Naast de stuurpomp in het topic hier onder, valt me nog wat op aan mijn nieuwe auto. auto heeft 290k gelopen.
Ik vermoed wat speling op het dualmass vliegwiel. Wanneer de motor koud stationair draaid dat hoor ik een lichte ratel. trap ik de koppeling in, dan is het weg. Ook hoor je de ratel een beetje wanneer je de motor ontkoppelt uitzet. Trap je de koppeling in dan hoor je het niet.
Voel ook wat lichte trilling bij bepaalde toerentallen door de auto!
Wanner de auto goed warm is hoor ik geen ratel en zijn de trillingen bijna weg.
Graag advies hoe lang hier mee door gereden kan worden. De koppeling werkt nog goed! Heb bij aanschaf ingecalculeerd dat koppeling en vliegwiel tzt eens vervangen moeten worden, maar dacht daarbij wel aan een kliene 30-40 k erbij. Dacht zo samen met de distributie rond de 320k
Klopt het dat je bij een volvo specialist zo ron de 1700 euro kwijt bent??
alvast bedankt
dual mass vliegwiel ratel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Als je hem al voelt kan je hem er beter uithalen. Hele nette km stand voor een tweedelig vliegwiel en als je het toch gecalculeerd hebt, waarom nog zoveel km ergeren aan trillingen. Goed werkende koppeling zegt niet zo heel veel bij dit type, zit een zelfstellende drukgoep in, daar merk je eigenlijk geen slijtage aan tot het op is.
Qus kosten zit je met koppeling, vliegwiel en hydraulisch druklager al op 1100 ex btw en een monteur is 6 uurtjes zoet.. Beter nu dan samen met de distributie, zo verdeel je de lasten
Qus kosten zit je met koppeling, vliegwiel en hydraulisch druklager al op 1100 ex btw en een monteur is 6 uurtjes zoet.. Beter nu dan samen met de distributie, zo verdeel je de lasten
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Via internet is het moeilijk de ernst te beoordelen, maar je geeft aan dat het bij een warme motor bijna weg is? Kijk je het nog even aan, als het erger wordt kan het altijd nog.
Rij er alleen niet te lang mee door als het echt goed voelbaar is, de rest van auto merkt het ook en bv je trillingsdemper (riemschijf op de krukas aan distributiezijde) krijgt er ook weer meer door te verduren enz
Rij er alleen niet te lang mee door als het echt goed voelbaar is, de rest van auto merkt het ook en bv je trillingsdemper (riemschijf op de krukas aan distributiezijde) krijgt er ook weer meer door te verduren enz
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wauter schreef:Als je hem al voelt kan je hem er beter uithalen. Hele nette km stand voor een tweedelig vliegwiel en als je het toch gecalculeerd hebt, waarom nog zoveel km ergeren aan trillingen. Goed werkende koppeling zegt niet zo heel veel bij dit type, zit een zelfstellende drukgoep in, daar merk je eigenlijk geen slijtage aan tot het op is.
Qus kosten zit je met koppeling, vliegwiel en hydraulisch druklager al op 1100 ex btw en een monteur is 6 uurtjes zoet.. Beter nu dan samen met de distributie, zo verdeel je de lasten
Die 6 uur is dan wel voor een ervaren monteur die het vaker heeft gedaan.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die ratel wil natuurlijk niet zeggen dat het vliegwiel het geluid maakt,kan ook het druklager zijn,bij een stuk vliegwiel loopt de motor ook vaak niet meer mooi rond.
Ik zou het moeten beluisteren,op afstand is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen!
Ik zou het moeten beluisteren,op afstand is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Daar is flatratetijd meestal wel op gebaseerd ja.. Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is dat het wellicht iets meer dan 1700 kan worden.Ramon&Ramon schreef:Die 6 uur is dan wel voor een ervaren monteur die het vaker heeft gedaan.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
True true, maar TS geeft al aan dat ie trillingen voelt, die samen met de ratel minder worden met warme motor. Op een forum kun je tips krijgen, geen diagnose, daar is nog altijd het luisterend oor van een monteur voor nodig.Ramon&Ramon schreef:Die ratel wil natuurlijk niet zeggen dat het vliegwiel het geluid maakt,kan ook het druklager zijn,bij een stuk vliegwiel loopt de motor ook vaak niet meer mooi rond.
Ik zou het moeten beluisteren,op afstand is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen!
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 31.08.2012 - 22:42
- Locatie: Den Haag
Bedankt voor de info, trillingen is ook moeilijk te beoordelen natuurlijk.
Vergeleken met mijn oude v70 tdi van 1998 of toyota corolla 2.0d zijn de trillingen kinderspel. Maar de 2.7tdi v6 uit de de a6 van mij vader voel je helemaal niet.
Binnen in de auto, wat is normaal, het blijft natuurlijk een diesel
Vergeleken met mijn oude v70 tdi van 1998 of toyota corolla 2.0d zijn de trillingen kinderspel. Maar de 2.7tdi v6 uit de de a6 van mij vader voel je helemaal niet.
Binnen in de auto, wat is normaal, het blijft natuurlijk een diesel
V70 2.4D MY2005 black saphir
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wauter schreef:True true, maar TS geeft al aan dat ie trillingen voelt, die samen met de ratel minder worden met warme motor. Op een forum kun je tips krijgen, geen diagnose, daar is nog altijd het luisterend oor van een monteur voor nodig.Ramon&Ramon schreef:Die ratel wil natuurlijk niet zeggen dat het vliegwiel het geluid maakt,kan ook het druklager zijn,bij een stuk vliegwiel loopt de motor ook vaak niet meer mooi rond.
Ik zou het moeten beluisteren,op afstand is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen!
Maar dat kun je net goed goed niet vermelden,als je er geen reactie op krijgt.

-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 31.08.2012 - 22:42
- Locatie: Den Haag
Vandaag nog eens goed naar gekeken. Koud heb ik soms een rateltje bij afzetten en stationair. Trap ik het pendaal in dan is het weg!
Maar gek genoeg komt het soms een paar dagen niet voor.
WEl voel ik wanneer ik zonder schoen het koppelingspendaal op laat komen trillingen in het tempo van de motor. Met schoen moeilijker te voelen.
Wanneer de motor goed warm is , zijn ratel en trilllengen weg. Soms nog wat vibraties rond 22oo en 2900 toeren.
Ik wil het liefst nog even door tot de 320k Dat is voor mij over 2 jaar! Dan komt het financieel beter uit om ook het vliegwiel te vervangen!
bedankt voor de info
Maar gek genoeg komt het soms een paar dagen niet voor.
WEl voel ik wanneer ik zonder schoen het koppelingspendaal op laat komen trillingen in het tempo van de motor. Met schoen moeilijker te voelen.
Wanneer de motor goed warm is , zijn ratel en trilllengen weg. Soms nog wat vibraties rond 22oo en 2900 toeren.
Ik wil het liefst nog even door tot de 320k Dat is voor mij over 2 jaar! Dan komt het financieel beter uit om ook het vliegwiel te vervangen!
bedankt voor de info
V70 2.4D MY2005 black saphir
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat geluid zoals je het beschrijft,komt uit de bak,als je de koppeling intrapt,staat namelijk de bak stil,de som van alle spelingen van tandwielen en assen veroorzaakt het gerammel,niks mis mee dus,doen de meesten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 31.08.2012 - 22:42
- Locatie: Den Haag
Dus als ik het goed begrijp ratelen wel meer van deze motoren door de trilling die de motor afgeeft en loopt er bij stationair in zijn vrij iets mee in de bak?
bij koppeling in is dat weg! Dualmass geluiden zijn dan meer klik -klak geluiden als ik het goed begrijp! Ook loopt de motor dan niet meer mooi?
Dan ga ik er vanuit dat ik gewoon bij 320 k een hele grote beurt heb met riemen en koppeling kompleet! dan moet hij weer wat jaren mee kunnen.
draagarmen/ remmen/ en schokbrekers rond om zijn tussen de 240k en 260k al gedaan! Ik rij ongeveer tuusen de 15 en 20 k per jaar en hoop nog zeker een jaar of zes in deze auto te gaan rijden.
bij koppeling in is dat weg! Dualmass geluiden zijn dan meer klik -klak geluiden als ik het goed begrijp! Ook loopt de motor dan niet meer mooi?
Dan ga ik er vanuit dat ik gewoon bij 320 k een hele grote beurt heb met riemen en koppeling kompleet! dan moet hij weer wat jaren mee kunnen.
draagarmen/ remmen/ en schokbrekers rond om zijn tussen de 240k en 260k al gedaan! Ik rij ongeveer tuusen de 15 en 20 k per jaar en hoop nog zeker een jaar of zes in deze auto te gaan rijden.
V70 2.4D MY2005 black saphir
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De kosten dezes zullen zo ongeveer de dagwaarde van de auto zijn dus: bezint eer ge begint.Dan ga ik er vanuit dat ik gewoon bij 320 k een hele grote beurt heb met riemen en koppeling kompleet! dan moet hij weer wat jaren mee kunnen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- VolvoS60D5Black
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13.05.2012 - 13:29
- Contacteer:
Nee maar dat is dan ook wel een hele fijne motorpost767 schreef:Maar de 2.7tdi v6 uit de de a6 van mij vader voel je helemaal niet.


Serieus... Geluiden is via een forum best lastig te beoordelen.
Even een kundig iemand laten luisteren voelen zal de oplossing geven
Volvo @ VAG monteur



-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 31.08.2012 - 22:42
- Locatie: Den Haag
De trillingen wprden de laatste tijd toch wel erger, vooral koud! Zijn dan ook voelbaar in stuur en pendealen. Wanneer je 120km rijd en de koppeling heel licht in trapt dan voel je vibraties van de motor.
Ook gaat naar mijn gevoel het schakelen zwaarder, vooral terug in zn twee!
Ik ben toch een beetje rond aan het kijken naar monteurs die deze klus kunnen klaren.
Ik ken een monteur die 6 jaar ervaring heeft bij Toyota en bij veel D4D motoren deze klus heeft gedaan. Hij geeft zelf aan dat dit niet zo anders is klopt dat??
En is er speciaal volvo gereedschap nodig?? Maakt het nog verschil of je de onderdelen van sachs of Luk neemt??
alvast bedankt.
Ook gaat naar mijn gevoel het schakelen zwaarder, vooral terug in zn twee!
Ik ben toch een beetje rond aan het kijken naar monteurs die deze klus kunnen klaren.
Ik ken een monteur die 6 jaar ervaring heeft bij Toyota en bij veel D4D motoren deze klus heeft gedaan. Hij geeft zelf aan dat dit niet zo anders is klopt dat??
En is er speciaal volvo gereedschap nodig?? Maakt het nog verschil of je de onderdelen van sachs of Luk neemt??
alvast bedankt.
V70 2.4D MY2005 black saphir
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
als ik dit topic een beetje door akker....kom je me een beetje auto hypochondrisch voor....geeft niets, heb ik ook.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250