roest achterspatbord

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Heb een 460. Geweldige bak, rijdt nog steeds super. Maar heb nu wat gezeik ermee.

Eerst de gordelspanner gesprongen, gelukkig voor 30 euro incl gordel op de sloop kunnen krijgen.

Maar nu het ergste. De achterspatborden bij de wielen zijn aan het roesten. Bijna over de hele rand en dat hoekje onder de tankdop bij de bumper.

Ik heb nu met een dremel (proxxon eigenlijk, het betere merk) alles weggehaald, overal door en door. Reparatie is niet rendabel, kosten 800 euro en dan is het nog niet eens gespoten. Dus doe het maar zelf. Heb dat polyester gehaald in dat grijs/gele potje bij een auto onderdelen zaak (de turk in eindhoven). Lassen is geen succes in die hoek, wat een dun plaatwerk zit daar zeg. Dus dan maar hier mee opvullen.

Maar verder zijn mn achter dempers ook doorgeroest. Sinds 94 nog nooit vervangen geweest.

Wat zijn hier de kosten van, en kan ik het beste originele volvo nemen of imitatie of een ander degelijk merk.

En kan ik dan ook meteen alle rubbers tussen de stabilisator stang en alle overige beweegbare stangen van de achtervering vervangen? Of gewoon lekker laten zitten.

En zal de roest weer terug komen, heb alles volgens mij wel te pakken. Heb er nu van die troep opgesmeerd wat zwart wordt, tegen roest.

Daarna grondvert eroverheen en spuiten uit de hand. Hopelijk wordt het wat.

Kan ik dit niet gewoon verhalen op Volvo, heeft niks te maken met niet netjes onderhouden. Is gewoon een productiefout, die lasnaden tussen de 2 plaatwerken die daar bijelkaar komen is gewoon waardeloos slecht.

Ja carrosserie garantie 8 jaar, dus tot 2002. 4 jaar te laat. En volgens mij ook alleen maar op de belastende onderdelen.

Is gewoon jammer, als dat gezeik er niet was reed ik er over 30 jaar nog mee (bij wijze van ;) )
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Wordt toch lassen hoor anders kom je niet door de APK.
Er zijn gewoon percentages waarbij een deel rot mag zijn, denk zo rond de 40-50%. IS net meer (of zit net nietmeer aan elkaar) dan is het afkeur. En reken maar dat de polyester op kunnen sporen door gewoon met de knokkels van de hand ertegen te tikken.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Het is niet heel de rand, het is het deel wat daar binnen wordt gevouwen. En kreeg het als een tip van een monteur. Heb ooit dezelfde wagen gezien waarvan de rand helemaal weg was en je auto in kon kijken. Die kwam gewoon nog door de APK :shock:
elpee
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 04.06.2005 - 17:05
Locatie: Hengelo (ov), Twente
Contacteer:

het ligt er ook aan of het dragende delen zijn.
Zoals kokerbalken zal sneller APK afkeur zijn.(zijn dragende delen)
Deuren, schermen (geen dragende delen)
Steam Powered Volvo
Volvo 460 1.7 carburateur uit 1991
Volvo 360 2.0 injectie uit 1987
De Volvo helpt de scouting waar hij kan
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

HOi

Ik heb het van de keurmeester zelf, Hij geeft me regelmatig aanwijzingen wat en hoe ik iets moet doen. Zo ook bij het spartbord links en rechts achter van mijn 440 GL 1989.

Ik denk dus dat er een afkeurnorm op zit. Geen APK keurmeester die dit kan bevestigen?

verder zie hier http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techapk.htm

Wim
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het roesten van de velgranden is geen APK afkeur, Ik heb het behoorlijk erg gezien (en bij mijn laatste 440 begon het ook al) maar dat was nooit punt van discussie voor afkeur. Het is alleen kostbaar om het professioneel te repareren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
The Real Master
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
Locatie: Salland

Afkeur krijg je voor alle delen waar roest zit en dit meer is als 1/3 e deel van dat onderdeel.
Aangezien de achterwielkast toch wel bij een groot deel hoort zal je er niet snel op afgekeurd worden.

Groet
TRM
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”