De wet van Murphy heeft helaas weer eens genadeloos toegeslagen. Vorige week nog een rekening voor de 260.000 beurt, een stuurkogel en de voorste motorsteun...
Zojuist heb ik ondervonden dat het contactslot van de één op de andere dag kapot is gegaan. Vanmiddag nog een flink stuk gereden, maar toen ik naar de sportschool wou gaan, ging de sleutel met geen mogelijkheid meer verder dan stand 1. Helaas met de reserve sleutel exact hetzelfde probleem. Gelijk even op internet gezocht en er zijn mij meer "gelukkigen" voorgegaan met hetzelfde probleem. Een nieuw contactslot zou rond de 350 euro uitkomen, excl. montage.
Volvo assistance gebeld, welke een vriendelijke kerel van de anwb naar mij toegezonden hebben. Deze heeft het contactslot gedemonteerd. Ik kan de auto nu gelukkig wel starten, door de sleutel door de transponder ring te houden en dan het mechanische gedeelte rond te draaien. Startonderbreking werkt dus nog prima. Heb nu in ieder geval de keuze of ik morgen naar de dealer rijd, of zelf iets aan het probleem ga doen. Het contactslot zelf zit nu niet meer in de auto, om het risico te voorkomen dat de auto op het stuurslot vliegt tijdens het rijden.
Omdat de startonderbreking prima werkt en het alleen om het mechanische gedeelte blijkt te gaan, overweeg ik nu bij een autodemontagebedrijf een complete slotenset (contactslot, deurslot en kofferbakslot) met sleutels te kopen en die zelf te monteren. Dat scheelt enorm in de kosten en de montage daarvan gaat mij ook nog wel af. Er komt een moment dat een auto door de leeftijd en km-stand niet meer vanzelfsprekend voor elke wissewasje naar de dealer toe gaat...
De vraag: als ik bij een demontagebedrijf een complete set met cilinders (contactslot, deurslot en kofferbakslot) en sleutels koop, is het toch voldoende om de handzenders van mijn huidige sleutels over te zetten op het klapgedeelte met de sleutelbaard van de demontageset? Op die manier zou ik immers mijn huidige chip van de startonderbreking behouden?
OPGELOST Contactslot kapot, vraag over vervanging
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21562
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Als ik de vraag goed gelezen heb moet "ja" het juiste antwoord zijn.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- RonS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39
Nee, de transponder zit in het klapdeel... dus die moet je ook over zetten (als dit mogelijk is) je hebt ook een slot voor je dashboard kastje nodig.
Het slot in het bestuurdersportier is veel de-/montage werk.
Als je de mechanische sleutelcode van je donor auto niet hebt is het bijmaken van een nieuwe sleutel ook lastiger... maar daar zijn oplossingen voor, sommige bedrijven kunnen de sleutelaard lezen... als je zelf wat durft en handig genoeg bent kan je een slot ook schoonmaken of een ander slot op maat maken...
Reclame maken mag hier niet, maar soms kan een universele garage of specialist ook een slot bestellen bij Car Lock Systems en dat kan wel eens in prijs meevallen...
Het slot in het bestuurdersportier is veel de-/montage werk.
Als je de mechanische sleutelcode van je donor auto niet hebt is het bijmaken van een nieuwe sleutel ook lastiger... maar daar zijn oplossingen voor, sommige bedrijven kunnen de sleutelaard lezen... als je zelf wat durft en handig genoeg bent kan je een slot ook schoonmaken of een ander slot op maat maken...
Reclame maken mag hier niet, maar soms kan een universele garage of specialist ook een slot bestellen bij Car Lock Systems en dat kan wel eens in prijs meevallen...
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Vandaag een offerte gevraagd bij de dealer en die kwam uit op 280 exclusief btw voor alle sloten en 2 nieuwe complete sleutels. Zonder montage dan wel. Het inleren van de nieuwe sleutels zou op 14 euro komen. De dealer bevestigde het verhaal dat de transponder in het klap gedeelte zit.
Ik kijk nog even rond, maar de montage zie ik zelf wel zitten. Het slot van de bestuurdersportier kun je toch al relatief makkelijk bij als de deurbekleding weg is?
Ik kijk nog even rond, maar de montage zie ik zelf wel zitten. Het slot van de bestuurdersportier kun je toch al relatief makkelijk bij als de deurbekleding weg is?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Je moet ook even de popnagel voor de raamgeleider losboren anders krijg je het slot er niet uit. veel mensen noemen dit veel werk, met een beetje gezond verstand valt het allemaal reuze mee.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
S60_D5 schreef:Vandaag een offerte gevraagd bij de dealer en die kwam uit op 280 exclusief btw voor alle sloten en 2 nieuwe complete sleutels. Zonder montage dan wel. Het inleren van de nieuwe sleutels zou op 14 euro komen. De dealer bevestigde het verhaal dat de transponder in het klap gedeelte zit.
Ik kijk nog even rond, maar de montage zie ik zelf wel zitten. Het slot van de bestuurdersportier kun je toch al relatief makkelijk bij als de deurbekleding weg is?
Denk toch dat de dealer een foutje heeft gemaakt bij de berekening van de sloten en sleutels..
280 ex komt me niet bekend voor..
Misschien is het een vorm van coulance i.v.m. redelijk wat uitgevoerde werkzaamheden en vorige week nog een grote beurt. Ik ga morgen gewoon even langs.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik heb een paar maanden geleden precies hetzelfde gehad.
Uiteindelijk kon ik hem wel starten, door de sleutel op stand 1 te zetten. Daarna de sleutel een stukje uit het slot trekken, en toen kon ik hem verder draaien naar 2 en 3.
Hij is wel vervangen want ik wil geen gezeur met de auto. Dat heeft €328,92 gekost bij de dealer. Slot + montage.
Uiteindelijk kon ik hem wel starten, door de sleutel op stand 1 te zetten. Daarna de sleutel een stukje uit het slot trekken, en toen kon ik hem verder draaien naar 2 en 3.
Hij is wel vervangen want ik wil geen gezeur met de auto. Dat heeft €328,92 gekost bij de dealer. Slot + montage.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Vandaag even bij mijn dealer langs gegaan en het bleek inderdaad iets duurder te zijn. Als ik het goed onthouden heb 314 ex. btw (complete set slotcilinders en twee sleutelbladen) en ex. montage. Met de dealer afgesproken dat ik zelf ga monteren, maar als de deur niet lukt, dat ik dan gewoon langs kan komen.
Per sleutel 14 euro kosten om deze in te leren. Maar even Googlen levert een veel goedkopere oplossing aan:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... &p=1805232
Ik zet dus de oude transponderchips over in de nieuwe sleutelbladen. Klik de oude handzenders er op en dan hoef ik niks in te leren.
Per sleutel 14 euro kosten om deze in te leren. Maar even Googlen levert een veel goedkopere oplossing aan:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... &p=1805232
Ik zet dus de oude transponderchips over in de nieuwe sleutelbladen. Klik de oude handzenders er op en dan hoef ik niks in te leren.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Je slot is toch kapot? Ik kreeg een nieuw slot, waar mijn eigen 2 sleutels op werken.
Waar ben je geweest, welke dealer? En waar woon je, rijd anders even langs Veendam...
Waar ben je geweest, welke dealer? En waar woon je, rijd anders even langs Veendam...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
En over die sleutels... Ik heb net 2 klapdelen gekocht voor mij en een forumlid, daar gaan we volgende week mee aan het werk.
20 euro per stuk inc verzenden.
20 euro per stuk inc verzenden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Ik kies er voor om alle sloten te vervangen, omdat het contactslot al eens eerder vervangen is door (vermoedelijk) een gebruikt exemplaar. Ik kwam er achter dat mijn sleutels ook niet op de deur en het dashboardkastje werkten, alleen op het kofferbakslot. Kennelijk heeft de vorige eigenaar alleen het contactslot en het kofferbakslot vervangen en de oude laten zitten. Even een nieuw contactslot bestellen op kenteken wordt 'm dus niet.
Ik heb liever alles in één keer in orde, vandaar de keus om alle sloten te vervangen.
Ik heb liever alles in één keer in orde, vandaar de keus om alle sloten te vervangen.
- RonS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39
Die popnagel is het werk niet, mits je een harde en scherpe boor hebt.HansEindhovenV70 schreef:Je moet ook even de popnagel voor de raamgeleider losboren anders krijg je het slot er niet uit. veel mensen noemen dit veel werk, met een beetje gezond verstand valt het allemaal reuze mee.
Moet niet heel het raam mechanisme eruit om die kunststof kap die achter de handgreep zit los te halen? of heb ik dat mis?
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Vandaag een vrije dag en een berichtje dat de slotenset binnen was bij de dealer. Vanmiddag de boel opgehaald en nadat ik het contactslot op het parkeerterrein van de dealer had vastgeschroefd, binnen 3 minuten weer naar binnen om de twee sleutels in te laten leren. Ze konden er wel om lachen haha.
De slotenset bestaat uit het contact-, deur-, dashboardkast-, een kofferbakslot, twee sleutelbaarden voor een klapsleutel en een derde gewone sleutel.
Voor de onderdelen en het inleren van de twee klapsleutels was ik 348,48 euro kwijt inclusief btw.
Op het deurslot na heb ik alles net ingebouwd. Gezien het tijdstip ga ik morgen wel verder met de deur, ik heb geen zin om het lastigste gedeelte in het donker te moeten doen. Mezelf kennende heb ik toch langer nodig dan een uurtje. Tot dusver was de inbouw prima zelf te doen, ik ben benieuwd naar de deur. Morgen weer een vrije dag, dus aan de tijd zal het niet liggen
Plusje: ik hoorde soms een irritante trilling uit de buurt van het dashboardkastje komen. Wat bleek: links zat het pennetje niet meer helemaal in het scharnier.
De slotenset bestaat uit het contact-, deur-, dashboardkast-, een kofferbakslot, twee sleutelbaarden voor een klapsleutel en een derde gewone sleutel.
Voor de onderdelen en het inleren van de twee klapsleutels was ik 348,48 euro kwijt inclusief btw.
Op het deurslot na heb ik alles net ingebouwd. Gezien het tijdstip ga ik morgen wel verder met de deur, ik heb geen zin om het lastigste gedeelte in het donker te moeten doen. Mezelf kennende heb ik toch langer nodig dan een uurtje. Tot dusver was de inbouw prima zelf te doen, ik ben benieuwd naar de deur. Morgen weer een vrije dag, dus aan de tijd zal het niet liggen

Plusje: ik hoorde soms een irritante trilling uit de buurt van het dashboardkastje komen. Wat bleek: links zat het pennetje niet meer helemaal in het scharnier.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Die prijs valt dan wel mee voor 3 sloten en het inleren vind ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Zeker, ik heb geprobeerd om de transponderchip van de oude klapsleutel uit te boren, maar daarbij raakte deze beschadigd. Voor 14 euro ex btw p.s. inleren had ik geen behoefte om de tweede ook mogelijk te verpesten.
En zojuist het deurslot ook vervangen. Slot zelf is prima te doen, maar de plastic beschermkap die over het slot zit (tegen lepelen) was een ander verhaal, wat een ***ding is dat.:mumum: Na veel wikken en draaien het ik dat ding er uit gekregen. Terug plaatsen was net zo'n ramp, dus aan de kant van de B-stijl heb ik een paar omgevouwde randjes weggezaagd (welke achter het raammechanisme langs moeten). Het heeft geen effect op de werking van de kap, maar terug plaatsen was daarna een stuk makkelijker.
Mijn conclusie:
A) Slotenset compleet vervangen is zeer goed zelf te doen als je redelijk wat sleutelervaring hebt.
B) Het deurslot is lastig als je wat minder ervaring hebt
C) Met twee linker handen zou ik vooral naar de dealer gaan.
Wel weer leuk om even aan de auto te sleutelen, dat is er de laatste tijd wat bij in geschoten. Begint toch weer wat te kriebelen om wat meer dingen aan de auto te doen.
Mijn conclusie:
A) Slotenset compleet vervangen is zeer goed zelf te doen als je redelijk wat sleutelervaring hebt.
B) Het deurslot is lastig als je wat minder ervaring hebt
C) Met twee linker handen zou ik vooral naar de dealer gaan.
Wel weer leuk om even aan de auto te sleutelen, dat is er de laatste tijd wat bij in geschoten. Begint toch weer wat te kriebelen om wat meer dingen aan de auto te doen.