Ik ben geinteresseerd in de aankoop van een V40 van rond 2003. Ik vind 'm mooi, compleet uitgerust, en als ik zo op internet rondkijk lijkt het me een betrekkelijk probleemloze auto (mits je een goed exemplaar vindt).
De volgende advertentie gevonden: http://www.autotrader.nl/auto/volvo/vee ... 3-tot-2003
Verkoper gebeld, vrijdagochtend proefrit maken en kijken. Auto is dealer onderhouden, volledige geschiedenis is bekend. Distributieriem is net vervangen, en hij heeft ook pas geleden een compleet nieuwe koppeling en versnellingsbak gekregen. Vind het alleen wel jammer dat hij geen LPG heeft, daar was ik eigenlijk naar op zoek. Maarja, mooi is 'ie wel!
Wat is jullie bescheiden mening over deze auto, en waar moet ik nog op letten bij de bezichtiging?
Alternatief zou deze kunnen zijn:
http://www.autotrader.nl/auto/volvo/har ... vat-lpg-g3
Vind 'm minder mooi, maar heeft wel LPG en ziet er zeer fatsoenlijk uit. Hoe goed zijn die Bi-Fuel-auto's?
Alvast bedankt!
V40 - aankoopadvies en tips verzoekje
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Onderhoud is belangrijk!
In het geval van LPG komt daar dus ook het onderhoud aan de LPG installatie bij. Ik rij zelf een verglijkbare wagen (bifuel, ook 2003, iets minder gereden). Ik heb hier nu 7 jaar ervaring mee...en bevalt mij erg goed. Als je voor LPG gaat, zou ik je absoluut de bifuel adviseren. Alles is mooi geintegreerd, kop is aangepast.
Klein nadeel: bij de fase 2 (ook bifuel) moeten de kleppen worden gesteld/ gecontroleerd. Ik hou zelf 50K aan, en dat blijkt ruim voldoende voor mijn V40. Zoek daarvoor een goede (volvo!) specialist (evenals onderhoud aan het LPG gebeuren). Met de zoekfunctie op het forum vind je snel de juiste bedrijven (mag ook per PM).
Waar moet je op letten? Hoe rijdt de wagen nu, zowel op LPG en benzine. Koude en warme motor: zijn er variaties in het toerental. Dat kan duiden op slecht onderhoud of te strakke kleppen. Zijn de kleppen ooit gesteld/ compressie meting. Zit de onderhoudsshistorie er bij: wanneer zijn voor het laatst de filters vervangen (zeker het LPG-filter) en is groot onderhoud uitgevoerd.
Kwaliteit van de wagen valt of staat dus met het onderhoud. De bifuel kost je een tientje meer in de maand, dat kost je de kop niet. En LPG...je betaalt (bijna) niet meer voor de installatie bij een occasion. Maar absoluut voordelig aan de pomp!
Bifuel's (echte) zijn best moeilijk te vinden, dus als je er een vindt en alles is in orde...dan hoop ik dat je er net zoveel plezier van hebt als ik! Ik heb er destijds de tijd voor genomen, eerste eis was een echte bifuel...toen de opties en kleur. In mijn geval heb ik geen concessies hoeven doen...ben er nog steeds erg blij mee. Rijdt heerlijk, ziet er nog steeds mooi uit na al die jaren en alles voelt nog steeds even degelijk aan.
In het geval van LPG komt daar dus ook het onderhoud aan de LPG installatie bij. Ik rij zelf een verglijkbare wagen (bifuel, ook 2003, iets minder gereden). Ik heb hier nu 7 jaar ervaring mee...en bevalt mij erg goed. Als je voor LPG gaat, zou ik je absoluut de bifuel adviseren. Alles is mooi geintegreerd, kop is aangepast.
Klein nadeel: bij de fase 2 (ook bifuel) moeten de kleppen worden gesteld/ gecontroleerd. Ik hou zelf 50K aan, en dat blijkt ruim voldoende voor mijn V40. Zoek daarvoor een goede (volvo!) specialist (evenals onderhoud aan het LPG gebeuren). Met de zoekfunctie op het forum vind je snel de juiste bedrijven (mag ook per PM).
Waar moet je op letten? Hoe rijdt de wagen nu, zowel op LPG en benzine. Koude en warme motor: zijn er variaties in het toerental. Dat kan duiden op slecht onderhoud of te strakke kleppen. Zijn de kleppen ooit gesteld/ compressie meting. Zit de onderhoudsshistorie er bij: wanneer zijn voor het laatst de filters vervangen (zeker het LPG-filter) en is groot onderhoud uitgevoerd.
Kwaliteit van de wagen valt of staat dus met het onderhoud. De bifuel kost je een tientje meer in de maand, dat kost je de kop niet. En LPG...je betaalt (bijna) niet meer voor de installatie bij een occasion. Maar absoluut voordelig aan de pomp!
Bifuel's (echte) zijn best moeilijk te vinden, dus als je er een vindt en alles is in orde...dan hoop ik dat je er net zoveel plezier van hebt als ik! Ik heb er destijds de tijd voor genomen, eerste eis was een echte bifuel...toen de opties en kleur. In mijn geval heb ik geen concessies hoeven doen...ben er nog steeds erg blij mee. Rijdt heerlijk, ziet er nog steeds mooi uit na al die jaren en alles voelt nog steeds even degelijk aan.
V40
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18.11.2012 - 20:41
Okke, bedankt! Dat pleit wel voor de Bifuel, alleen vind ik de genoemde 2.0T véél mooier qua uiterlijk.
Die 1.8 in de Bifuel, is dat zo'n Mitsubishi-motor of niet? En wat ben je kwijt aan het kleppenstellen en LPG-specifiek onderhoud? Verder nog opmerkelijke reparaties moeten ondergaan?
Die 1.8 in de Bifuel, is dat zo'n Mitsubishi-motor of niet? En wat ben je kwijt aan het kleppenstellen en LPG-specifiek onderhoud? Verder nog opmerkelijke reparaties moeten ondergaan?
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Probeer er achter te komen of de voorruit-ontwaseming goed functioneert (zoek eens op dat onderwerp), de kanalen onder het dashboard kunnen losraken. Is een prijzige reparatie (best is vervangen dash) en lastig als het niet goed functioneert.
Daarnaast, staar je niet blind op het uiterlijk, spoiler, velgen etc zijn later ook nog te monteren.
De bi-fuel heeft bv wel mee gespoten bumperstrips, de 2.0T niet, maar op zwart valt dat minder op. Daarbij vind ik het lichte interieur mooier (al is dat natuurlijk geen leer zoals de advertentie-titel aangeeft), en het deels alu op de middenconsole van de 2.0T afschuwelijk, vooral omdat dat slechts gedeeltelijk is.
Een aankoop keuring is wellicht de moeite waard...
Daarnaast, staar je niet blind op het uiterlijk, spoiler, velgen etc zijn later ook nog te monteren.
De bi-fuel heeft bv wel mee gespoten bumperstrips, de 2.0T niet, maar op zwart valt dat minder op. Daarbij vind ik het lichte interieur mooier (al is dat natuurlijk geen leer zoals de advertentie-titel aangeeft), en het deels alu op de middenconsole van de 2.0T afschuwelijk, vooral omdat dat slechts gedeeltelijk is.
Een aankoop keuring is wellicht de moeite waard...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Als ik niet op LPG zou rijden...zou ik zonder meer ook voor de 2.0T gaan. Genoegen gehad om er eens mee te mogen rijden...erg fijne motor voor de V40. Niet dat de 1.8 tekort komt (er is zelfs ooit een 1.6 gemaakt...), maar verschil moet er zijn.
Nee, de bifuel heeft de 4184S9 motor. Niet de GDI. Kleppen stellen ergens tussen de 500,- en 1000,- Euro (laat je riem en waterpomp meteen meenemen...die moet sowieso bij 320K).
LPG onderhoud (ieder jaar of 20K, wat eerst komt) tussen de 50,- en 100,- Euro. Let wel: beide is afhankelijk waar je het laat doen. Ik kies voor LPG onderhoud echt voor een specialist, die ook nog eens erg mild is qua prijs.
Nee, de bifuel heeft de 4184S9 motor. Niet de GDI. Kleppen stellen ergens tussen de 500,- en 1000,- Euro (laat je riem en waterpomp meteen meenemen...die moet sowieso bij 320K).
LPG onderhoud (ieder jaar of 20K, wat eerst komt) tussen de 50,- en 100,- Euro. Let wel: beide is afhankelijk waar je het laat doen. Ik kies voor LPG onderhoud echt voor een specialist, die ook nog eens erg mild is qua prijs.
V40
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18.11.2012 - 20:41
Doe ik niet, ik vind 'm in het zwart nou eenmaal aantrekkelijker. In het grijs wordt het al vrij snel een auto voor een gepensioneerde aardrijkskundeleraar.Jers3n schreef:
Daarnaast, staar je niet blind op het uiterlijk, spoiler, velgen etc zijn later ook nog te monteren.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik juist dat lichte interieur niet mooi vind. Allemaal te oubollig, old-fashioned. Doe mij maar strak zwartJers3n schreef:
Daarbij vind ik het lichte interieur mooier (al is dat natuurlijk geen leer zoals de advertentie-titel aangeeft), en het deels alu op de middenconsole van de 2.0T afschuwelijk, vooral omdat dat slechts gedeeltelijk is.

- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik vind de zwarte verreweg het mooist. Alleen wel rare spiegels. En witte tellerplaten zou ik niet echt geweldig vinden. Verder veel strakker en sportiever dan de grijze muis.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18.11.2012 - 20:41
Goed, kleine update.
Vandaag gereden in de zwarte 2.0T. Wat een heerlijke, strakke, nette automobiel. Zou zomaar kunnen dat die binnenkort op onze parkeerplaats staat, mits we er natuurlijk uit kunnen komen met de verkoopmeneer.
Geen gekke mankementen, geen rammeltjes, geen bijgeluidjes... heel erg prettig. Ziet er van binnen ook als nieuw uit. Die gekke spiegeltjes zijn wel héél erg klein, bijna onbruikbaar. Verkoper beweerde dat ze erop horen, dat het onderdeel was van de special edition. Ik betwijfel het, wat is jullie gedachte daarover? En waar kan ik andere, originele spiegels op de kop tikken?
Wat ik hier ook vaker lees: de onderkant van de bak voor het reservewiel was wat vochtig. Het was zeker geen zwembad, maar toch. Is dit te voorkomen, en zo ja: hoe? Verder echt geen zwakke punten kunnen vinden.
Vandaag gereden in de zwarte 2.0T. Wat een heerlijke, strakke, nette automobiel. Zou zomaar kunnen dat die binnenkort op onze parkeerplaats staat, mits we er natuurlijk uit kunnen komen met de verkoopmeneer.
Geen gekke mankementen, geen rammeltjes, geen bijgeluidjes... heel erg prettig. Ziet er van binnen ook als nieuw uit. Die gekke spiegeltjes zijn wel héél erg klein, bijna onbruikbaar. Verkoper beweerde dat ze erop horen, dat het onderdeel was van de special edition. Ik betwijfel het, wat is jullie gedachte daarover? En waar kan ik andere, originele spiegels op de kop tikken?
Wat ik hier ook vaker lees: de onderkant van de bak voor het reservewiel was wat vochtig. Het was zeker geen zwembad, maar toch. Is dit te voorkomen, en zo ja: hoe? Verder echt geen zwakke punten kunnen vinden.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Verkoper heeft volgens mij gelijk, al weet ik niet daarbij niet of die "special edition" een uitvoering van Volvo NL was of van een dealer(groep) (heb er wel eens wat over gelezen, weet niet meer waar). Daarnaast staat er bij mij in de buurt nog een, in't licht blauw/grijs, met de zelfde spiegels, tellers en alu-paneeltjes.
Over de oorzaak van dat vocht uit de reservewielbak (ergens lekkage) zou op dit forum meer over te vinden moeten zijn.
Suc6 met de verdere aanschaf!
Over de oorzaak van dat vocht uit de reservewielbak (ergens lekkage) zou op dit forum meer over te vinden moeten zijn.
Suc6 met de verdere aanschaf!
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Robzor
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 27.06.2011 - 22:20
- Locatie: Lieshout, Noord Brabant
Als ik me niet vergis zijn het accenten van het Heico pakket dat beschikbaar was voor de V40 (spiegels, pedalen en alu. inleg in het dashboard.)
Volvo V40 2.0T AUT 2003

";There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die.";

";There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die.";
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18.11.2012 - 20:41
Om het verhaal even af te maken: vanochtend gereden in die muisgrijze Bifuel. Waardeloos ding. Slecht onderhouden, veel onverklaarbare bijgeluidjes, kromme remschijven, volkomen k*t. Naar en ongastvrij autobedrijf ook.
Kortom: daarna contact opgekomen met de verkoper van de 2.0T, en hem gefeliciteerd met z'n verkoop. Vanaf vrijdag 1 december rijd ik rond in een strakke, zwarte 2.0T.
Iemand een tip waar ik de meeste recente kaarten voor een HU-1205 kan scoren?
Kortom: daarna contact opgekomen met de verkoper van de 2.0T, en hem gefeliciteerd met z'n verkoop. Vanaf vrijdag 1 december rijd ik rond in een strakke, zwarte 2.0T.
Iemand een tip waar ik de meeste recente kaarten voor een HU-1205 kan scoren?
- Arjan75
- 2nd Gear member
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 26.02.2011 - 10:55
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Gefeliciteerd met je aanschaf, en veel plezier ermee!!
- zeurdoos
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 00:00
- Locatie: Bergen op zoom
- Contacteer:
Hoi ik zag dit topic en had ook nog wat vragen met betreft aanschaf van een V40 ik ben een beetje aan het rond kijken en heb een vrij laag budget voor de aanschaf . Kan zelf alles vervangen zoals homokoneten draag armen remmen uitlaat en alles op en aan de motor (alleen dus niet de motor uitelkaar halen) . Waar op moet ik letten bij een V40 zijn er bepaalde "kwaaltjes" als roest of te hogen Km standen die problemen kunnen geven . Of is het meestal als hij goed onderhouden is da de k stand niet heel veel uit maakt ??
Grtz Casper
Grtz Casper