EGR,Vermogenverlies,Gloeibougie,roetfilter,...Update

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Karizma
3rd Gear member

Na 150.000 probleemloze kilometers met mijn C30 1.6D lijkt daar nu daar nu verandering in te komen.

Sinds 1à2 maand heb ik problemen met verminderd vermogen. Het begon met plots inhouden op de snelweg, na enkele seconden kwam het vermogen dan steeds terug.
Na een eerste bezoekje aan de garage werd een software update gedaan, als snel bleek dit niet de oplossing te zijn.
Bij een volgende afspraak werd de EGR klep gereinigd, ook dat bleek niets uit te halen.
Ondertussen leek het vermogen ook helemaal te verdwijnen, geen kracht meer onder de 3000 toeren
Maandag ging hij dan binnen om de EGR klep te vervangen en om 2 gloeibougies waarvan er een vast bleek te zitten te varvangen.

Gisteren kreeg ik een telefoontje dat er een gloeibougie is afgebroken. Morgen wordt nog een ultieme poging gedaan om de bougie er alsnog uit te krijgen. Lukt dat niet moet de cilinderkop er af = €€€€

Iemand reeds gelijkaardige problemen gehad ? En waren die dan opgelost met het vervangen van de gloeiboegie's ?

Op C30world.com lees ik iet of wat gelijkaardige verhalen, en daar lijkt het soms het begint van het einde.

Ik had er graag nog een jaar of 2 mee rondgereden, maar begin nu wat te vrezen dat de kosten aan dit motorblok de komende jaren zouden kunnen oplopen.
edraket
7th Gear member

Een defecte gloeibougie zorgt niet voor inhouden als de motor al warm is. Lijkt me dus sterk dat vervangen daarvan jouw problemen gaan oplossen. EGR klap geef ik meer kans dat deze de problemen oplossen. Wel zuur van de gloeibougie. WOrdt een dure rekening.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Desmo
2nd Gear member

is de vraag dan niet:HOE kan die afgebroken zijn?
is die ooit te vast aangedraaid?(neem aan met schroefdraad gemonteerd??)

als dat bij een garage gedaan is, lijkt het me hun probleem.

is er kopervet gebruikt bij de montage?

succes
m.vr.gr. John
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member

Afbreken van een gloeibougie gebeurd bij die motoren vaker,meestal door te onvoorzichtig te werk gaan,als de bougie er niet uit te krijgen is,kost het je met een beetje pech een nieuwe cilinderkop.
Ik zou de garage aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
Expert inschakelen zou verstandig zijn.
Ik zelf zou ook geen vertrouwen meer hebben in de werkwijze van dit bedrijf.
Karizma
3rd Gear member

Een update,

De gloeibougie hebben ze er gelukkig uitgekregen zonder de cilinderkop te moeten vervangen.
Echter zonder resultaat, probleem niet opgelost.

Nu heb ik de wagen net terug. Ze hebben de roetfilter vervangen (die vorig jaar reeds werd vervangen) en één of andere vacuum klep van de turbo.
Omwille van het drukke vrijdagavond verkeer heb ik hem nog niet uitgebreid kunnen testen, maar nog steeds heb ik de indruk dat hij niet over al zijn vermogen bezit en dan vooral in lage toeren.
Onder de 2600 toeren gebeurd er weinig of niets.
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
7heathen7
1st Gear member

Karizma,

Dit probleem met het vermogen heb ik met mijn C30 een jaar of 2 geleden ook een aantal maal ervaren. Bij de eerste keer heeft de dealer ernaar gekeken en zou het de EGR klep betreffen. Echter, een maand later onderweg van Milaan naar Nederland kreeg ik het zelfde probleem. Ter plekke in Zwitserland de auto laten ophalen. De reparateur ontkrachtte meteen mijn indicatie dat het wederom de EGR was en na een check bleek het het dieselfilter te zijn (wat exact aangepast is moet ik je schuldig blijven). Sindsdien nooit meer last gehad van een inhoudende C30.
2009 - 2013 C30 1.6D Sport & Bodykit , 17"; Spartacus, black saphire

2013 - 2014 Voorloper uit Wolfsburg met DSG bak
Plaats reactie

Terug naar “C30”