeft behoorlijke tijd nodig om op temperatuur te komen. Soms met tanken al zie je dat de temp wat gezakt is.

Dus er is niets mis met de termostaat, en zeker de gloeibougies hebben er niets mee te maken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”