Radioontvangst XC60 versus V70N

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik vermoed dat er hier nog wel forummers rondhangen die van een V70N overgestapt zijn naar een XC60.

Wat mij meer en meer opvalt is dat de FM ontvangst regelmatiger ruist in de XC60 tov de V70N.

Soms is het echt erg slecht, meer ruis dan muziek, in NL luister ik meestal Veronica en in Belgie meestal JoeFM.

Heeft er hier nog iemand klachten met FM ontvangst in en XC60 ?

Alternatieve frequentie stond eerst uit, inmiddels aan gezet, maar ontvangst is nog steeds slechter dan in de V70N
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

hmmm.

Ik ervaar zoiets met beide auto's waar ik in rijd: net of bijna alle zenders minder goed ontvangen, niet speciafiek bij een zender of auto. Net of er een link bestaat tussen ontvangst en de brand in beide hoofdzenders in Nederland, Lopik en Smilde.

Maar in hoeverre deze aanname waar is, ik weet het echt niet.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Beide zenders doen het al weer een tijdje maar ergens lijkt het wel of de zenders eerder een beter geluid gaven zonder gelispel of wegvallen in de kuib tussen Apeldoorn en Arnhem.

Het is wel eens beter geweest ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Paul
Geartronic member

Heb het hier ook ervaren met een V60 en ook met de nieuwe V70 van mijn vader, dat hij niet automatisch naar een betere frequentie gaat. Staat geloof ik nu wel aan.

(Off topic, hoe had jij nu je radio ingesteld dat hij de stations etc gewoon laat zien terwijl de Navi aanstaat?)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
XC30
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb ook het vermoeden dat de zenders debet zijn aan de slechte ontvangst. Gisterenavond kreeg ik op mijn vaste BNR-frequentie tussen Assen en Groningen een Duitse zender ervoor. Schijnbaar hebben ze daar wat meer vermogen.

(OT: Als er een bestemming is ingegeven in de Navi worden er geen radiostations weergegeven. Dan wordt de regel bovenin gebruikt om instructies te geven. Alleen bij geen bestemming komen bovenin de Navi het radiostation/muzieknummer CD/USB te staan)
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

een V70 heeft mijns inziens betere (grotere) antennes
Volvo for life
Dirkje
Starter

In mijn Volvo S60 (2008) is de ontvangst zeer beperkt : als ik van Noord-België naar Zuid-België rijd, krijg ik opeens een Waalse zender te horen. NAdien verdwijnt hij weer.
Het AM-gedeelte is bedroevend, niettegenstaande ik vroeger altijd AM diende te beluisteren en kan vergelijken (uiteraard de tijd van de zichtbare antennes)

Ben eigenlijk benieuwd hoe dat in Zweden, Noorwegen, the Uk, zit : daar heb je soms alleen maar AM to keep updated.
Always on the move in a comfortable car
BlackcurrantV70
7th Gear member

bart simpson schreef:een V70 heeft mijns inziens betere (grotere) antennes
Bart, de V70N heeft een radio antenne in de rechter achterste zijruit dacht ik.
Is dat bij de XC60 ook zo ?

Misschien moet ik er dan ook zo een spriet antenne als op onze C70 op monteren.

Gisteren weer van NL naar Belgie gereden via A27 en dan E19 over de grens, ik was al een hele tijd in Belgie aan het rijden met de preset op JOEFM maar niks dan ruis, een paar keer naar een andere preset en weer terug haalde niks uit.
Uiteindelijk kwam de zender er dan toch door, maar sommige dagen als ik van Belgie naar NL rij kan ik JOEFM ontvangen tot halfweg de A27 tussen Breda en Utrecht ! Begrijpe wie begrijpe kan....

Vandaar dat ik me begin af te vragen of er bij mij misschien ergens een slecht contact zit met de antenne
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Dirkje
Starter

Antenne(s) zit(ten) in de achteruit, werden bij mij vervangen met wat beter resultaat; ervoor kon ik Radio 1 zelfs niet meer in Mechelen ontvangen.
Always on the move in a comfortable car
P-Stone
2nd Gear member

BlackcurrantV70 schreef:...Gisteren weer van NL naar Belgie gereden via A27 en dan E19 over de grens, ik was al een hele tijd in Belgie aan het rijden met de preset op JOEFM maar niks dan ruis, een paar keer naar een andere preset en weer terug haalde niks uit.
Uiteindelijk kwam de zender er dan toch door, maar sommige dagen als ik van Belgie naar NL rij kan ik JOEFM ontvangen tot halfweg de A27 tussen Breda en Utrecht ! Begrijpe wie begrijpe kan....
Ik denk dat de rijrichting en de gekozen frequentie een rol spelen.
Als je in Nederland een frequentie van JoeFM selecteert, en je bent op dat moment nog buiten het bereik, krijg je ruis tot je bereik hebt.
Als je in Belgie al aan het luisteren bent naar JoeFM en je rijdt richting Nederland, zal de RDS functie ervoor zorgen dat de radio een andere JoeFM frequentie kiest, en dit tot er echt op geen enkele Joe-frequentie ontvangst is. En met de zender van Wuustwezel zal je inderdaad wel een stuk voorbij Breda komen.
Met andere woorden, ik denk als je in Nederland de Brusselse JoeFM frequentie selecteert (95.5), je ruis zal hebben tot voorbij Mechelen, kies je de Antwerpse JoeFM frequentie (103.7 of 103.4) zal je al van een heel stuk voor de grens ontvangst hebben.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Taranis
2nd Gear member

BlackcurrantV70 schreef:Ik vermoed dat er hier nog wel forummers rondhangen die van een V70N overgestapt zijn naar een XC60.

Wat mij meer en meer opvalt is dat de FM ontvangst regelmatiger ruist in de XC60 tov de V70N.

Soms is het echt erg slecht, meer ruis dan muziek, in NL luister ik meestal Veronica en in Belgie meestal JoeFM.

Heeft er hier nog iemand klachten met FM ontvangst in en XC60 ?

Alternatieve frequentie stond eerst uit, inmiddels aan gezet, maar ontvangst is nog steeds slechter dan in de V70N
Heel herkenbaar. Ik rij in mijn pa's oude auto, een XC70N. Hij rijdt nu een XC60 en klaagt al 3 jaar over de slechte radio-ontvangst. Zaterdag de antenne doorgemeten en alle bekabeling gecheckt, maar nergens beschadigd en de weerstand is keurig nul dus geen kabelbreuk.
De radio is al omgeruild maar ook dat bood geen verbetering. Een nieuwe antennekabel en een extra antenneversterker ook niet. Kwestie van mee leren leven ben ik bang...
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”