Ik heb inmiddels 2.000 km op de klok staan en volgens mij werd het ook wel eens tijd mijn bevindingen hier te posten:
Positief
- Weggedrag: voldoende comfortabel, maar je kunt er ook lekker de bocht mee door. Het sturen gaat ook behoorlijk direct, dit vind ik zelf erg prettig. Kleine beweging = direct reactie
- Motor: voor een spaardiesel is de D2 absoluut niet behelpen. Mits in het goede toerengebied komt hij gewoon goed mee. Alleen bij lage snelheden moet ik soms iets meer schakelen dan ik gewend was. Een atmosferische benzine pakt voor mn gevoel iets lekkerder op bij 1500 toeren dan deze diesel, maar eenmaal aan gewend niks mis mee.
- Interieur: ik blijf fan van die middenconsole. Geeft hem ook iets anders dan andere auto's. Verder prima afwerking en gewoon mooi clean design.
- High Performance Audio: Voor mij een top audio systeem! Echt zoveel beter dan in de Fiesta. Mooie heldere klanken en blijft ook goed wanneer je hem harder zet.
- Navigatie: Geen TomTom, maar voor mij voldoet het prima. Werkt gewoon soepel en duidelijk, alleen kaart lay-out is bij TomTom echt beter. Verder mis ik wel HD Traffic (TMC is toch echt minder) en flitsers. Flitsers heb ik wel via mypoi, maar dan waarschuwt hij zodra je in de buurt komt. Dat is bij TomTom makkelijk, die waarschuwt alleen indien op de route.
- Rust aan bord: heerlijk die stilte aan boord! Op de snelweg gewoon lekker rustig. Alleen hoor ik ook die fluittoon waar meerdere mensen het hier over hebben. Maar dit is niet dusdanig dat ik me er aan stoor.
- Voice control: dit werkt gewoon top! Niets aan toe te voegen.
Echt negatieve punten heb ik niet echt kunnen vinden tot op heden. De problemen met de approach verlichting en binnenverlichting heb ik ook gehad, maar dit vind ik niet echt negatieve punten. Ik heb me er althans niet echt aan gestoord.
Wel heb ik een tijdje zitten klooien met de stoel. Kreeg met als "D2" ook last in de onderrug. Inmiddels heb ik volgens mij de goede positie gevonden (lendensteun helemaal wegdraaien, leuning redelijk rechtop, stoel 2 tandjes omhoog pompen en stoel 3 tandjes kantelen).
Verbruik zit bij mij nu op 1 op 18. Op zich ver onder fabrieksopgave, maar ik rij heel veel snelweg (gemiddelde snelheid boordcomputer nu 75 km/u), dus dan gaat het natuurlijk snel de verkeerde op. Al met al vind ik 1 op 18 best netjes