Voor diegenen met een S80 (1999 - 2006), die ook wel eens last hebben van een rammelend raam in een voordeur na het openen en weer sluiten, is hier een tip.
Wat inderdaad vaak schijnt voor te komen, is een popnagel van de raamgeleider die speling krijgt, waardoor deze gaat rammelen. Bij mij was dit niet het geval.
Voor de oplossing moet het deurpaneel eraf en een stuk van de isolatie die daarachter zit. Let op: de stekkertjes van de raambediening etc. kunnen heel erg vastzitten! Daarachter vind je het raammechanisme. Heb je gelijk de kans om de glijblokjes van het mechanisme te inspecteren en te smeren met vet.
Bij mij bleek het te rammelen rond het midden van het mechanisme, dus niet in de buurt van de klinknageltjes. Dit was te merken door op de deur te kloppen (binnenkant) of de deur dicht te doen. Je hoorde dan een korte, metaalachtige rammel.
Het is een soort schaarmechanisme, met 2 armen. Bij mij stopte het rammelen onmiddelijk als ik 1 arm vastpakte en dan nog een op de deur sloeg.
De oplossing:
-Eerst het raam zover laten zakken, dat je het blauwe glijblokje in beeld ziet komen.
-Dan, met een schroevendraaier, voorzichtig (met de nadruk op VOORZICHTIG), de armen iets 'buigen'. Oftewel, schroevendraaier achter het midden van de arm en voorzichtig kracht zetten, dus richting de binnenkant van de deur (naar je toe). Je ziet geen vormverandering o.i.d., maar blijkbaar was dit genoeg om een of andere speling/spanning op te heffen en de rammel op te lossen.
-Daarna raam terug omhoog en nog een keer met de schroevendraaier tussen de armen en dezelfde handeling verrichten.
-Dan raam een paar keer omlaag en weer omhoog en testen of het stil is.
Zoals ik al zei, komt het vaak genoeg voor dat een popnagel losjes is geworden en dus gaat rammelen of dat een glijblokje versleten is...dit was bij mij absoluut niet het geval. Het was echt één van de twee armen van het mechanisme welke rammelde. Dit is tot nu toe volledig opgelost en het raam werkt er niets minder om. Ik hoop dat het duidelijk is, doe er je voordeel mee!
S80: Rammelend raammechanisme
Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
- Locatie: Tilburg
VolvoS801999
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors