Aftermarket (bosal) trekhaak en kabelboom

Plaats reactie
Mr. Rob
1st Gear member

Hallo,

Afgelopen zaterdag een bosal trekhaak op de nieuwe S60 gezet. Toevallig kon ik dit zelf samen met een kennis doen bij mijn eigen Volvodealer (kennis werkt hier).
Waarom niet door Volvo laten doen? Omdat dit Bosalsetje me € 256,- kostte en omdat ik al vaker een trekhaak gemonteerd heb :) en omdat Volvo er iets van 7 of 800 euro voor rekent. Jongens van de dealer geloofden niet dat mijn kabelboom het zou gaan doen, er zou een originele volvocomputer - apparaatje nodig moeten zijn om het het geheel te laten werken.

Tegendeel was waar, alles doet het prima, zelfs de achteruitparkeersensoren zien de trekhaak niet.

Volgens Volvo kan nu niet de software van de auto worden geupdate met een de "trekhaak"module, omdat dat originele volvokastje er niet in zit.
Dit zou nodig moeten zijn omdat de auto dan zou kunnen zien wanneer er een aanhanger achter hangt en dan zet ze automatisch haar achteruitrij parkeer systeem uit (als je achteruit rijdt) en activeert ze een aanhangerstabiliseringsprogramma.

Vooral dat laatste vind ik eigenlijk wel jammer, niet dat ik zo veel slingerende aanhangers achter me heb, maar gewoon omdat het zou moeten kunnen werken...

Weet iemand toch een manier om dit te activeren? Meer mensen met ervaring over Bosal misschien?

Hoor het graag.
To me or not to me, tháts the question.
Johan s60
6th Gear member

Werkt je mistlamp uitschakeling nu wel dan, en
aanhangerstabiliseringsprogramma?, hoe zou dat moeten werken dan.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member

Met het goede Bosal kabelset werkt ook de mistlamp uitschakeling zonder software,er zit dan een extra relaitje bij de set.plus dat je een zekering extra moet plaatsen.
We monteren niet anders dan Bosal bedradingsets 13 polig. en nooit problemen er mee!
maxjager
2nd Gear member

Zelf ook afgelopen voorjaar een trekhaak gemonteerd inclusief relais en extra zekering, was 210 all in kwijt en werkt uitstekend!
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Is die 7-800 euro inclusief montage of alleen de kale trekhaak met kabelboom?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Mr. Rob
1st Gear member

* Ja, mistlamp werkt prima, ook de uitschakeling van de mistlamp op de auto zelf
* 7-800 euro is natuurlijk incl. montage. Prijs excl. zal zo € 6-700 zijn?
* Stabilisering: Er schijnt een functie aanwezig te zijn dat wanneer de auto door krijgt date r een kar achter hangt (caravan, aanhanger, etc.), en het geheel gaat slingeren (hoe ze dat ziet weet ik ook niet), ze een soort van antislinger-actie gaat beginnen. Klinkt erg futuristisch nietwaar? Daarom vroeg ik me ook af of er ervaringen met deze functionaliteit zijn.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Die 7-800 is dan natuurlijk niet te vergelijken met de 256 van de losse Bosal trekhaak. En montage maakt voor meer dan 100 euro deel uit van de prijs, een vaste trekhaak voor een S60/V60 met onderdeelnummer 30791000 kost 214 euro ex btw
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Mr. Rob
1st Gear member

En wat kost je kabelboom incl. die computer waar ik het over had?
Ik ben natuurlijk consument, dus ik reken altijd mét 21% btw. :)
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

ER is meer... Een TRM (Trailer Module) regelt ook dingen in je motor management... Daarnaast controleert de auto via de TRM actief de verlichting van het aangekoppelde geheel... afzonderlijk van de auto.

De TRM is echt nodig voor deze functies, simpelweg omdat er niets anders is wat op deze manier communiceren kan met de CEM om de ECM te vertellen dat er wat aan hangt en dus eea moet worden aangepast...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Mr. Rob schreef:En wat kost je kabelboom incl. die computer waar ik het over had?
Ik ben natuurlijk consument, dus ik reken altijd mét 21% btw. :)
kabelboom geloof ik 69 eu ex. En uiteraard rekent iedereen met btw maar heb nou even snel die prijs ex btw bij de hand. Het gaat er alleen even om dat het prijsverschil veel minder groot is dan je in eerste instantie vermelde.
Afbeelding
Mijn blog

Mr. Rob
1st Gear member

Als ik hem bij de dealer er op had laten zetten, kostte me dat zeker € 700,- wat de kostprijs ook zou zijn geweest. Nu ben ik minder dan de helft kwijt. Goed, ik had er idd voor kunnen kiezen originele materialen te bestellen en die er zelf onder te schroeven. Had ik waarschijnlijk ergens in het midden van de 250 en 700 uitgekomen.

Maargoed, ik begrijp inmiddels dat de module die ik bedoelde TRM heet. Wat kost die dan, in of excl.? Uit nieuwschierigheid...
En ik hoop nog steeds op ervaringen van aanhangerrijders die met die TRM kunnen aanraden!!
Ramon&Ramon
7th Gear member

Met een Bosal spulletje is niks mis en als alles naar behoren werkt,waar maak je je dan druk om!
Cinq
3rd Gear member
Contacteer:

Even zonder in te gaan op het prijs-gebeuren: ik heb een originele Volvo afneembare trekhaak en merk m.b.t. electronica het volgende:

- Verlichting controle van aanhanger werkt echt al werd ik er een keer gek van;
- Met iets op de trekhaak en stekker (dus ook fietsendrager) werkt auto stop-start niet meer, de auto slaat niet meer af;
- De parkeersensoren worden netjes uitgezet als er iets is aangesloten.

Gelukkig heb ik het anti-slinger systeem nog niet nodig gehad, helaas weet ik dus ook niet of het wel bestaat. Theoretisch kan het natuurlijk best, er zit zat electronica in de auto die ook voor ESP en ABS in de gaten houdt hoeveel omwentelingen wielen maken en dergelijke.

Wel ben ik benieuwd of er iemand meer technische info heeft over het anti-slinger systeem, het klinkt wel interessant!

Groet Clemens
V60 T3 R-Design, Ice White Solid, Winter Line en nog wat opties
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”