Pas op voor nep..
-
- 7th Gear member
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Zou die mijnheer originele software verkopen of een kopietje?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- 360Degreez
- 5th Gear member
Marktplaats word steeds meer een broednest van simpel, oplichtend Nederland. Zonde, het concept was zo leuk!
-
- 7th Gear member
360Degreez schreef:Marktplaats word steeds meer een broednest van simpel, oplichtend Nederland. Zonde, het concept was zo leuk!
Er wordt ook niet of nauwelijks tegen opgetreden,tegen deze misstanden.
Als je met je aangifte op het politiebureau komt.wordt je weggestuurd.
Het progamma van Alberto Stegeman van afgelopen zondag is daar een mooi voorbeeld van.
Vooruit betalen is al het domst wat je kunt doen.
En het risico van bestellen via internet is dat je een baksteen opgestuurd krijgt enz,na vooruit betaling.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Internetfraude bestrijden is niet zo eenvoudig als het lijkt. In het geval van Marktplaats is er in samenwerking met de Politie een speciaal meldpunt op internet dat al bestaat sinds oktober 2010 !Ramon&Ramon schreef:Er wordt ook niet of nauwelijks tegen opgetreden,tegen deze misstanden. Als je met je aangifte op het politiebureau komt wordt je weggestuurd.
Het Meldpunt Internetoplichting
Verder merk ik nog op dat veelal meteen wordt geroepen dat een aangifte wordt geweigerd maar er is een groot verschil tussen aangifte doen of een melding doen.
Vaak ontbreken er relevante gegevens om een aangifte op te nemen en bovendien is de vervolgactie voor de Politie nogal verschillend bij een aangifte of een melding.
Ogenschijnlijk wordt er vaak een aangifte 'geweigerd' maar in de meeste gevallen ligt daar aan ten grondslag dat het stomweg niet mogelijk is omdat de verplichte vervolgactie niet uitvoerbaar is wegens gebrek aan relevante gegevens.
Echt weigeren zo in de zin van 'geen tijd' o.i.d om een aangifte op te nemen is ook niet mogelijk omdat de politie verplicht is een aangifte op te nemen maar ....... in de wet is precies geregeld in welke gevallen.
Overigens kan ik me heel goed de frustratie voorstellen als iemand volledig opgefokt door het grote onrecht dat hem is aangedaan een politiebureau binnenstormt en een al of niet goedgemutste diender zegt "sorry meneer maar ........"
En als toegift nog deze veelgehoorde: "Ik doe maar geen aangifte want dat heeft toch geen zin !"
Klopt helemaal, daarom doe ik ook nooit aan een loterij mee want ......... ik win toch nooit iets.........!?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
gsx750r, kort en bondig -> + heel veel
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Ik heb in de loop der jaren al heel veel via Marktplaats (en Ebay) besteld en nog nooit één slechte ervaring gehad. Zelfs als een product tegenviel heb ik het altijd nog goed kunnen oplossen met de verkoper. Dus uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het allemaal reuze meevalt met die spookverhalen.
Gewoon een beetje je gezonde verstand gebruiken en niet op dingen ingaan die "te mooi om waar te zijn" lijken. Ook niet al te grote bedragen van tevoren overmaken (tenzij je de verkoper vertrouwt).
Gewoon een beetje je gezonde verstand gebruiken en niet op dingen ingaan die "te mooi om waar te zijn" lijken. Ook niet al te grote bedragen van tevoren overmaken (tenzij je de verkoper vertrouwt).
- 360Degreez
- 5th Gear member
Ik stond enkele weken geleden op het punt om een computer te kopen via Marktplaats. Deze was nieuw niet meer te krijgen maar was precies wat ik nodig had.
Na wat bellen en mailen leek alles in orde.
Toen ik uiteindelijk geld wilde overmaken zag ik dat het rekeningnummer op naam stond van iemand uit een ander deel van Nederland. Amsterdam, in plaats van Utrecht waarop de advertentie stond. Na het controleren van deze naam op Google bleek deze dikwijls in verband gebracht te worden met internet oplichting.
Omdat ik eerder even gebeld had met de "verkoper" had ik zijn 06 nummer en heb ik deze even toegevoegd in WhatsApp om te kijken of er ook een profiel foto bij stond.
Bingo, zo had ik plots een grote foto, 06 nummer, email correspondentie en een bankrekeningnummer plus naam en achternaam. Hierop heb ik eerst alles naar Marktplaats doorgestuurd die kordaat gehandeld heeft en de advertentie vrijwel meteen verwijderde.
De politie echter was een ander verhaal. Aan de telefoon werd ik goed geholpen en kreeg ik twijfelachtig het ontzettend lange, niet onthoudbare email adres van het meldpunt internetfraude. Ook deze heb ik alle informatie doorgestuurd plus de vraag of van mijn zijde nog actie gewenst was in de vorm van een afspraak maken oid. > geen antwoord.
Pas weken later, na een herinnering van mijn zijde kreeg ik antwoord dat de mail ontvangen was en dat ik contact met de verkoper mocht verbreken.
Alles voelt gewoon knudde, onzeker en erg 1.0 aan. Daarbij voelt het nog steeds alsof de overheid lichtjaren achterloopt op de maatschappij terwijl zij hierin juist vooruit zou moeten lopen.
Na wat bellen en mailen leek alles in orde.
Toen ik uiteindelijk geld wilde overmaken zag ik dat het rekeningnummer op naam stond van iemand uit een ander deel van Nederland. Amsterdam, in plaats van Utrecht waarop de advertentie stond. Na het controleren van deze naam op Google bleek deze dikwijls in verband gebracht te worden met internet oplichting.
Omdat ik eerder even gebeld had met de "verkoper" had ik zijn 06 nummer en heb ik deze even toegevoegd in WhatsApp om te kijken of er ook een profiel foto bij stond.
Bingo, zo had ik plots een grote foto, 06 nummer, email correspondentie en een bankrekeningnummer plus naam en achternaam. Hierop heb ik eerst alles naar Marktplaats doorgestuurd die kordaat gehandeld heeft en de advertentie vrijwel meteen verwijderde.
De politie echter was een ander verhaal. Aan de telefoon werd ik goed geholpen en kreeg ik twijfelachtig het ontzettend lange, niet onthoudbare email adres van het meldpunt internetfraude. Ook deze heb ik alle informatie doorgestuurd plus de vraag of van mijn zijde nog actie gewenst was in de vorm van een afspraak maken oid. > geen antwoord.
Pas weken later, na een herinnering van mijn zijde kreeg ik antwoord dat de mail ontvangen was en dat ik contact met de verkoper mocht verbreken.
Alles voelt gewoon knudde, onzeker en erg 1.0 aan. Daarbij voelt het nog steeds alsof de overheid lichtjaren achterloopt op de maatschappij terwijl zij hierin juist vooruit zou moeten lopen.
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik heb ook enkel goede ervaringen met Marktplaats, Ebay ed. Ik maak ook nooit grote bedragen over. Als er geen telefoonnummer bij staat of de email staat vol grammatica fouten ben ik wel alerter. Via marktplaats kun je doorlinken naar mijnpolitie.nl en daar kun je rekeningnrs, gsm nrs, emailadressen etc. controleren op fraude ervaringen.
Vorige week nog een gevalletje gehad ivm een Volvo VIDA dvd. De reactie per mail wekte geen vertrouwen en even het rekeningnr gecheckt: was dus niet in orde.
Vorige week nog een gevalletje gehad ivm een Volvo VIDA dvd. De reactie per mail wekte geen vertrouwen en even het rekeningnr gecheckt: was dus niet in orde.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Past wel aardig in deze topic:
Steeds meer fake webshops
en omdat we het toch over aangifte doen hadden deze ook wel:
Binnen twee weken reactie op aangifte
Rob
Steeds meer fake webshops
en omdat we het toch over aangifte doen hadden deze ook wel:
Binnen twee weken reactie op aangifte
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Dat er oplichters op MP aan de gang zijn weten we al jaren.
Ik vind het vreemder dat een aanbieder van illegaal gekopieerde Volvo software zich zo openlijk weert tegen de in zijn ogen malafide concurrenten.
Ik vind het vreemder dat een aanbieder van illegaal gekopieerde Volvo software zich zo openlijk weert tegen de in zijn ogen malafide concurrenten.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Zo had ik het nog niet benaderd. Maar op zich is het aanbieden van illegale zaken via Marktplaats nog geen internet-fraude.Ben schreef:..Ik vind het vreemder dat een aanbieder van illegaal gekopieerde Volvo software zich zo openlijk weert tegen de in zijn ogen malafide concurrenten.
Zo lang de aanbieder waarmaakt hetgeen in de advertentie wordt gezegd hoeft er nog geen sprake te zijn van fraude.
In het geval van illegale software kom je uit bij de Auteurswet. Sinds 2008 heet deze wet zo. Het is zeg maar de 'moderne' versie van de WET van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht
Een voorzichtige conclusie is dat zo lang Volvo er zelf niets tegen onderneemt, deze praktijken ongestraft door kunnen gaan.
Overigens weet ik niet of Volvo dat evt. al wél heeft gedaan.
Voor de liefhebbers nog deze links over de verantwoordelijkheid van Marktplaats in dit soort gevallen.
Het neutrale Marktplaats is niet aansprakelijk
Bovenstaande link is afkomstig uit dit artikel
Marktplaats niet aansprakelijk voor illegale handel
Rob
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Toen ik zojuist de gewraakte 'advertentie' nog eens wilde bekijken kreeg ik dit in beeld:

Rob

Rob