Onderdelen: bouten

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik ben aan het inventariseren wat ik nodig zou hebben om de distributieriem en multiriem te vervangen. De kits heb ik wel gevonden op Skandix.de , maar daar zitten de boutjes niet bij.
Aangezien het niet verstandig is oude bouten te hergebruiken moet ik nieuwe hebben. Helaas geeft VIDA alleen maar onderdeelnummers, zonder aan te geven wat voor bouten het zijn (bijv. M-zoveel, lengte x). Ik zie het ook niet zitten om éérst de zaak te demonteren en dan met de bouten op pad gaan om vervanging te zoeken.
Weet iemand

1) welke bouten dit allemaal zijn (zie plaatje)?
2) of die verkrijbaar zijn bij bijv. Hornbach, of dat ik bij een onderdelenzaak moet zijn?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Lijkt me dat je de bouten best weer kan gebruiken met wat nieuw borgmiddel erop.

Als je er bij volvo bouten bij zou krijgen dan is dat alleen POS 17 & 14
Bij een DHZ zaak krijg je echt die kraagboutjes niet, zelfs bij een automaterialen zaak hebben ze die niet.

Ik zou wel de waterpomp mee vern.

De nokkenas wielen hoeven er niet af
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21475
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als je toch gaat vervangen, bijvoorbeeld de rol nummer 13, dan hoort daar die speciale bout bij, nummer 17.

Ik doe ook wel eens klusjes aan de auto en die bouten kosten nauwelijks meer dan een euro. En daar bespaar ik niet op (met de auto naar een andere winkel rijden kost zelfs meer dan de eventuele besparing).
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bouten hoeven niet te worden vervangen en ook geen borgmiddel gebruiken dus!
Is ook geen voorschrift van Volvo.

Belangrijker is de spanrol op de goeie manier spannen,dat gaat nog wel is mis bij knoeibedrijven,waardoor de boel stuk loopt,verkeerde kant op spannen bijv.

Als je er zelf geen ervaring mee hebt,zou ik er niet aan beginnen,de gevolg schade loopt in de 1500 euro schade als het mis gaat.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Volgens mij moeten bouten die heel strak worden aangedraaid altijd vervangen worden na losdraaien, omdat de bout bij het losdraaien zo onder spanning komt te staan dat ze verzwakt kunnen raken. Dan is het aan te raden ze te vervangen. Maar als ik het zo allemaal bekijk komt dat niet voor bij de vervanging van de distributieriem.

De tip over de spanrol zal ik onthouden.

Maar met het afraden van het zelf doen van de distributieriem is volgens mij juist wat zichzelf in stand houdt. Ja, de gevolgen kunnen groot zijn als je het fout doet, maar de kans dat het fout gaat is zeer klein als je gewoon goed oplet. Maar bedankt voor de zorgen ;)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Als ik nieuwe bouten ergens moet hebben en zeker bij de motor, dan bestel ik die bij dealer mee, dan weet ik zeker dat ik de juiste soort en ok de juiste hardheid van de bouten heb

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Als de Ramones ons vertellen dat de bouten hergebruikt kunnen worden dan ga ik daar helemaal op af!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21475
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik niet Cees want ik bestel gewoon nieuwe bouten. Nodig of niet. Het zal mij niet gebeuren dat er iets onder mijn auto vandaan valt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Als je de bouten wil vernieuwen, gewoon bij de Volvodealer bestellen. Zal je echt niet op leeglopen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik heb al een paar honderd van die riempjes gedaan met dezelfde bouten en er is nooit iets mis gegaan,is ook geen voorschrift van Volvo,als je nieuwe bouten onzorgvuldig vast zet gaat het ook mis.
Het ligt ook niet aan de bouten als het mis gaat,maar meestal aan degeen die ze vastzet of niet goed vast zet.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ramon heeft áltijd gelijk :D Alleen rek-bouten moeten vervangen worden.

Deze boutjes absoluut niet.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Poika schreef:Ramon heeft áltijd gelijk :D Alleen rek-bouten moeten vervangen worden.

Deze boutjes absoluut niet.
Het is niet zo dat ik gelijk wil hebben,het gelijk ligt meestal bij degeen die er geen ervaring mee hebben.
Als je iets niet weet of nooit gedaan hebt en dat geld zeker voor een reparatie die als het fout gaat,gelijk goed fout gaat,is het beter er niet aan te beginnen.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Poika schreef:Ramon heeft áltijd gelijk :D Alleen rek-bouten moeten vervangen worden.

Deze boutjes absoluut niet.
Volgens mij een héle serieuze opmerking...en dat meen ik. Ramon zit er hoogst zelden náást.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”