Gezien de ervaringen met verschillende dieselmotoren,dan zijn de problemen met PSA diesel,met name de 1.6 diesels die ze in de Volvo,Peugeot,Citroen en Ford gebruiken toch talrijker dan wat je bij de VAG diesels tegenkomt.
Mooi voorbeeld staat in de autoweek van afgelopen week,een Passat met een 1.9 TDI met ruim 600000km achter zijn wielen,zonder gekke problemen.
Het gaat natuurlijk ook om de afschrijving van een auto,als je de reclames van Dacia mag geloven,zo,n auto koop je nieuw voor weinig,maar ojee als je er drie jaar mee gereden hebt,je mag blij zijn dat zo,n auto nog een derde van de nieuwprijs op brengt,verkeerde investering lijkt mij.
En dat is momenteel met de PSA groep ook wel een probleem.
Een Peugeot 406 2.0 diesel van 2004 koop je al voor onder de 3500 euro.
S60 D5 als vervangwagen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
- V8 Oyster
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 22:18
- Locatie: Betuwe
Eens met ramon&ramon. Peugeot diesels zijn geen volvo's, maar wel behoorlijk degelijk. Heb in 1 x lekkende dieselpomp gehad, maar bleek toch nog op te lossen te zijn met aandraaien moeren.
Maar mijn hele betoog had geen betrekking op waardevastheid, maar op de rijervaring met de 2.0 hdi peugeot. Ik zou zeggen, ga eens zo'n testrit maken met een 406 en een passat uit 2006. De 406 werd overigens tot 2004 gemaakt. En die zijn, zelfs in de meest volle gentry uitvoering die ik ook reed, een stuk goedkoper dan 5500 euro.
Maar mijn hele betoog had geen betrekking op waardevastheid, maar op de rijervaring met de 2.0 hdi peugeot. Ik zou zeggen, ga eens zo'n testrit maken met een 406 en een passat uit 2006. De 406 werd overigens tot 2004 gemaakt. En die zijn, zelfs in de meest volle gentry uitvoering die ik ook reed, een stuk goedkoper dan 5500 euro.
V90 3.0 24v MY 1997, automaat, blackberry vine pearl, oak leder, 16" mercurius
V40 D4 summum MY '15 misty blue, blond/blond vasa leder, winter 17" Mannan, zomer 18" Taranis
Voorheen:
Duett 1963
V70 T6 AWD summum MY '10 geartronic, titanium grey, sovereign hide soft beige, winter 18" Venator, zomer 18" Odysseus
C70 T5 cabriolet MY '04 (2014-2016)
XC90 V8 AWD Summum MY ‘08 (2012-2014)
S80 V8 AWD Summum MY '07 (2012-2013)
V70 D5 AWD Summum MY '05 (2010-2012) - total loss
V40 D4 summum MY '15 misty blue, blond/blond vasa leder, winter 17" Mannan, zomer 18" Taranis
Voorheen:
Duett 1963
V70 T6 AWD summum MY '10 geartronic, titanium grey, sovereign hide soft beige, winter 18" Venator, zomer 18" Odysseus
C70 T5 cabriolet MY '04 (2014-2016)
XC90 V8 AWD Summum MY ‘08 (2012-2014)
S80 V8 AWD Summum MY '07 (2012-2013)
V70 D5 AWD Summum MY '05 (2010-2012) - total loss
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9334
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ook al schrijf ik de volle aankoopprijs van de S60 af, het zal me jeuken. Autorijden kost toch geld, of dat nou veel geld is of heel veel geld.
Om daarom nou een VAG te kopen... dacht het niet.
Om daarom nou een VAG te kopen... dacht het niet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27519
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Eens en niet mee eens, hier noem je vooral de 4 cilinder diesels.JeroenSpock schreef:Ik ben altijd blij dat mijn D5 niet als een tractor klinkt zo als bv VW of Opel, of een Ford Transit.
Pak een willekeurige Volvo 4 cilinder diesel en ook die klinkt als een knikkerbak.
Een D5 loopt ook koud gewoon mooi, dat is wat ik 's winters tijdens het krabben nog wel eens mis.
Ach, wie weet over een paar jaar weer..
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
Ik wist niet dat er problemen waren met de 1.6d?
Omwille van de 'loopcultuur' heb ik een voorkeur voor benzinemotoren, ook gezien het grotere toerenbereik.
Een keuze voor diesel is toch meestal ingegeven door financiële argumenten.
Omwille van de 'loopcultuur' heb ik een voorkeur voor benzinemotoren, ook gezien het grotere toerenbereik.
Een keuze voor diesel is toch meestal ingegeven door financiële argumenten.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Vanuit jouw perspectief gezien misschien wel, maar ik ken genoeg mensen die bij minder km's ook diesel rijden.JCF schreef:Ik wist niet dat er problemen waren met de 1.6d?
Omwille van de 'loopcultuur' heb ik een voorkeur voor benzinemotoren, ook gezien het grotere toerenbereik.
Een keuze voor diesel is toch meestal ingegeven door financiële argumenten.
Gewoon omdat ze diesel prettiger vinden rijden vanwege het rustigere karakter van de motor en de hoeveelheid koppel. Mijn vrouw zou liever diesel rijden, maar doet dat om financiele redenen niet
Ik rij genoeg km's om de keuze voor diesel ook financieel te rechtvaardigen, maar zal ook bij veel minder km's niet snel de D5 inruilen voor een 2.5T oid.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35
Kijk wat een hoop reactie's , deze zeggen genoeg denk ik zo!
Hem zelf ook de V50 2.0D gereden van de buurman, toen mijn 163pk D5 en wat een verschil, ook zeker met de 5 cilinder in de S60. Laat staan die 1.6D v/s D5... het zal aan je gevoel liggen of er is echt iets mis met die D5 denk ik.
Een 0-100 sprintje zal misschien niet veel uitmaken, maar bijv. van 120km/h naar 180km/h, of in de bergen rijden moet je echt wel een groot verschil merken.
Het verschil van een 4 cil. met een 5cil. is al goed te merken.
Hem zelf ook de V50 2.0D gereden van de buurman, toen mijn 163pk D5 en wat een verschil, ook zeker met de 5 cilinder in de S60. Laat staan die 1.6D v/s D5... het zal aan je gevoel liggen of er is echt iets mis met die D5 denk ik.
Een 0-100 sprintje zal misschien niet veel uitmaken, maar bijv. van 120km/h naar 180km/h, of in de bergen rijden moet je echt wel een groot verschil merken.
Het verschil van een 4 cil. met een 5cil. is al goed te merken.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Met dit draadje in het achterhoofd vandaag een leuke dag gehad:
Na een koude start met de eigen S60 D5 naar het werk gereden. De dag op het werk begonnen door een ritje van zo'n 15 km te maken en daarvoor een Ford C-Max uit 2009 met de 1.6 diesel meegepakt. Soepele motor, maar onderin de toeren een drama (probeer maar eens weg zonder je gaspedaal flink te raken). Ondanks de soepele loop is dit het lelijke eendje uit het wagenpark, bijna iedereen stoort zich vanwege de vermogensafgifte onderin de toeren. De laagst gemotoriseerde auto van het wagenpark, maar dat is niet de hoofdreden dat veel collega's de 1.6D minder prettig vinden rijden dan de andere PSA diesels. Het meest herkenbare punt voor mijzelf: als de auto nog net rolt, schakel ik met alle auto's uit ons wagenpark, behalve de Ford C-Max, niet terug naar de eerste versnelling en kan ik toch moeiteloos optrekken. De 1.6D heeft dan in de tweede versnelling echt een aantal (!) seconden nodig om binnen het juiste toerenbereik te komen om dan weer erg soepel z'n werk te doen.
Daarna met een V50 2.0 diesel uit 2006 terug gereden. Bruter en rauwer (ook bijna 100.000 zware km's meer op de teller), maar onderin beduidend meer vermogen en soeplesse bij het wegrijden. Vermogen lijkt heel erg tussen de (ongeveer) 2000 en 3000 toeren te worden afgegeven. Mijn eigen V50 2.0D van 2004 was minder rauw, maar die werd ook minder 'afgeragd'. Wel dezelfde ervaringen qua vermogensopbouw in een klein toerenbereik. Maar zeker met de soeplesse tijdens het wegrijden een wereld van verschil met de 1.6D.
In de middag wat ritjes met een Ford Mondeo 2.0 diesel van 2008. Dezelfde 2.0 diesel als in de V50, maar volgens mij met een wat andere emissie, nieuwere software en minder kilometers op de teller. Qua loop net zo soepel als de Ford C-Max, maar vanwege het extra koppel t.o.v. de 1.6 diesel een fijnere motor. Je hoeft minder te schakelen om met soeplesse dezelfde prestaties te halen als de 1.6D.
En de werkdag geëindigd door met de S60 D5 weer naar huis te rijden. Ik rijd in meer auto's dan de bovenstaande en soms ook terwijl ze tot de max gereden worden. Elke motor zal door andere software, rijhistorie etc. een andere loop hebben, maar ik ben nog elke dag blij als ik weer de D5 mag starten (de loop met een ijskoude motor is inderdaad al beduidend beter). Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar de D5 lijkt soepeler uit zich zelf te lopen en heeft minder softwarematige ingrepen nodig om tot een soepele loop te komen (bij de Ford's merk je tijdens het schakelen dat de software veel voor een kunstmatige soepele loop zorgt). Zelf zo'n 60.000 km prive gereden met een V50 2.0D en daardoor ver weggebleven van de 1.6D (zie ervaringen met de Ford C-Max). Een week sturen in een V70 D5 hebben er voor gezorgd dat ik privé naar een D5 overgestapt ben. Vanaf 2009 rijdt ik soms dagelijks in de verschillende diesels en mijn ervaring is onveranderd gebleven.
Een slechte verstuiver etc. kan een hoop roet gooien in de loop van een diesel. Misschien dat er zoiets aan de hand was met de D5 die TS gereden heeft, want zo'n 20 collega's die allemaal rijden in de 1.6D, 2.0D en ook ervaringen hebben met een D5, zijn eensgezind: de D5 overklast de 1.6 en 2.0D op zo'n beetje alle vlakken (qua geluidsproductie niet, maar dan kan je van de D5 weer zeggen dat 'ie heerlijk klinkt). Nou moet ik wel bekennen dat een stevig bereden 2.0D het een D5 tot aan 160 km/u behoorlijk lastig kan maken.
Na een koude start met de eigen S60 D5 naar het werk gereden. De dag op het werk begonnen door een ritje van zo'n 15 km te maken en daarvoor een Ford C-Max uit 2009 met de 1.6 diesel meegepakt. Soepele motor, maar onderin de toeren een drama (probeer maar eens weg zonder je gaspedaal flink te raken). Ondanks de soepele loop is dit het lelijke eendje uit het wagenpark, bijna iedereen stoort zich vanwege de vermogensafgifte onderin de toeren. De laagst gemotoriseerde auto van het wagenpark, maar dat is niet de hoofdreden dat veel collega's de 1.6D minder prettig vinden rijden dan de andere PSA diesels. Het meest herkenbare punt voor mijzelf: als de auto nog net rolt, schakel ik met alle auto's uit ons wagenpark, behalve de Ford C-Max, niet terug naar de eerste versnelling en kan ik toch moeiteloos optrekken. De 1.6D heeft dan in de tweede versnelling echt een aantal (!) seconden nodig om binnen het juiste toerenbereik te komen om dan weer erg soepel z'n werk te doen.
Daarna met een V50 2.0 diesel uit 2006 terug gereden. Bruter en rauwer (ook bijna 100.000 zware km's meer op de teller), maar onderin beduidend meer vermogen en soeplesse bij het wegrijden. Vermogen lijkt heel erg tussen de (ongeveer) 2000 en 3000 toeren te worden afgegeven. Mijn eigen V50 2.0D van 2004 was minder rauw, maar die werd ook minder 'afgeragd'. Wel dezelfde ervaringen qua vermogensopbouw in een klein toerenbereik. Maar zeker met de soeplesse tijdens het wegrijden een wereld van verschil met de 1.6D.
In de middag wat ritjes met een Ford Mondeo 2.0 diesel van 2008. Dezelfde 2.0 diesel als in de V50, maar volgens mij met een wat andere emissie, nieuwere software en minder kilometers op de teller. Qua loop net zo soepel als de Ford C-Max, maar vanwege het extra koppel t.o.v. de 1.6 diesel een fijnere motor. Je hoeft minder te schakelen om met soeplesse dezelfde prestaties te halen als de 1.6D.
En de werkdag geëindigd door met de S60 D5 weer naar huis te rijden. Ik rijd in meer auto's dan de bovenstaande en soms ook terwijl ze tot de max gereden worden. Elke motor zal door andere software, rijhistorie etc. een andere loop hebben, maar ik ben nog elke dag blij als ik weer de D5 mag starten (de loop met een ijskoude motor is inderdaad al beduidend beter). Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar de D5 lijkt soepeler uit zich zelf te lopen en heeft minder softwarematige ingrepen nodig om tot een soepele loop te komen (bij de Ford's merk je tijdens het schakelen dat de software veel voor een kunstmatige soepele loop zorgt). Zelf zo'n 60.000 km prive gereden met een V50 2.0D en daardoor ver weggebleven van de 1.6D (zie ervaringen met de Ford C-Max). Een week sturen in een V70 D5 hebben er voor gezorgd dat ik privé naar een D5 overgestapt ben. Vanaf 2009 rijdt ik soms dagelijks in de verschillende diesels en mijn ervaring is onveranderd gebleven.
Een slechte verstuiver etc. kan een hoop roet gooien in de loop van een diesel. Misschien dat er zoiets aan de hand was met de D5 die TS gereden heeft, want zo'n 20 collega's die allemaal rijden in de 1.6D, 2.0D en ook ervaringen hebben met een D5, zijn eensgezind: de D5 overklast de 1.6 en 2.0D op zo'n beetje alle vlakken (qua geluidsproductie niet, maar dan kan je van de D5 weer zeggen dat 'ie heerlijk klinkt). Nou moet ik wel bekennen dat een stevig bereden 2.0D het een D5 tot aan 160 km/u behoorlijk lastig kan maken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1942
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Ik heb zelf 250.000 km met een s60 D5 2002 handbak gereden.
Los van een aantal kostbare reparaties superauto, meer dan voldoende vermogen, en echt niet te vergelijken met de hedendaagse 4 cilinder dieselmotoren
Los van een aantal kostbare reparaties superauto, meer dan voldoende vermogen, en echt niet te vergelijken met de hedendaagse 4 cilinder dieselmotoren
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb er maar een paar gehad, 2 C30's en nu een V50 met een D2 en een C30 met een D2, maar heb deze ervaringen niet.fredhead schreef: Eens en niet mee eens, hier noem je vooral de 4 cilinder diesels.
Pak een willekeurige Volvo 4 cilinder diesel en ook die klinkt als een knikkerbak.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27519
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat zal dan net afhangen van wat we allebei gewend zijn.
In verhouding met een 5 cilinder diesel (of nog meer cilinders) klinkt een 4 cilinder koud echt niet "prettig"
In verhouding met een 5 cilinder diesel (of nog meer cilinders) klinkt een 4 cilinder koud echt niet "prettig"
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Wat Ferdi zegt. Ik vond mijn V50 2.0D ook altijd heel mooi klinken (en voor een diesel klinkt die ook heel mooi) Maar toen ik een proefrit gedaan had met mijn huidige XC60 2.4D biturbo en terug in mijn eigen V50 stapte kreeg ik het idee dat ik een hele oude tractor startte (de nieuwe tractors klinken tegenwoordig ook wel lekker, hoewel de downsize trend daar ook flink aan het doorzetten is, terwijl zo'n John Deere 6.8 liter 6 cilinder echt wel geweldig klinkt)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27519
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is precies zoals ik het bedoel en eigenlijk ook beter verwoord 
Inderdaad ook niets mis met de nieuwe generatie landbouwvoertuigen nee :razz:

Inderdaad ook niets mis met de nieuwe generatie landbouwvoertuigen nee :razz:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D