
Automaatbak laten flushen
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21367
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Revisie hoeft niet persé bedoelt sju_art. Je kunt door blijven rijden tot de bak bijna niet meer schakelt (heb ik ook gedaan en toen een andere auto gekocht).
Je kunt ook leren leven met dit gebrek. Zolang je niets forceert of te ruig rijdt kan de automaat nog veel verdragen.
Je kunt ook leren leven met dit gebrek. Zolang je niets forceert of te ruig rijdt kan de automaat nog veel verdragen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ah
dat maakt mij gelukkig, ik ben al een rustige rijder dus dat scheelt voorlopig
want op n kostenpost van ca 3 ruggen zit ik nu even niet te wachten
ga lekker sparen voor een revisie



want op n kostenpost van ca 3 ruggen zit ik nu even niet te wachten
ga lekker sparen voor een revisie
keep calm!, your randomizer is running
- R_Edition V70
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 16.07.2012 - 18:26
- Locatie: Heerlen
... ik heb ook eens een GT-bak bij 110.000 kM laten flushen bij Gery Slot in Uden voor 285,- euro (www.powerflush.nl).
Het resultaat was perfect. Na een software reset schakelde hij als nieuw zonder horten en stoten. Ik zou dit bij elke auto met automaat om de 100.000 kM preventief laten doen.
Het resultaat was perfect. Na een software reset schakelde hij als nieuw zonder horten en stoten. Ik zou dit bij elke auto met automaat om de 100.000 kM preventief laten doen.
V70 2,0 T5 273 pK, Chipgetuned 410 Nm, Powershift 6-automaat, R-Edition Black Sapphire, 18-inch 245/40, DRL in mistlampen, sunblinds, etc., 10-2010 (MY 2011), 39.650 Km (op 16-07-2012).


-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Het klinkt alsof je best goed weet hoe je de gebreken van de bak kunt compenseren en stel dat je 5 jaar zo rijd; prima toch?
Die van mij heeft na 2x flushen (naast z'n koelwater probleem) nog steeds met koude bak een schokje van de 2 naar z'n 3. Maar die is bij een warme bak zo goed als weg. Warm rijd m'n auto heerlijk, dus leer ik met dit gebrek leven.
Die van mij heeft na 2x flushen (naast z'n koelwater probleem) nog steeds met koude bak een schokje van de 2 naar z'n 3. Maar die is bij een warme bak zo goed als weg. Warm rijd m'n auto heerlijk, dus leer ik met dit gebrek leven.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
Afgelopen zaterdag ben ik bij TPR powerflush geweest voor mijn automaat. Ik had al gelezen dat Gery en Varioclean hier op het forum actief zijn, maar voor mij als Amsterdammer was de afstand naar hun niet interessant. Na een beetje research kwam ik bij Raymond terecht met zijn zaak in Nieuwkoop. Ideaal aan te rijden voor de randstad. Ik kon in het weekend, en als ik wilde zelfs op zondag bij hem terecht. Aangekomen zag ik twee Volvo's staan, waaronder een mooie T5R. Een goed adres als de eigenaar ook Volvo rijdt 
Ik kreeg een goede theorie uitleg over de soorten olieen en zijn werkwijze. Ook de nut en noodzaak van een evt softwareupdate van de bak werd nauwgezet uitgelegd. Dat heb ik dus mooi niet gedaan, nergens voor nodig!
Zo stond de auto er een half uurtje later bij:



Inmiddels heb ik een kleine 300 km gereden, en ik moet zeggen; mijn bak is echt beter gaan schakelen. Je merkt dat de schakeldruk lager is geworden. Veel minder schokjes bij het schakelen. Daarnaast had ik last van een slippende lock up rond de 100Km/u. Dat is helemaal weg nu. Ondanks een relatief lage km stand van 143000 was de flush toch echt geen overbodige luxe.
Credits wie credits toekomt, ik ben goed geholpen. Voor mensen in de randstad een adresje om niet te vergeten..
gr Nick

Ik kreeg een goede theorie uitleg over de soorten olieen en zijn werkwijze. Ook de nut en noodzaak van een evt softwareupdate van de bak werd nauwgezet uitgelegd. Dat heb ik dus mooi niet gedaan, nergens voor nodig!
Zo stond de auto er een half uurtje later bij:



Inmiddels heb ik een kleine 300 km gereden, en ik moet zeggen; mijn bak is echt beter gaan schakelen. Je merkt dat de schakeldruk lager is geworden. Veel minder schokjes bij het schakelen. Daarnaast had ik last van een slippende lock up rond de 100Km/u. Dat is helemaal weg nu. Ondanks een relatief lage km stand van 143000 was de flush toch echt geen overbodige luxe.
Credits wie credits toekomt, ik ben goed geholpen. Voor mensen in de randstad een adresje om niet te vergeten..
gr Nick
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Ben benieuwd of ie een maand later nog steeds zo fijn schakelt. Die van mij presteert het na 2 flushen weer in z'n oude gedrag te vallen
(niet dat die dramatisch was, flush was voornamelijk preventief).
Nog even een vraagje aan een ieder; mijn auto is straks 2 maanden van z'n accu geweest. Moet de bak zich weer inleren dan? En zo ja, hoe werkt dat? (Gery zat er bij de flush naast dus die gaf aan hoe het moest).
Groet,
Sjoerd

Nog even een vraagje aan een ieder; mijn auto is straks 2 maanden van z'n accu geweest. Moet de bak zich weer inleren dan? En zo ja, hoe werkt dat? (Gery zat er bij de flush naast dus die gaf aan hoe het moest).
Groet,
Sjoerd
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
@NJB:
Gery Slot van Powerflush werkt landelijk en komt gewoon voor rijden om de flush uit te voeren.
Geen druppel komt op straat terecht. Gaat zonder morsen.
Ik flush al jaren mijn bak elke 75.000km en met een stevige tuning blijft alles heel en soepel verlopen.
Gery Slot van Powerflush werkt landelijk en komt gewoon voor rijden om de flush uit te voeren.
Geen druppel komt op straat terecht. Gaat zonder morsen.
Ik flush al jaren mijn bak elke 75.000km en met een stevige tuning blijft alles heel en soepel verlopen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
allemaal blij 
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@Bover
Flushen (doorspoelen met cleaner en daarna oude atf er uit pompen met de spoelmachine totdat vrijwel alle oude atf door nieuwe is vervangen dmv doorpompen nieuwe atf door het hele systeem van de bak) heeft als voordelen:
1.bijna alle oude atf verdwijnt,
oude atf na bv 60000km en 2 jaar oud
-heeft minder smerende werking en verhoogt temperatuur in de bak,
-heeft verlies aan viscositeit en kan de bedrijfsdruk in de bak verlagen,
2.de cleaner verwijdert bij het spoelen sludge en losgeslagen deeltjes
-die de hydraulische kanalen doen verstoppen in bv het kleppenhuis
-extra slijtage opleveren door hun aanwezigheid
het verversings effect van het flushen is altijd gunstig als de juiste atf wordt gebruikt, het koppelingsmateriaal van de bak wordt dan weer doordrengt met de juiste atf en krijgt dan weer de juiste frictiekarakteristiek,
als een bak al bijna versleten is kan het verversen bij toeval ook averechts werken omdat de extra stoefheid van de vervuilde oude atf nog voldoende wrijving opleverde voor de koppelingsplaten, terwijl met de nieuwe atf de platen te glad worden,
het spoeleffect met de cleaner kan bij oude bakken ook soms wel eens een probleem geven omdat losgeweekte sludge bij het reinigen op andere plaatsen weer terecht komt waar het hydraulische doorgangen kan blokkeren, een tweede flush kan dan soms weer dit probleem oplossen.
Voor een automaatbak die tijdens bv de zomervakantie met zware caravanin Italie op hoge bedrijfstemperaturen heeft gedraaid is een flush erg goed, de atf kan na zo een rit grotendeels geoxideerd en verouderd zijn en kan dan niet snel genoeg vervangen worden om de bak te redden.
Door het verversingseffect kan optijd flushen voorkomen dat de automaatbak in een negatieve vicieuze cirkel van slijtage komt:
atf smeert minder, bak gaat warmer lopen, daardoor slijt de atf nog meer, en gaat in de bak nog meer wrijving ontstaan, en wordt de atf door oxidatie nog weer slechter, en slijten de koppelingsplaten nog weer harder, enz, enz.
Samengevat is de flush een goed preventief middel om de bak te beschermen, maar kan met oudere, minder goed schakelende bakken ook wel eens wat minder goed werken. De juiste atf (atf3 bij de 4traps bakken en jws3309 atf bij de 5 en 6 bakken) is essentieel.
mvrgr
Flushen (doorspoelen met cleaner en daarna oude atf er uit pompen met de spoelmachine totdat vrijwel alle oude atf door nieuwe is vervangen dmv doorpompen nieuwe atf door het hele systeem van de bak) heeft als voordelen:
1.bijna alle oude atf verdwijnt,
oude atf na bv 60000km en 2 jaar oud
-heeft minder smerende werking en verhoogt temperatuur in de bak,
-heeft verlies aan viscositeit en kan de bedrijfsdruk in de bak verlagen,
2.de cleaner verwijdert bij het spoelen sludge en losgeslagen deeltjes
-die de hydraulische kanalen doen verstoppen in bv het kleppenhuis
-extra slijtage opleveren door hun aanwezigheid
het verversings effect van het flushen is altijd gunstig als de juiste atf wordt gebruikt, het koppelingsmateriaal van de bak wordt dan weer doordrengt met de juiste atf en krijgt dan weer de juiste frictiekarakteristiek,
als een bak al bijna versleten is kan het verversen bij toeval ook averechts werken omdat de extra stoefheid van de vervuilde oude atf nog voldoende wrijving opleverde voor de koppelingsplaten, terwijl met de nieuwe atf de platen te glad worden,
het spoeleffect met de cleaner kan bij oude bakken ook soms wel eens een probleem geven omdat losgeweekte sludge bij het reinigen op andere plaatsen weer terecht komt waar het hydraulische doorgangen kan blokkeren, een tweede flush kan dan soms weer dit probleem oplossen.
Voor een automaatbak die tijdens bv de zomervakantie met zware caravanin Italie op hoge bedrijfstemperaturen heeft gedraaid is een flush erg goed, de atf kan na zo een rit grotendeels geoxideerd en verouderd zijn en kan dan niet snel genoeg vervangen worden om de bak te redden.
Door het verversingseffect kan optijd flushen voorkomen dat de automaatbak in een negatieve vicieuze cirkel van slijtage komt:
atf smeert minder, bak gaat warmer lopen, daardoor slijt de atf nog meer, en gaat in de bak nog meer wrijving ontstaan, en wordt de atf door oxidatie nog weer slechter, en slijten de koppelingsplaten nog weer harder, enz, enz.
Samengevat is de flush een goed preventief middel om de bak te beschermen, maar kan met oudere, minder goed schakelende bakken ook wel eens wat minder goed werken. De juiste atf (atf3 bij de 4traps bakken en jws3309 atf bij de 5 en 6 bakken) is essentieel.
mvrgr
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja staat alles nog eens op een rij.
Daarom ben ik tevreden dat ik bij Flushmeeting Ommen door Gery Slot van Powerflush nieuwe olie in mijn bak heb laten doen. ( Toppie )
Beter voorkomen dan genezen.

Daarom ben ik tevreden dat ik bij Flushmeeting Ommen door Gery Slot van Powerflush nieuwe olie in mijn bak heb laten doen. ( Toppie )
Beter voorkomen dan genezen.

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12.06.2024 - 10:18
- Locatie: Bellingwolde
Goedemiddag allen,
Wie is nu de beste van het land om mijn V70 2015 D4 8 traps automaat te laten flushen?
Er staat 250.000 op en is naar mijn weten nog nooit gespoeld.
verder merk ik ook nog geen bijzonderheden en schakelt als een zonnetje.
Maar wil er graag zonder problemen nog een x 250 bijzetten.
Wie is de aanrader voor deze opdracht?
Ik hoor het graag
Grt Vin
Wie is nu de beste van het land om mijn V70 2015 D4 8 traps automaat te laten flushen?
Er staat 250.000 op en is naar mijn weten nog nooit gespoeld.
verder merk ik ook nog geen bijzonderheden en schakelt als een zonnetje.
Maar wil er graag zonder problemen nog een x 250 bijzetten.
Wie is de aanrader voor deze opdracht?
Ik hoor het graag
Grt Vin
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Gewoon naar een specialist in de buurt gaan. Spoelmachines en proces zijn overal hetzelfde.Vinnie://V70D4 schreef: ↑12.06.2024 - 12:49 Wie is de aanrader voor deze opdracht?
Ik hoor het graag
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Kan zijn maar de uitvoering door de persoon in kwestie kan behoorlijk verschillen (weet ik uit ervaring). Net als met een restaurant: werken allemaal met dezelfde levensmiddelen en toch smaakt de een beter dan de ander. In de buurt van Noord-Groningen zou ik geen spoelspecialist weten. Partijen die ervaring met Volvo hebben zijn: GS Powerflush, TPR, MMTS en zo zijn er vast nog wel een paar?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
En vergeet Van der Veen in Nijverdal niet.
Werken daar erg secuur met de juiste olie(ën)!
Werken daar erg secuur met de juiste olie(ën)!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.