Waarom blijft de standkachel aan (ook na uren rijden)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Sinds een jaar merk ik (nu weer omdat het kouder is) dat de standkachel de hele rit -soms wel uren- aanblijft.
Tot 2011/12 gebeurde dat niet, m.a.w. rijden en koelwater op temperatuur = hulpverwarming uit.

Weet iemand of dat met een software instelling aangepast kan worden (door de dealer). Die kachel met een schakelaartje hardwarematig uitzetten kan wel maar lijkt mij een lapmiddel (met het timerdraaiwiel uitzetten werkt niet, iets in de software overruled dat)
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ben je zeker dat het koelwater op temperatuur is? Als dat niet het geval is kan die misschien aanblijven als extra. Als dat het geval is zou het ook gewoon kunnen dat de temperatuur niet of niet juist wordt doorgegeven aan de kachel. Is het een af-fabriek systeem? Heb je de wagen al eens laten uitlezen bij de dealer?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Koelwater temp is OK, Ja het is een affabriek systeem en tot vorig jaar geen problemen. Wel heb ik een aantal keer een flinke reset moeten doen omdat de automaat er uit is geweest (dwz brandstofleiding naar st.kachel eruit en dat kost meer dan 3x kachelstarts om genoeg diesel gepompt te krijgen: na 3 valse starts van de st.kachel moet het gereset worden).

Ik zoek eigenlijk iemand die alle inns&outs van die software kent en wéét of dit een instelling is of dat het (alleen) een sensorfout moet zijn
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41084
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Wat zegt de dealer?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

DE dealer is in mijn geval Zwolle...die zegt niets. Uitlezen kost daar geld en dat heb ik er bij hen niet voor over.

vanavond ga ik langs bij ## om een uitlezing te krijgen.
wordt vervolgt
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Apparatuur kost nou eenmaal geld.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

dat bedoel ik niet! Volvo Zwolle heeft nu eenmaal k@# service. De klant is koning, behalve bij Furness Cars Zwolle.
Ik heb geen geld over voor deze toko.
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41084
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dan ga je toch naar een ander. Dealers genoeg die je graag helpen.
En doorrijden met een werkende standkachel lijkt me brandstof = geld te kosten.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

ja dat kan, kost overigens ook weer diesel ::lol:
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

uitlezen heeft weinig zin
er worden bijna geen foutcodes vd standkachel opgeslagen(weet ik uit ervaring)
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

klopt, geen foutcodes.

ik denk dat ik ergens (zekering?) een schakelaar tussen zet want dit valt zo niet op te lossen....helaas.

Er zal toch wel ergens op deze aardkloot iemand rondlopen die weet welk signaal die kachel het signaal "warm genoeg" geeft?
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

zekering nummer 1 is vd standkachel.
deze zit onder de motorkap,de zekeringkast onder de voorruit
geen glans zonder wrijving
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14894
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mijn standkachel doet het ook niet meer. Start wel en stopt na drie minuten. Heb nieuwe kabelboom besteld met onderdelen ontsteking, gloeistaafje en verdeler geloof ik.

woensdag aan het werk
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”