Waar op letten bij aankoop

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
break
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 04.11.2012 - 18:47
Locatie: Peelland

Waar moet ik op letten bij de aankoop van een V70 tot bouwjaar 2005 en een KM stand van ongeveer 230000? Beter een 170 pk dan een 140 pk?Bij welke KM standen of leeftijd moet de distributie vernieuwd worden?
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

elkom hier en alvast veel plezier gewenst met je toekomstige V70!

D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).

Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.

Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken.

170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Laguna-S60 schreef: 170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.
Dit is echt onzin, tot 4500 rpm hebben beide motoren exact hetzelfde koppelverloop, daar boven gaat de 170 pk nog even door terwijl de 140 pk terug valt in koppel. Een 170 pk is niet voor niets sneller.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

EVV schreef:
Laguna-S60 schreef: 170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.
Dit is echt onzin, tot 4500 rpm hebben beide motoren exact hetzelfde koppelverloop, daar boven gaat de 170 pk nog even door terwijl de 140 pk terug valt in koppel. Een 170 pk is niet voor niets sneller.
Niet helemaal:
140=220NM bij 3750 toeren
170=230NM bij 4500 toeren.
Max vermogen komt vrij bij 5100 (140) en 5900 (170) toeren.
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat zegt hij toch, boven in de toeren gaat de 170 pk versie door. Vandaar ook het hogere koppel bij een hoger toerental van de 170 pk versie.

Overigens gaat dit niet op bij de 140 pk met 10 kleppen. Deze is wel minder levendig onderin dan de 170 pk versie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Off-topic: de versnellingsbak is anders en de eindoverbrenging aan het blok ook. Dit verklaard het verschil in acceleratie ook deels.

On-topic: ik zou gaan voor nivomatvering en dynamic (sport stoelen).
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

edraket schreef:Dat zegt hij toch, boven in de toeren gaat de 170 pk versie door. Vandaar ook het hogere koppel bij een hoger toerental van de 170 pk versie.

Overigens gaat dit niet op bij de 140 pk met 10 kleppen. Deze is wel minder levendig onderin dan de 170 pk versie.
Zegt hij dit? Volgens mij staat er dat de koppelkromme tot 4,5ktpm gelijk is, ik schreef van niet.
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Het is toch hetzelfde blok..
Reden dat het koppel pas later wordt bereikt, is een piekje in de vrij vlakke kromme.

De tien klepper is volgens mij nog de oude V70/850 en daar gaat het hier niet om.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Zoek inderdaad maar in de Volvo documentatie, dan zal je zien dat beide grafieken exact gelijk zijn tot 4500 rpm, daarna inderdaad een piekje van 230 Nm voor de 170 pk wat later in de grafiek. Beide motoren zijn gelijk, in tegenstelling tot de 2.5 144 pk uit de 850/x70, dat is een 10 klepper ipv 20 voor de 170 pk.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2325
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

't grootste verschil tussen de 140 en 170pk zit in de ECU(zowel van mens als auto :))
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Dentheman89
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22

Laguna-S60 schreef:Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...
Ik heb nog nooit met een 170 pk gereden, maar (vrijwel) het enige verschil tussen een 140PK en een 170PK is dat bij de 170PK de gasklep bij 4500 rpm (pin me niet op het preciese getal vast) nog wat verder opengaat, waar deze bij de 140PK gewoonweg niet volledig opengaat..

Het is dus praktisch onmogelijk dat ze onder dat toerental verschillend rijden qua handling....

Zoals eerder gezegd zitten er in de handgeschakelde versies verschil in de overbrengingen, wat wellicht kan verklaren dat de 140 Pk beter in de lage toeren rijdt (kortere overbrenging)

De automaten hebben voor beide versies dezelfde overbrenging.
Gebruikersavatar
veeeseventy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 20.10.2012 - 10:01
Locatie: Elst

Dentheman89 schreef:
Laguna-S60 schreef:Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...
Ik heb nog nooit met een 170 pk gereden, maar (vrijwel) het enige verschil tussen een 140PK en een 170PK is dat bij de 170PK de gasklep bij 4500 rpm (pin me niet op het preciese getal vast) nog wat verder opengaat, waar deze bij de 140PK gewoonweg niet volledig opengaat..

Het is dus praktisch onmogelijk dat ze onder dat toerental verschillend rijden qua handling....

Zoals eerder gezegd zitten er in de handgeschakelde versies verschil in de overbrengingen, wat wellicht kan verklaren dat de 140 Pk beter in de lage toeren rijdt (kortere overbrenging)

De automaten hebben voor beide versies dezelfde overbrenging.
Ik heb 7 jaar een 850 met 20 kleppen gereden en deze lopen ver in de toertjes stevig door tegenover een veel gematigdere 10 klepper (objectief, ik weet het). Als je een comfortabelere rijder bent met wat meer rust in je lijf kun je prima met zo'n 10 klepper vooruit, wens je af en toe eens te accelereren dan zijn die 30 extra paardjes wel eel erg fijn!
SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
Dentheman89
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22

veeeseventy schreef:
Dentheman89 schreef:
Laguna-S60 schreef:Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...
Ik heb nog nooit met een 170 pk gereden, maar (vrijwel) het enige verschil tussen een 140PK en een 170PK is dat bij de 170PK de gasklep bij 4500 rpm (pin me niet op het preciese getal vast) nog wat verder opengaat, waar deze bij de 140PK gewoonweg niet volledig opengaat..

Het is dus praktisch onmogelijk dat ze onder dat toerental verschillend rijden qua handling....

Zoals eerder gezegd zitten er in de handgeschakelde versies verschil in de overbrengingen, wat wellicht kan verklaren dat de 140 Pk beter in de lage toeren rijdt (kortere overbrenging)

De automaten hebben voor beide versies dezelfde overbrenging.
Ik heb 7 jaar een 850 met 20 kleppen gereden en deze lopen ver in de toertjes stevig door tegenover een veel gematigdere 10 klepper (objectief, ik weet het). Als je een comfortabelere rijder bent met wat meer rust in je lijf kun je prima met zo'n 10 klepper vooruit, wens je af en toe eens te accelereren dan zijn die 30 extra paardjes wel eel erg fijn!
Ik ben het met je eens dat de 2 kleppen per cylinder meer vermogen onderin levert...


Maar hier hebben we het over de 2.4L blokken die (o.a) in de S60 ligt en ook in de V70 na 2001 en die zijn allemaal voorzien van 20 kleppen...
Gebruikersavatar
break
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 04.11.2012 - 18:47
Locatie: Peelland

Allemaal bedankt voor de uitleg. Heb vandaag toch maar een gewone 2.4 gekocht bij Autobedrijf volvo specialist Peters in Ysselstein (L). Loopt best aardig en ziet er uit als nieuw. Nu zoek ik nog een goede Volvo garage specialist in de omgeving van Nederweert want Ysselstein is me wat te ver voor onderhoud.
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Gefeliciteerd met je aankoop.
Foto's en specificaties houden we natuurlijk altijd van.
In principe zijn deze blokken onverslijtbaar dus hopelijk heb je nog jaren plezier van je auto.

Als je auto nog geen acht jaar oud is moet je even onder het rubber kijken van je linkerachterportier. Is een gevoeligpunt voor roestvorming en tot acht jaar is er coulance van Volvo.

Als je een goede specialist hebt dan hoor ik het graag.
In Eindhoven zit delimbeek waar ik positieve verhalen over heb gehoord.
Zelf ben ik hier nog niet geweest.

ps. vlakbij in Schoor vlak voor het viaduct links vanaf Nederweert staat ook een mooie V70. De mijne is daar in de buurt ook regelmatig te bewonderen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
break
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 04.11.2012 - 18:47
Locatie: Peelland

Kan hem woensdag pas ophalen dus nog geen foto's. Hoop voorlopig nog geen garage nodig te hebben maar het is wel fijn om te weten waar een goed bedrijf zit in de omgeving. Iemand ervaring met Nordicar in Son en Breugel?
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

alvast heel veel plezier met je nieuwe aanwinst gewenst 8)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Zowat de jongste en oudste twee forumleden hier!!
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

haha nu je het zegt :D
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”