« MarioC70 » :Dat klopt dat de nokkenassen door een ketting worden aangedreven,als de spanner defect is of de geleiders hebben te veel slijtage dan hoor je dat,komt niet zo vaak voor en is een vrij dure reparatie..
De distributie wordt verzorgd door een riem..
Mijn volvo v50 1.6d maakt een bijgeluid, soort geluid is moeilijk te omschrijven, als hij stationair draaid. Bij licht gas geven gaat geluid weg. Dit geluid was ontstaan na ong. 40.000 km gereden te hebben na distributiewissel. Toen heb ik opnieuw de distributie vernieuwd en geluid was weg. Nu na 45.000 km heb ik weer hetzelfde geluid. Het komt van de zijde van de distributie. Als ik de multiriem losmaak is het geluid ook aanwezig. Ik heb een foto bijgevoegd van de vorige rollen. De spanrol is aan het lipje boven licht verbogen omdat ik deze had laten vallen.
Nu lees ik dit van de kettingspanner. Zou deze ook de boosdoener kunnen zijn?
Overigens werd de aanvrage van de rollen voor garantie bij SKF afgewezen omdat zij aan verbogen lip konden zien dat deze onjuist gemonteerd was geweest en daar het bijgeluid het gevolg van was. Aan de rollen is niets te zien of te horen. Als je met de hand draaid gewoon alles als nieuw. (deze hadden er ook maar 40.000 op gezeten)
Maar na montage van nieuwe set was probleem wel weg. Nu zoals ik al beschreef is met de nieuwe set na 1 jaar het ptobleem weer terug.
[quote="MarioC70"]Dat klopt dat de nokkenassen door een ketting worden aangedreven,als de spanner defect is of de geleiders hebben te veel slijtage dan hoor je dat,komt niet zo vaak voor en is een vrij dure reparatie..
kettingspanner
-
- 3rd Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
De twee tandwielen zijn onder het nokkenasdeksel met een ketting verbonden,de aandrijving vanaf de krukas wordt verzorgt door de distributieriem,zehebben dus een riem plus een ketting.
-
- 3rd Gear member
Dat is duidelijk Ramon. Hoe weet je nu of het geluid ev. van de ketting (spanner) komt of van de distributie?
Vanmiddag ben ik langs een Volvo dealer geweest en de monteur was zo goed om met een stetoscoop te luisteren. Hij kon het niet herleiden. Het geluid was toen in mindere mate aanwezig. Hij vertelde kijk eerst of het erger wordt en kom dan nog even langs.
Vanmiddag ben ik langs een Volvo dealer geweest en de monteur was zo goed om met een stetoscoop te luisteren. Hij kon het niet herleiden. Het geluid was toen in mindere mate aanwezig. Hij vertelde kijk eerst of het erger wordt en kom dan nog even langs.
-
- 7th Gear member
Niet wachten tot het erger wordt,als de ketting breekt of de spanner gaat echt stuk,loopt de cilinderkop stuk,de kleppen raken dan de zuiger(s).
-
- 3rd Gear member
Ik heb een foto gemaakt van de distributie. Het oog van de spanner staat precies in het midden van de lipjes. De spanning van de riem staat dus goed lijkt me. Zelf vond ik de riem erg strak staan. Een volvo monteur dacht misschien een te strakke riem vandaar ik dit zelf nagekeken heb. De riem heeft een bruine aanslag op de tanden. De WP is bij de beurt vervangen. Het bijgeluid hoor je nooit bij koude motor. Wie weet raad?Ramon&Ramon schreef:Niet wachten tot het erger wordt,als de ketting breekt of de spanner gaat echt stuk,loopt de cilinderkop stuk,de kleppen raken dan de zuiger(s).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
Die aanslag komt dus duidelijk achter de waterpomp vandaan zo te zien,is hij wel vervangen?
het dringend advies is toch altijd om ook maar gelijk de waterpomp te vervangen bij een riemwissel? - voor die paar tientjes wil je het risico toch niet lopen
-
- 3rd Gear member
Even voor de duidelijkheid, de waterpomp is bij de eerste distributiewissel (80.000 km geleden) vervangen. Ik heb deze zelf gekocht. Is wel stuk duurder dan enkele tientjes, maar dat terzijde.
Al zou hij ook 125 euro zijn, het advies is om bij elke distributieriemwissel ook de waterpomp te vervangen.
-
- 7th Gear member
Imitatie of orgineel?janvanmeer schreef:Even voor de duidelijkheid, de waterpomp is bij de eerste distributiewissel (80.000 km geleden) vervangen. Ik heb deze zelf gekocht. Is wel stuk duurder dan enkele tientjes, maar dat terzijde.
-
- 3rd Gear member
De pomp is van SKFRamon&Ramon schreef:Imitatie of orgineel?janvanmeer schreef:Even voor de duidelijkheid, de waterpomp is bij de eerste distributiewissel (80.000 km geleden) vervangen. Ik heb deze zelf gekocht. Is wel stuk duurder dan enkele tientjes, maar dat terzijde.
-
- 3rd Gear member
De bruine aanslag is afkomstig van de oude krukaspoelie die een half jaar geleden is vernieuwd. Daar kwam allemaal bruine aanslag uit. Ik had hier niet aan gedacht. Met dank aan de monteur die de foto zag en gelijk al zei dat dit niet van de waterpomp kon komen.
-
- 7th Gear member
PM,s lees je denk ik nooit?
-
- 3rd Gear member
klopt Ramon
heb nu wel gekeken, had ik nog nooit gedaan
zie nu ook berichten van bijna jaar geleden
dank je wel
heb nu wel gekeken, had ik nog nooit gedaan
zie nu ook berichten van bijna jaar geleden
dank je wel