Koppeling in D2, D3, D4 en D5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Weten jullie of in de volvo s40 D2 dezelfde koppeling zit als in de D3, D4 of D5 ?
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
wat ik er zo van kan vinden heeft de D2 een andere koppeling, omdat het een 1.6 is ipv een 2.0.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Zou die koppeling. MMT6 een koppel van 340 ipv 270 Nm aankunnen?
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
never_stop_exploring, ik zou zo zeggen, doe je nickname eens eer aan en ga het proberen
. Maar volgens mij is het niet de vraag of hij het aan zou kunnen maar eerder wanneer hij kapot gaat.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
V70/2.4D/2003 schreef:never_stop_exploring, ik zou zo zeggen, doe je nickname eens eer aan en ga het proberen. Maar volgens mij is het niet de vraag of hij het aan zou kunnen maar eerder wanneer hij kapot gaat.


2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Op de website van BR Performance wordt gesproken over 320 Nm.never_stop_exploring schreef:.... ze liggen erin de 340 Nm...
Vreemd want je zou dit toch als normaal gebruik kunnen beschouwen ......never_stop_exploring schreef:....volledig geladen en bergop in 6de van 180 naar 200 wou versnellen rook ik toch iets dat me aan de geur van koppeling deed denken ....
Wellicht de handrem die niet helemaal vrijkomt ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Br meet eerst en schrijft dan specifiek een motormagement,.gsx750r schreef:Op de website van BR Performance wordt gesproken over 320 nmnever_stop_exploring schreef:.... ze liggen erin de 340 Nm...
Rob
Op de foto's van Br zie je een witte en een zwarte v50, je ziet onderaan de foto dat de ene naar 320 en de andere naar 357nm werd aangepast, de mijne werd naar 340 nm aangepast.
Dat is de reden waarom ik bij Br grwwest ben, zij meten eerst je vermogen en zien dan wat mogelijk is in de wtenschap dat niet elke motor dezelfde is. Mijn s40 bleek 278 ipv de 270 nm op papier te bezitten.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
Als je de koppeling zo maximaal gaat belasten, met volgeladen auto zal het wel flink slijten ja.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Als dat zo is dan is er geen enkel probleem, die MMT6 zit ook in de. 2.0 tdci modellen met standaard 340 nm las ik op het forum van fortclub.be.Discovery schreef:Neen, de D2 heeft een versnellingsbak afkomstig van Ford(MMT6), de D3,4,5 hebben een Volvo m66 versnellingsbak.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
Nah, succes ermee...niet komen klagen als je de koppeling aan gort rijdt he?
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
MMT6 ligt ook in de 2.0D's (en waarschijnlijk nog veel andere wagens met die PSA blokken) maar de naam van de bak zegt nog niks, zou zelfs kunnen dat de verhoudingen anders zijn. En de bak kan nog hetzelfde zijn, daarom is de koppeling niet dezelfde.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
mijn vraag was dan ook, welke koppeling ligt erin en in tweede instantie kan die 340nm aan?ppFreddy schreef:MMT6 ligt ook in de 2.0D's (en waarschijnlijk nog veel andere wagens met die PSA blokken) maar de naam van de bak zegt nog niks, zou zelfs kunnen dat de verhoudingen anders zijn. En de bak kan nog hetzelfde zijn, daarom is de koppeling niet dezelfde.
Los van het vermogen slijt een koppeling door gebruik dus ik ze zal niet meer verslijten want je schakelt evenveel.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
De "oude" 1.6D heeft inderdaad mtx75 bak (5 versnellingen) de nieuwe 1.6D, D2 heeft een mmt6 (6 versnellingen)edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik weet uit ervaring dat een koppeling het zeer zwaar kan hebben na tuning. Je verhoogt het koppel met bijna 50%. Ook tuning van de D5 en 2.0d (4 cil) motoren geeft vaak problemen met de koppeling. Omdat Rica het doet wil toch nog niet zeggen dat het verantwoord is? Heb zelf een keer mijn 2.4D laten tunen naar stage 1 bij Rica. Zij gebruikten dezelfde motor in hun race S40. Deze ging tot 550 Nm en gaf nooit problemen volgens Rica. Helaas begon de koppeling bij mij na een jaar al te slippen. Zelfde bij Fasttech tuning. Feit is gewoon dat het koppel van een diesel slopend is voor de koppeling en hoe dan ook vervroegd tot problemen gaat leiden. Maar probeer het gerust uit zou ik zeggen. Dat heet dan leergeld. Ik heb daar al voldoende van betaald!never_stop_exploring schreef:Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
Voor sommige is het leergeld idd. Maar mijn S40 met 500Nm weet ik van te voren ook dat mijn koppeling het minder lang gaat uithouden. Daar had ik uiteraard rekening gehouden. Maar het prijsverschil valt wel mee bij mij.
Nu heb ik voor een paar 100 extra een lichter single mass vliegwiel en organische koppeling en een sterker druklager ten opzichte van OEM
. Het is maar hoe je het bekijkt. Had ik de auto niet getuned was de koppeling misschien nog wel 20.000 meegegaan....
Het zijn dingen waar je rekening moet houden als het koppel flink stijgt. In mijn geval van 320Nm naar 500Nm.
Net zoals ik nu rij op 19" en de auto verlaagd. Dan slijten de assen en wiellagers ook veel sneller.
Nu heb ik voor een paar 100 extra een lichter single mass vliegwiel en organische koppeling en een sterker druklager ten opzichte van OEM
. Het is maar hoe je het bekijkt. Had ik de auto niet getuned was de koppeling misschien nog wel 20.000 meegegaan....
Het zijn dingen waar je rekening moet houden als het koppel flink stijgt. In mijn geval van 320Nm naar 500Nm.
Net zoals ik nu rij op 19" en de auto verlaagd. Dan slijten de assen en wiellagers ook veel sneller.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
Van 276 (gemeten op vermogensbank) naar 340 is geen 50% maar 22%, dus een zwaar overdreven beschouwing van u..edraket schreef:Ik weet uit ervaring dat een koppeling het zeer zwaar kan hebben na tuning. Je verhoogt het koppel met bijna 50%. !never_stop_exploring schreef:Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?
Ik vraag mij echt of er iemand het juiste technische antwoord kent. ..
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik had het over Rica. Maar naar welk antwoord ben je dan op zoek? Wacht je op een antwoord van iemand die aangeeft dat het allemaal best kan en dat de koppeling precies even lang mee gaat als zonder tuning? Ik geeft toch aan dat ik al heb ervaren (4 koppelingen!) dat de koppeling van een diesel het gewoon erg zwaar heeft na tuning. Ik zeg niet dat het niet kan, maar reserveer in elk geval geld voor een paar koppelingswissels.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95