Alarm probleem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
850T5Estate
Starter

Volvo 850 T-5 (apr-1995) estate
Auto is voorzien van af-fabriek alarm systeem met grijze afstandbedieningen (1-knops, rechthoekig met afgeronde hoeken, donkerrode band, 4 knoopcel batterijen), 1 led die oplicht als de knop ingedrukt wordt. Volgens diverse documentatie uit Google en enkele volvo-forums zou het gaan om een Volvo Guard 1 systeem. Er zit een bijpassende gebruikershandleiding bij de autopapieren. Het alarm heeft altijd goed gewerkt, ook sinds ik meerdere jaren geleden de oplaadbare batterij in de sirene/control unit onder motorkap verwijderd had (er waren storingen vanwege lekstroom door defecte batterij).

Situatie schets:
Auto stond niet op alarm, was zoals al vele 100-en keren al was gedaan, gewoon met de sleutel centraal op slot gezet. Hij is spontaan op alarmstand gaan staan, want bij opendoen van de bestuurdersdeur met de sleutel bij vertrek ging het alarm opeens af, maar is niet meer uit te krijgen, op geen enkele manier. Auto kan ook niet gestart worden.

Verrichte handelingen tot nu toe:
1. Verse batterijen in beide afstandsbedieningen gedaan. Ledjes lichten op bij drukken, geen enkele reactie, niet op A-stijl unit, alarm blijft loeien.

2. Accu losgenomen (min-pool), 10 minuten losgelaten, dan weer vastgemaakt. Bij open motorkap, gaat het alarm dan af zodra een deur opengemaakt wordt.

3. Zekering 6 uitgenomen: het alarm, maar ook de centrale deurvergrendeling is nu uitgeschakeld, de auto kan weer gestart worden.

Conclusie:
De remotes worden niet meer herkend door onbekende oorzaak of er is een andere storing die dit veroorzaakt.

Verder:
4. Na onderzoek op Google getracht met twee man het alarm in leerstand te krijgen als volgt:
één man in de auto met gesloten deur, contact op II, drukt op grote knop op driehoekige controle kastje aan A-stijl bij bestuurder
tweede man staat buiten met geopende motorkap, maar schroevedraaier in sluithaakvanger, drukt zekering 6 (25A) terug in houder, terwijl man één knop blijft vasthouden totdat beide bovenste leds op driehoekskastje oplichten, almede de linker led direct boven de grote knop
Na meerdere malen proberen, gaat niet het alarm af, maar er gebeurt ook niet wat verwacht kon worden, te weten dat het alarm in leerstand komt, OF, er gebeurt niets, maar het alarm gaat af, zodra de deur opengaat. In alle gevallen gaan er allerlei leds op de driehoeksmodule branden, maar in onduidbare patronen, althans niet die verwacht werden.

Hierna is zekering 6 weer verwijderd. Bij iedere terugplaatsing is het alarm weer actief en kan niet gestart worden en vice versa.

Kortom:
Terug bij af en wat nu? Welke tips kunnen gegeven worden?
Op dit forum heb ik gelezen over forum-lid Baseman, die hiervan veel verstand zou hebben en zelfs een Guard tester heeft. Is dit lid er nog en kan helpen?

Bij voorbaat dank!
gvz
2nd Gear member

ik had dit probleem met mijn 940 polar uit 95
na lang doorzoeken, kwam ik erachter via een intallatie tekenign van volvo guard systeem, grijze AB etc., dat er links onder het dashboard,onder het board naast de motorkaphendel {even loshalen dus], nog een zekering zit, in de wirwaar van kabels,en vlakbij het alarm-centrale electronica kastje,
zekering eruit halen, sleutel op contact, zekering erin en dan de stappen volgens het boekje, om nieuwe code in te stellen.
daarna werkte het bij mij weer allemaal goed,,,ook de centrale deurvergrendeling etc.
succes
ps. heb 2 jaar zonder alarm gezeten, zelfs anwb kwam er niet uit,,,
gvz
2nd Gear member

o ja , deur open als je op contact zet
als de accu loshaalt, denkt het syteem aan inbraak en gaat op scherp.
is dus nodig nieuwe code in te voeren volgens de stappen in het boeken
soort grote reset via de uitname en terugplaatsen van die bewuste zekering is volgens mij, [in mijn geval werkte het], nodig
850T5Estate
Starter

@gvz:

Interessant, nog niet eerder van gehoord. Ik was van plan de relais eens los te halen en herplaatsen, misschien een slecht contact ofzo, en dan zal ik gelijk kijken of daar nog ergens een zekering aantref. Moet wel wachten tot het een keer niet regent...

Tot zover bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”