Sinds een kleine maand eigenaar van een gebruikte volvo 2.0d, heeft wel ruim 160k kilometers gelopen, maar dat mag de pret niet drukken. Rijdt heerlijk...alleen als ik in derde versnelling rond de 50 kilometer per uur rijd dan wil de moteren wel eens hakkelen, stotteren of hoe je het ook noemen wilt.. Gas bijgeven of even gas los laten is een oplossing, maar het is natuurlijk niet zoals het zou moeten!
Via autoweek las ik een andere review met iemand die hetzelfde had, zijn er bij dit forum ook mensen die dit hebben of beter gehad hebben en iets hebben aangepast of aan hebben laten passen?
Stotterende motor 2.0d my09 in derde versnelling bij 50 km/h
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat wil de mijne ook wel eens doen en speciaal op die momenten dat hij net tegen z'n koppel aan zit qua toeren. Mogelijk dat de EGR eens schoon moet?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Peter248
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
- Locatie: Limburg
Hm, is het toevallig een zwarte met lichte bekleding? Kenteken begint met 58...? Dan kon het mijn vorige auto zijn... Ik heb hem op 4 oktober ingeleverd en zag dat hij 9 oktober alweer verkocht was.
En die hakkelde/stotterde inderdaad in de drie rond de 50 km/uur! Overigens niet altijd. Heb het een paar keer bij de dealer aangekaart maar die merkte natuurlijk juist niets...
En die hakkelde/stotterde inderdaad in de drie rond de 50 km/uur! Overigens niet altijd. Heb het een paar keer bij de dealer aangekaart maar die merkte natuurlijk juist niets...
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.11.2012 - 21:04
Hmm zou het bijna denken, maar dit is een summum uitvoering, kenteken begint met 90Peter248 schreef:Hm, is het toevallig een zwarte met lichte bekleding? Kenteken begint met 58...? Dan kon het mijn vorige auto zijn... Ik heb hem op 4 oktober ingeleverd en zag dat hij 9 oktober alweer verkocht was.
En die hakkelde/stotterde inderdaad in de drie rond de 50 km/uur! Overigens niet altijd. Heb het een paar keer bij de dealer aangekaart maar die merkte natuurlijk juist niets...

Maar jij hebt er gewoon mee doorgereden? Wat het vanaf het begin? Ik zit nog wel in de garantie, maar de eerste keer kon de verkoper het niet reproduceren.
- Peter248
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
- Locatie: Limburg
Ik weet niet zeker meer of het van het begin af was. Maar ik heb het wel door de jaren heen vaker gemerkt. Omdat ik niet zoveel rond de 50 km/uur reed, had ik er niet zo vaak last van. Op het moment zelf was het inderdaad wel vervelend. Maar geen enkele beurt of dealerbezoek heeft het opgelost.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
- Stoffelv70
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 00:08
- Locatie: Erpe-Mere
Ik herken dit gedrag ook. Dat was al kort na de aankoop voelbaar en dan wel bij een nieuwe wagen. Dealer zei dat dit een gekend heuvel is bij 2.0D. Zou namelijk het punt zijn waar de turbo net ingrijpt. Niets aan te doen.
En daar sta je dan... :-s
En daar sta je dan... :-s
V70 2.0D 136pk 320Nm
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
In derde versnelling aan 50 zit je echt al in een veel hoger toerental dan "wanneer de turbo ingrijpt"
Ik reed met mijn V50 2.0D altijd in 4e aan 50.
Ik reed met mijn V50 2.0D altijd in 4e aan 50.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
- Locatie: Duketown NB
Lijkt mij geen link met turbo ingrijpen. Met mijn V70 20.d my2010 (76000km) heb ik dit ook weleens maar dan altijd als ik " manueel" gas geef. Het lijkt er dan op dat door het (aanvankelijk) geringe schokken van de auto je voet het gaspedaal " harmonisch" gaat bedienen en de schokbeweging daardoor verergert. Op het moment dat de auto (rond de 50-60 km) deze beweging gaat maken en ik dan naar cruisecontrol overschakel is het probleem verholpen en rijdt de auto weer " smooth". Daarom denk ik dat het niets met de motor of turbo van doen heeft.
groeten
Paul
groeten
Paul
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.11.2012 - 21:04
Ik heb het eigenlijk ook in de cruise op 50 in de drie. Blijft bijzonder.. En ook storend voor een dergelijke auto klasse.. Zeker als de reactie van volvo is.. Jammer joh.. ( heb ik zelf geen ervaringen mee trouwens)PAM schreef:Lijkt mij geen link met turbo ingrijpen. Met mijn V70 20.d my2010 (76000km) heb ik dit ook weleens maar dan altijd als ik " manueel" gas geef. Het lijkt er dan op dat door het (aanvankelijk) geringe schokken van de auto je voet het gaspedaal " harmonisch" gaat bedienen en de schokbeweging daardoor verergert. Op het moment dat de auto (rond de 50-60 km) deze beweging gaat maken en ik dan naar cruisecontrol overschakel is het probleem verholpen en rijdt de auto weer " smooth". Daarom denk ik dat het niets met de motor of turbo van doen heeft.
groeten
Paul
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Komt zeker niet bij alle 2.0D auto's voor. Ken het probleem niet bij mijn auto.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 24.03.2009 - 16:14
Ik rij op dit moment in een V70 LE Bj 2009 2.0D. Ik heb vanaf begin dit probleem gehad. Volvo heeft meedere malen de software geupdate, dit heeft lichtjes geholpen maar probleem bleef terugkomen. Toen hebben ze aangeraden om V-Power te gaan tanken. Dit heeft ook iets geholpen maar door de extra kosten doe ik dat niet meer. Ze hebben ook de aandrijf as en motor ophanging vervangen. Dit heeft het stotteren minder gemaakt maar niet helemaal weg kunnen nemen.
Wat trouwens echt lijkt te helpen is een onderhoudsbeurt. Daarom vermoed ik dat het iets met een klep of de katalisator te maken heeft. Want na een tijdje komt het probleem weer terug.
Mijn auto gaat in April uit de lease. Kenteken begint met 02 heeft nu 160k km gereden.
Wat trouwens echt lijkt te helpen is een onderhoudsbeurt. Daarom vermoed ik dat het iets met een klep of de katalisator te maken heeft. Want na een tijdje komt het probleem weer terug.
Mijn auto gaat in April uit de lease. Kenteken begint met 02 heeft nu 160k km gereden.
Volvo V70 D4 Nordic Plus Geartronic + Achteruit rij camera+Family Line
Volvo V70 2.0D LE - Stotterbak, geen oplossing voor gevonden
Toyota Avensis 2.2D Executive - Betrouwbaar maar geen emotie
Rover 75 2.0D - Wat een drama queen was dit zeg..
Rover 620 2.0D - 130000 km in 3 jaar
Nissan Sunny 1.6 - Veilige keuze na de GTI
Golf 1 GTI - Je moet maar van houden, had een 10cm diameter uitlaat
Fiat Uno 900cc (eerste auto) - Op VWO 6 ging ik met deze auto naar school
Volvo V70 2.0D LE - Stotterbak, geen oplossing voor gevonden
Toyota Avensis 2.2D Executive - Betrouwbaar maar geen emotie
Rover 75 2.0D - Wat een drama queen was dit zeg..
Rover 620 2.0D - 130000 km in 3 jaar
Nissan Sunny 1.6 - Veilige keuze na de GTI
Golf 1 GTI - Je moet maar van houden, had een 10cm diameter uitlaat
Fiat Uno 900cc (eerste auto) - Op VWO 6 ging ik met deze auto naar school