ideaal toerental/snelheid versus verbruik Diesel

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14651
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Met de huidige brandstofprijzen :-x zoek ik naar de meest beste verhouding tussen toerental en snelheid in de hoogste versnelling met mijn D5 M2006.

Bijvoorbeeld: Is 1600>80km/u of 1800t>100km/u

Omdat ik veel lange afstanden afleg ook over de Duitse autoweg probeer ik de beste verhouding snelheid verbruik te zoeken.



Iemand suggesties? :?

Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

het zuinigste is ongeveer 90 km/h.... daar zijn ook alle verbruikscijfers in de folders op gebaseerd, dus zo voordelig mogelijk..

Maar of je daarmee langdurig op de Duitse autosnelwegen wilt rijden?????
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21227
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gewoon constant rijden en niet steeds met wisselende snelheden. En let vooral op je verbruiksmeter in de boardcomputer: dan zie je het actuele verbruik als je aan het rijden bent.
En zo kun je zelf ontdekken wat het zuinigst rijdt zonder anderen te hinderen door getrut op de weg.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=51796
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Je wint sowieso meer brandstof door heel anticiperend te rijden dan door een specifieke snelheid aan te houden , airco uitzetten als je hem niet nodig hebt scheelt ook echt een slok op een borrel. Maar vooral lange stukken rijden, pas na een km of 60 is de diesel echt op temperatuur en gaat dan nog een stukje zuiniger lopen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

De Autobahn is niet echt een weg waar je kan kiezen om met een bepaalde constante snelheid te gaan rijden, of het moet al midden in de nacht op een lege weg zijn. Je kan rechts tussen de vrachtauto's gaan rijden, dat wel.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14651
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Klopt er staat overal dat 90 km het zuinigst zou zijn.
Bestaat er een mogelijkheid om het toerental electronisch te manipuleren van je automaat?

Voordeel misschien lagere toeren en minder verbruik?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Hoe erg geobsedeerd ben je met brandstofverbruik, handbak is bijv al een stuk zuiniger en een C30 D2 ook.

Ik zou zeggen rij in de slipstream van een vrachtauto rond de 85 a 90, dan rij je naar mijn idee het meest zuinige

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik zou zeggen rij in de slipstream van een vrachtauto rond de 85 a 90
En als ik dat doe in z'n 5e versnelling dan zegt de BC van mijn geliefde grijze V70 met 131 paardjes dat we een "huidig verbuik" mogen noteren van 1 : 30 tot 1 : 35......voor wat het waard is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Koop om te beginnen idd al een handbak ja, die geartronics zuipen als een gek.

Maar ik snap het niet, mensen die zo obsessief bezig zijn met hun verbruik.. Tenzij je er echt een boterham minder moet door gaan eten, maar als dat het geval is dan ben je zeker al slecht bezig, dan moet je ook niet met dergelijke auto rijden.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Niks mis met zuiniger proberen te rijden. Ik ben nog veel erger, op lange afstanden rijd ik ook met 100 op de rechterbaan van de snelweg met al mijn 260 paarden. Ik haal 1:13, dan moet die D5 van jou vast beter kunnen bover ;-).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14651
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha jongens, dit is geen fixatie van brandstofverbruik. Meer de vraag of je het verbruik electronisch naar beneden kunt brengen in de versnellingsbak in de hoogste versnellingen.

Ik rij rond de 130km/u op de lange stukken naar Strassbourg. ( doe ik regelmatig ) Verbruik is dan 1:13,5 .
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27233
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De boel elektronisch aanpassen kan je vergeten.

Ombouwen naar een handbak of een auto met handbak kopen, is dat geen optie ben je snel klaar :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

wtr_s60 schreef:Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h
Mmmm ja, tja, maar ik heb die 100 km/u wel binnen 6.8 sec gehaald, daar zit dan die winst van mij he, dan zit jij nog op 50 per uur ofzo ;)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14651
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@fredhead.

wat maakt dat je electronisch de automaat niet in een lager toerental zou kunnen laten draaien?
Een soort overloch van 2500t in de zes en terug naar 2000 of zo.
OF zijn dat mechanische belemmeringen ipv elektronische ?
:D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

t5power schreef:
wtr_s60 schreef:Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h
Mmmm ja, tja, maar ik heb die 100 km/u wel binnen 6.8 sec gehaald, daar zit dan die winst van mij he, dan zit jij nog op 50 per uur ofzo ;)
Een standaard T5 houd ik makkelijk bij. Ik zie trouwens geen enkel verband met 0-100km/h sprintjes en dit topic.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27233
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

t5power schreef:
wtr_s60 schreef:Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h
Mmmm ja, tja, maar ik heb die 100 km/u wel binnen 6.8 sec gehaald, daar zit dan die winst van mij he, dan zit jij nog op 50 per uur ofzo ;)
Als ik de 205 pak zit ik over de 120 km/h als jij de 100 hebt bereikt, maar wat heeft dit nu met het verbruik en de vraag van de topicstarter te maken???
Bover schreef:@fredhead.

wat maakt dat je electronisch de automaat niet in een lager toerental zou kunnen laten draaien?
Een soort overloch van 2500t in de zes en terug naar 2000 of zo.
OF zijn dat mechanische belemmeringen ipv elektronische ?
:D
De belemmeringen zijn mechanisch, elektronisch is er werkelijk niets qua toerental te regelen.
Een versnellingsbak bestaat uit tandwielen met bijbehorende overbrengingen.
Je zou kunnen proberen of het mogelijk is de 6e versnelling te verwisselen voor een langer exemplaar, maar behalve dat de auto dan in een "dood punt valt" zal je denk ik een van de eersten zijn die zoiets wil ondernemen bij dit type auto met automaat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Haha rustig rustig. Ik probeerde alleen maar voor mezelf de keuze voor mijn T5 goed te praten. Natuurlijk sta ik elke keer tandenknarsend bij tankstation, zou graag jullie D5 verbruik willen hebben ;)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Bover schreef:@fredhead.

wat maakt dat je electronisch de automaat niet in een lager toerental zou kunnen laten draaien?
Een soort overloch van 2500t in de zes en terug naar 2000 of zo.
OF zijn dat mechanische belemmeringen ipv elektronische ?
:D
Allebei het is voor de 'normale man' (m/v) gewoon niet mogelijk om een langere overbrenging te kiezen dan die welke Volvo voor je bedacht heeft.

Je kan hoogstens de fantasie modus aanzetten, dat werkt voor velen uitstekend, zowel qua verbruik als qua snelheid :p
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”