Kachelhuis motor defect?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fred peters
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
Locatie: hardinxveld giessendam

Ik heb sinds vorig jaar al een probleem met de temperatuur regeling in mijn V40 uit 2001.
Maar nu het weer weer wat kouder en onze oude "zweedse-gehaktbal" toch in de family blijft wil ik hier toch eens naar gaan kijken...
Het betreft mijn auto met een handbediende unit met AC.
Dus niet de ECC versie!
De verandering van de temperatuur na het draaien aan de knop op dashboard komt soms pas na 5-10 minuten.
Ik hoor dat dan pas een van de kleppen in beweging komt onder het dashboard.
Andere keren reageert de unit gelijk op een temperatuurs wijziging en is er niets aan de hand.
Kan het zijn dat de kachelhuis stelmotor defect gaat of is?
Of dat er een van de kleppen door wat vuil van de laatste jaren vast zit?
Best wel irritant als de kachel vol aan blijft of totaal niet warm wordt bij vorst.
Wie kan me helpen, of weet wat het is?
Fred
V40 Ph2 2001 Dessert Wind Metallic--->V40 Ph3 2004 Metallic grijs
Gebruikersavatar
fred peters
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
Locatie: hardinxveld giessendam

Nou, ik heb het gevonden..
Wat bleek de te lange kabels van een aftermarket radio zaten tegen het zwenkarmpje van de stelmotor aan.
Toen eenmaal de radio verwijdert was had de motor weer vrij de ruimte.
Bleek wel dat de volledige slag met wat haperen plaats vond.
Na er wat modelbouw tandwiel vet op te hebben gedaan draaide de motor na 10-15 keer vlekkeloos.
Het originele vet was uitgehard.
Bij dit euvel kun je dus het beste je radio verwijderen en aan de temperatuur knop draaien, kun je gelijk zien en horen of de motor draait.
Een kwastje vet of vaseline kan ook geen kwaad.
Scheelt me weer een flinke duit onderzoeks kosten.

Fred
V40 Ph2 2001 Dessert Wind Metallic--->V40 Ph3 2004 Metallic grijs
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”