V70 D5 met een automaat MAG GEEN roettest
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Inderdaad, geen roetmeting bij Belgische keuring voor de V70 automaat. Volgens de keurmeester is er ooit eens een technische ramp gebeurd bij het stationair volgas geven. Dus laat ons vrolijk wezen en geen extra bijdrage betalen voor een keuring. Mijn V70 zou trouwens nooit door die test gekomen zijn, want roet, roet, roet ... Tot nu een lekke intercooler werd vastgesteld en vervangen. Gelukkig voor de auto's die mij volgden.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Even oude koeien...
Vandaag voor de keuring, en wat staat er op de factuur:
nr 2300 Roetmeting Diesel 32,56euro.
Er is voor mijn D5 automaat dus wel een roetmeting gedaan.
Ik ben benieuwd wat er in NL in het rdw boek staat.
Heeel onduidelijk dit.
Vandaag voor de keuring, en wat staat er op de factuur:
nr 2300 Roetmeting Diesel 32,56euro.
Er is voor mijn D5 automaat dus wel een roetmeting gedaan.
Ik ben benieuwd wat er in NL in het rdw boek staat.
Heeel onduidelijk dit.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
gebeurd hier in die Heimat niet meer. Stekker van de computer wordt in de OBD-poort geprikt en computer uitgelezen. Volgens de keurmeester controleert elke moderne auto zelf zijn uitlaatgaswaarden en is het gewoon een kwestie van het uitlezen van deze gegevens uit de boordcomputer.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het feit dat het op de rekening staat wil nog niet zeggen dat het ook gebeurd is...w.stif schreef:Even oude koeien...
Vandaag voor de keuring, en wat staat er op de factuur:
nr 2300 Roetmeting Diesel 32,56euro.
Er is voor mijn D5 automaat dus wel een roetmeting gedaan.
Ik ben benieuwd wat er in NL in het rdw boek staat.
Heeel onduidelijk dit.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Even een mailtje naar de receptionist gestuurdt en die schreef het volgende terug.
"De roetmeting was in het begin van de APK inderdaad niet nodig. Dit is later gewijzigd."
Over het kunnen uitlezen van de roetuitstoot heb ik hem niet gehoord.
Ik moest overigens voor de meting 32.56e betalen, hier kwam de apk nog bij 25.96 en de afmeldkosten 3.70.
"De roetmeting was in het begin van de APK inderdaad niet nodig. Dit is later gewijzigd."
Over het kunnen uitlezen van de roetuitstoot heb ik hem niet gehoord.
Ik moest overigens voor de meting 32.56e betalen, hier kwam de apk nog bij 25.96 en de afmeldkosten 3.70.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Wat een geld allemaal voor een apk. Het kost hier bij verschillende garage`s 19,95 all in.
Drie weken geleden 8,95 betaald voor mijn apk all in. Was een speciale actie van de Renault garage.
Dat is nog eens leuk
Drie weken geleden 8,95 betaald voor mijn apk all in. Was een speciale actie van de Renault garage.
Dat is nog eens leuk

- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Dat vind ik nu eens goed nieuws om op zondagmorgen te lezen! In het keuringsstation hier in de buurt vonden ze het zelfs "zalig" om die 5 cylinder van mijn S60 te horen brullen in de rode zone.. Ik niet echt!
Nu nog even zoeken of die uitzondering ook ergens op papier staat en dan zijn we volgend jaar weer gerust op de keuring.
Nu nog even zoeken of die uitzondering ook ergens op papier staat en dan zijn we volgend jaar weer gerust op de keuring.
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wauter schreef:In NL wordt er een roetmeting verricht bij voertuigen t/m 31-12-2005, alles wat erna komt mag via de EOBD uitgelezen worden.
Precies,alleen bij twijfel,komt er een roetmeting.
- breakman
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 03.01.2009 - 02:27
Bij mijn V70 classic TDI werd het ook niet gedaan omdat het een automaat was.
Ik kreeg de uitleg bij VOLVO-automaten mogen we het niet doen, bij andere merken maken ze er blijkbaar zo geen probleem van... vreemd?
Mijn huidige manuele V70 D5 wordt er gewoon aangehangen hoor !
Ik kreeg de uitleg bij VOLVO-automaten mogen we het niet doen, bij andere merken maken ze er blijkbaar zo geen probleem van... vreemd?
Mijn huidige manuele V70 D5 wordt er gewoon aangehangen hoor !
V70 D5 2002
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Dit komt uit de regelgeving APK, aanvullende permanente eisen:
3. De roetmeting blijft achterwege, indien de personenauto, de bedrijfsauto of de bus is uitgerust met een
comprex-lader of indien het een seriehybride elektrisch voertuig betreft.
4. Indien een personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan
3.500 kg is uitgerust met een volautomatische versnellingsbak:
a. wordt de motorolie op temperatuur gebracht door stationair draaien van de motor of door middel van
een rit, en
b. vinden per test niet meer dan zes metingen plaats.
Ik kom nergens in de regelgeving een reden tegen om een V70 classic TDI niet te meten. Ik was keurmeester ten tijde van de invoer en in het begin is er wel discussie over geweest omdat de automaat te heet kon worden. Inmiddels is die discussie beslecht en wordt er bij een automaat gewoon gemeten.
3. De roetmeting blijft achterwege, indien de personenauto, de bedrijfsauto of de bus is uitgerust met een
comprex-lader of indien het een seriehybride elektrisch voertuig betreft.
4. Indien een personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan
3.500 kg is uitgerust met een volautomatische versnellingsbak:
a. wordt de motorolie op temperatuur gebracht door stationair draaien van de motor of door middel van
een rit, en
b. vinden per test niet meer dan zes metingen plaats.
Ik kom nergens in de regelgeving een reden tegen om een V70 classic TDI niet te meten. Ik was keurmeester ten tijde van de invoer en in het begin is er wel discussie over geweest omdat de automaat te heet kon worden. Inmiddels is die discussie beslecht en wordt er bij een automaat gewoon gemeten.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Tot aan 31dec 2005 is een roetmeting toegestaan,ook voor automaten.
De praktijk is anders,roetmetingen worden bijna niet meer toegepast,tenzij er aanleiding voor is.
Na die datum is uitlezen voldoende voor de APK.
Het is alleen jammer dat veel bedrijven het wel op de rekening zetten en het niet doen!
Ik was laatst bij een APK bedrijf waar een centimeter stof op de roetmeter en het CO apparaat lag,dus die werden duidelijk niet meer gebruikt,het is vaak natte vinger werk!
De praktijk is anders,roetmetingen worden bijna niet meer toegepast,tenzij er aanleiding voor is.
Na die datum is uitlezen voldoende voor de APK.
Het is alleen jammer dat veel bedrijven het wel op de rekening zetten en het niet doen!
Ik was laatst bij een APK bedrijf waar een centimeter stof op de roetmeter en het CO apparaat lag,dus die werden duidelijk niet meer gebruikt,het is vaak natte vinger werk!