Dashboard verlichting

Plaats reactie
edschothorst
Starter

Hallo

Sinde 2 maanden rijd ik een prachtige Volovo V60 MY 2011. Ik ben dik tevreden, maar wil toch graag even het volgende weten. Is de kilometerteller en de toerentellernaald eigenlijk verlicht? Rijdend in het donker en de dashboardverlichting in de lage stand, zie ik amper de rode naalden die de snelheid en het aantal toeren aanwijzen. Hoort dat zo of ie er een lampje defect?

Met dank en groet

Ed
olson
3rd Gear member

Draai eens aan die helderheidsregelaar (links bij de lichtschakelaar)...
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Binzelli
1st Gear member

Ed geeft het zelf al aan: "met de dashboardverlichting in de lage stand".

En wat gebeurt er in een hoge(re) stand Ed ?

Wat mij overigens opvalt is dat de helderheidsregelaar alleen invloed heeft op de helderheid van de navigatiedisplay als de verlichting (automatisch) aan staat. Overdag met de lichten uit, vind ik de navigatie vaak irritant fel, maar wat ik ook draai aan de draaiknop: geen effect.

Hebben meer mensen daar ook last van ? Merkte dat in een huur V40 (MY2013) die ik een maand gereden heb en in mijn huidige (vorige week afgeleverde) S60
least
3rd Gear member

met de daglichtstand aan is (via een sensor achter de spiegel) is de dashboard verlichting aan in de maximale stand, en niet dimbaar. Dit staat los van de verlichting die gevoerd word bij daglicht.

soortgelijk probleem bij overgang van nacht naar dag (schemer) is dat de ingestelde felheid van de dashboard verlichting te laag kan zijn voor het bijna daglicht en dus gecorrigeerd moet worden.

Ik zet de Sensus kaart om die reden in de winter op de nachtstand, dan is ie dimbaar via de dashboard verlichting, die veelal actief is aan het begin van de dag en het einde van de dag.

Idealiter is de felheid van de verlichting instelbaar, en wordt deze onafhankelijk van daglichtsensor gehandhaafd.
nadenkend over weer een Volvo: V90
Binzelli
1st Gear member

Ik zet de Sensus kaart om die reden in de winter op de nachtstand, dan is ie dimbaar via de dashboard verlichting, die veelal actief is aan het begin van de dag en het einde van de dag.
Je suggereert dat de navigatie dimbaar wordt als je deze handmatig in de nachtstand zet, dat klinkt ideaal, maar dat gebeurt bij mij niet...

Het enige moment dat de navigatie dimbaar is via de draaiknop van de dashboardverlichting, is als de navigatie automatisch in de nachtstand gaat (waarschijnlijk via de sensor achter de spiegel als ik het goed begrijp).

De stand van de verlichtingsdraaiknop (Uit, Automatisch of dimlicht) heeft hier verder geen invloed op bij mij.
least
3rd Gear member

Nee, sorry, ik "dim" de daglicht stand door hem soms op nacht te zetten, en deze is niet dimbaar, dit gedurende de overgang tussen dag en nacht. Dimmen van navi en dash kan alleen als de lichtsensor de boel omgooit naar de nachtstand. Overdag is de verlichting niet dimbaar.

Sorry voor de verwarring :-s
nadenkend over weer een Volvo: V90
Binzelli
1st Gear member

Oh, ok... Ik begrijp 'm ;-)

Toch vreemd dat het niet kan...
rinkel
2nd Gear member

Vandaag voor t eerst op pad met de V60
Ik ervaar dit ook als een beetje hinderlijk. Ineens: bam.. een bak licht...

Nu staat er (blz 90) dit in het boekje:
De displayverlichting wordt bij donker automa-
tisch gedimd. De gevoeligheidsgraad van deze
functie is in te stellen met het duimwiel.
Ook de sterkte waarmee het instrumentenpa-
neel verlicht wordt stelt u in met het duimwiel.
Dat van die gevoeligheid snap ik niet zo goed...
Zijn die dan aan elkaar gekoppeld ?
Binzelli
1st Gear member

Ik had het in een leen-V40 (MY2013) die ik een maand heb gereden ook ;-(
lancer
6th Gear member

Om de vraag van de TS te beantwoorden; de naald is niet verlicht.

Ik heb heimwee naar de groene verlichting met rode naald. De nieuwe witte verlichting is veel te fel en weerspiegelt ook nog eens heel irritant in de voorruit en zijruit.
olson
3rd Gear member

lancer schreef:Om de vraag van de TS te beantwoorden; de naald is niet verlicht.

Ik heb heimwee naar de groene verlichting met rode naald. De nieuwe witte verlichting is veel te fel en weerspiegelt ook nog eens heel irritant in de voorruit en zijruit.
Het spiegelen in de vooruit kan je oplossen door een iets lagere zithouding... voor zover mogelijk.
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
edschothorst
Starter

Een duidelijk antwoord. De naald is niet verlicht. Dat is wat ik wilde weten. Mijn dank.
edschothorst
Starter

wie heeft van die fraaie alu strips op het dak, daar waar e.v.t dragers gemonteerd kunnen worden? ik zou willen weten of dat op de v60 ook kan.

Ed
P-V60
3rd Gear member

Dat is wel een optie tijdens het configureren. Lijkt me geen probleem. M.a.w. het dak zal er wel al op voorbereid zijn.
Volvo V60 PIH (MY 2014) - Black Sapphire, SCT, HT Line, Driver Support etc.
ZX10r
5th Gear member

roofrails present bij mij
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
mindbrother
2nd Gear member

Uit de prijslijst komt naar voren dat de roofrails alleen vanuit de fabriek als optie kunnen worden gekozen. Later als accessoire toevoegen lijkt niet te kunnen?!
Volvo V60 T3 R-design (MY2013)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”